جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 ارديبهشت 1396     
در دوره اخیر مدیریت شهری انجام شد؛
ایجاد 2500 مرکز و خانه کارآفرینی در محلات

به گزارش گروه آموزش و فزهنگ سازی تهرانی نیوز؛رشد شتابزده آسیب های اجتماعی در فضاهای شهری حکایت غریبی است که در یک دهه اخیر گریبان کشور را گرفته و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به راهی برگشت ناپذیر کشانده است. با توجه به حضور عریان آسیب های اجتماعی درسطح شهرها مدیریت شهری تهران در دوره اخیر تصمیم گرفت تا با ایجاد مددسراها و ارائه غذا و مایحتاج بهداشتی به آنها سرپناهی برای کارتن خواب ها و آسیب دیدگان اجتماعی ایجاد کند.

 

مدیریت شهری در راستای اهداف خود مبنی بر ساماندهی افراد بی خانمان طی 12 سال اخیر اقدام به احداث مددسراها، سامانسراها و مراکز پرتو کرده است. اگر چه بسیاری از این اقدامات فراتر از وظایف قانونی شهرداری تهران بوده و هست، اما این سازمان تلاش می کند تا با زدودن چهره تهران از مظاهر عریان آسیب های اجتماعی گامی مهم در راستای زیست شهروندان در شهری امن بردارد. بر این اساس، در دوره اخیر مدیریت شهری، 19 مددسرا با ظرفیت 5 هزار نفر در مناطق مختلف تهران راه اندازی شد.

سامانسراهای لویزان و اسلامشهر نیز با پذیرش متکدیان و بی خانمان ها بنا بر حکم قضایی ظرفیت جدیدی را برای بازگشت آسیب دیدگان اجتماعی به چرخه طبیعی زندگی فراهم کرده اند. همچنین همزمان با اجرای طرح انضباط شهری و جذب و ساماندهی معتادان متجاهر، شهرداری تهران برای نخستین بار در کشور طرح مراکز کارآموزی بهاران را مطرح و در بازه زمانی کوتاه موفق شد تا 24 مرکز را با ظرفیت 2 هزار و 600 نفر راه اندازی کند. به این موارد باید فعالیت 2 همراه سرا در جوار بیمارستان های مفید و امام خمینی (ره) برای اسکان خانواده افراد بیمار و 16 مرکز پرتو برای حمایت از حداقل 3 هزار کودک را اضافه کرد.

پذیرش 2 و نیم میلیون نفر شب مددجو در مددسراها

فارغ از ایجاد ظرفیت های لازم  در راستای ساماندهی آسیب های اجتماعی در تهران، موضوع استفاده درست از ظرفیت های موجود همگام با نیاز جامعه از موضوعات بسیار مهم و قابل توجه است. در همین راستا، بر اساس آمارهای موجود از سال 85 تا پایان سال 95 بیش از 2 میلیون و 583 هزار نفر شب مددجو به مددسراهای پایتخت منتقل شدند و از خدمات اولیه همچون غذای گرم، پوشاک، استحمام و در صورت نیاز خدمات پزشکی استفاده کردند. البته در همین بازه زمانی حدود 59 هزار و 500 نفر شامل افراد متکدی و بی خانمان در دو سامانسرای لویزان و اسلامشهر پذیرش شدند. در کنار ساخت مددسراها و سامانسراها، شهرداری تهران در دو سال اخیر با کسب مجوز از مراجع ذیربط، دو مرکز بهبودی سعیدآباد جاجرود و خاورشهر را افتتاح کرد و به طور مستقیم نظارت بر آن ها را بر عهده گرفت.

توجه به آسیب دیدگان اجتماعی توسط مدیریت شهری اخیر تهران تنها به قشر بزرگسال ختم نمی شود چرا که شهرداری تهران در سال های اخیر تلاش کرد با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و تامین زیرساخت برای آموزش کودکان کار از گسترش آسیب در این قشر جلوگیری کند. بدین ترتیب علاوه بر راه اندازی 16 مرکز پرتو برای حمایت و آموزش از بیش از 3 هزار کودک کار و خانواده های آنان، از سال 88 تاکنون حدود 200 هزار کودک از خدمات رایگان در مناطق 22 گانه استفاده کرده اند. این خدمات شامل خدمات درمانی رایگان، اهدای پوشاک، لوازم التحریر و خدمات مشاوره است. همچنین طی سال های اخیر 4 مدرسه رویش در منطقه 12 و 17 به منظور مهارت آموزی به کودکان بدسرپرست راه اندازی شده تا آموزش این قشر در معرض آسیب انجام شود.

اسکان هر شب 600 همراه بیمار در همراه سراها

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، به دلیل تمرکز امکانات و مراکز خدماتی و درمانی در پایتخت، روزانه تعداد زیادی از شهروندان از اقصی نقاط کشور وارد این شهر می شوند که بسیاری از آن ها با مشکل اسکان رو به رو هستند. به همین دلیل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از سال 87 تاکنون تمهیدات لازم برای اسکان بیش از 300 خانواده بی سرپناه از همراهان بیماران را در تهران فراهم کرده است. البته این آمار شامل حال افراد حاضر در همراه سراها نمی شود. در واقع دو همراه سرای بیمارستان مفید و امام خمینی (ره) هر شب میزبان 400 تا 600 نفر از همراهان بیمارهستند که به طور رایگان تا 10 شب می توانند در این اماکن حضور داشته باشند.

توسعه و تجهیز مراکز و خانه های کارآفرینی

مراکز و خانه های کارآفرینی یکی از مهم ترین ظرفیت های موجود در راستای تقویت زیرساخت های اقتصاد مقاومتی است. به همین دلیل هم در سال های گذشته حدود 2500 مرکز و خانه کارآفرینی با حمایت شهرداری تهران در محلات راه اندازی شد و در قالب این مراکز برگزاری کلاس های آموزشی برای کارآفرینان و برگزاری بازارچه های خیریه در دستور کار قرار گرفت.

ضمن اینکه در سال های اخیر برای حدود 80 هزار کارگر ساختمانی فصلی پرونده تشکیل شد و تعدادی از این افراد به مراکز فنی و حرفه ای و عده ای دیگر به مراکز بیمه معرفی شده اند.

سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر اجرای نقش تسهیل گر و نه تولی گر در امور اجتماعی همواره سعی بر آن داشت تا با ایجاد زیرساخت های لازم زمینه برای جلوگیری از  گسترش آسیب های اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی فراهم شود. اگر چه این اقدام نیازمند همکاری و مشارکت سایر دستگاه های مسئول هم دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: