جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 اسفند 1392     
تدوین پیش‌نویس مقررات ویژه ساخت‌وساز

تسنیم: عباس آخوندی شب گذشته در همایش روز مهندس با اشاره به اینکه باید به چند نقطه کلیدی در بحث مهندسی اشاره کنم گفت: مهندس و دانش مهندسی چند آموزه دارد که بسیار مهم است. به طوری که در محیطی فراتر از پروژه هم منافع ملی، هم منافع فردی و هم منابع بنگاهی را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه مفهوم مهندسی سازگاری است، تصریح کرد:  آخر کار اجزای سیستم باید سازگار باشند در غیر این صورت سیستم پایداری را نداریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته دوم که  در حوزه مهندسی  خیلی مهم است تعادل پایدار است. باید در بحث مهندسی تعادل پایدار، ارتباط با محیط و سازگاری درونی داشته باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید ببینیم رابطه مسئولیت اجتماعی و مهندسی چیست، اظهار کرد: آیا می‌توانیم بگوییم مسئول یک پروژه هستیم اما به آثار جانبی ساختمان یا پروژه در جامعه بی‌توجه هستیم. آیا می‌توانیم بگوییم مهندسان در برابر بهره‌برداران از خدمات مسئولیتی ندارند.

وی ادامه داد: این یک داستان بسیار ساده در علم اقتصاد است. به اصول مهندسی کم توجه شده است. اینکه گفته می‌شود مشتری پادشاه است یعنی اینکه فعالیت‌های اقتصادی براساس بازار پایدار، مشتری پایدار و تداوم در محیط کسب و کار انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما مهندسان کمتر فکر می‌کنیم که آخر کار آنچه که به جامعه عرضه می‌شود تاچه حد برای ما، بهره‌داران وفاداری ایجاد می‌کنند.

آخوندی با اشاره به اینکه لازمه حفظ منافع بهره‌برداران و مهندسان این است که چگونه بتوانیم یک محیط رضایتمندی برای خدمات مهندسی داشته باشیم، گفت: با توجه به پیشرفت دانش فرق بین مهندس ایرانی، چینی یا آمریکایی چیست، ما چه می‌خوانیم که آنها آن را نمی‌خوانند، باید در محیط جهانی و پررقابت مهندس ایرانی سرفرازی داشته باشیم که وجه تمایزی با سایر مهندسان داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که مگر می‌توانیم آخر کار بدون ورود به محیط رقابتی اقتصاد پایداری داشته باشیم، یادآور شد: مذاکرات ایران با 1+5 طرفداران و مخالفانی دارد که البته بخش زیادی از مردم از این فضای آرامش استقبال می‌کنند که ماحصل آن ورود به بازار رقابتی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای ورود به بازار باید مزیت رقابتی داشته باشیم، افزود: مزیت مهندس ایرانی چیست؟ باید در سازمانها در این باره بحث کنیم. هم اکنون با توجه به وجود انواع نرم‌افزارها بخش عمده‌ای از کار محاسبه و طراحی به کمک همین نرم‌افزارها به سادگی قابل انجام است و آن چیزی که برای نرم‌افزارها سخت است حل مسائل مهندسی پیچیده و چندوجهی است.

آخوندی اظهار کرد: مسائل مهندسی همواره چند وجهی است، مهندسی فقط  اجرا، کنترل و یا نظارت نیست یک بازار است، نمی‌توان به ابعاد سیاسی مهندسی نگاه نکرد. آی‌تی، بورس و صنایع حوزه‌های مختلفی از مهندسی هستند و باید توجه کرد که چگونه می‌توانیم در بازار مهندسی وضعیت رقابتی را به وجود آوریم.

وی با اشاره به اینکه نظام توزیع کار بازار رقابتی را به وجود نمی‌آورد، گفت: نظام توزیع به طور یقین پایدار نخواهد بود. زمانی کل مهندسان کشور کمتر از 11 هزار نفر بودند اما حالا 250 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی است. رشد ورود به این حرفه بسیار سریع بوده است، اما با این وجود نظام توزیع ناکارآمد است. از این رو باید با کمک‌ سازمانهای نظام مهندسی یک تغییر پارادایم داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بدترین وضع قرار داریم، خاطرنشان کرد:‌هم اکنون در وزارت راه و شهرسازی 120 هزار میلیارد تومان پروژه داریم در حالی که میزان تخصیص اعتبارات عمرانی هزار میلیارد تومان بوده است. باید شیر شیطانی نفت را ببندیم و توسعه‌ای مستقل از نفت داشته باشیم.

آخوندی بااشاره به اینکه نباید محیط کار بر مبنای پروژه از سوی دولت باشد، گفت: مهندسان باید در جامعه خلق فعالیت کنند و می‌توانند این کار را انجام دهند، لازمه این کار انجام چند کار توسط دولت و مهندسان است. در دولت ما حتما به ایجاد نظام یکپارچه مهندسی توجه می‌کنیم و دوستان در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ازجمله ترکان آن را انجام خواهند داد.

وی گفت: محیط فعالیت مهندسی باید رقابتی شود تا بتوانیم در فضای جهانی کیک مهندسی را افزایش داده و به ارتقای خدمات کمک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازنگری در مقررات ساخت و ساز در کشور خبر داد و افزود: برای هر نوع ساخت و سازی باید مقررات ملی ساختمان ویژه‌ای داشته باشیم. در این راستا پیش‌نویس آئین‌نامه مذکور تدوین شده که با استفاده از آن در راستای افزایش کارایی مهندسان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز اقدام خواهیم کرد.

 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: