آي تي رسان/ گلکسي نوت ۷ تا قبل از اينکه باتري‌اش منفجر بشود، از ديد بسياري از منتقدان يکي از بهترين ديوايس‌هايي بود که سامسونگ توليد کرد.

هر کسي فکر مي‌کرد سامسونگ با نوت ۷ به راحتي مي‌تواند آي‌فون ۷ را به مبارزه بطلبد. ولي اين اعتقاد دوام زيادي نياورد و با رسوايي آتش گرفتن‌هاي پياپي، فروش نوت ۷ رو به افول گذاشت. حتي بعد از يک بار جمع کردن کل گوشي‌هاي فروش رفته و تعمير و تعويض آن‌ها، باز هم ماجرا ختم به خير نشد و مدل‌هاي ايمن هم کم کم شروع به منفجر شدن کردند.

سامسونگ هم که ديگر چاره‌اي نداشت، تصميم گرفت تمرکزش را روي گلکسي اس۷ معطوف کند و با آن به جنگ آي‌فون ۷ برود. هر چند به تازگي قرار شده که نسخه اصلاح شده نوت ۷ دوباره به فروش برسد.

تلخي اين حوادث هنوز هم از ذهن کاربران سراسر دنيا پاک نشده است؛ آن‌چنان که در مورد گلکسي اس۸ هم اين نگراني وجود دارد که نکند مثل نوت ۷ منفجر شود. اين در حالي است که سامسونگ اين بار وعده داده که ديگر چنين اشتباهي را مرتکب نمي‌شود و از اين موضوع به اندازه کافي درست گرفته است.

شايد عاقلانه به نظر مي‌رسيد که سامسونگ کلا برند گلکسي نوت را رها کند و فقط به برند گلکسي S بسنده نمايد چون پاک کردن تصور بدي که کاربران از نام گلکسي نوت دارند، به زمان زيادي احتياج دارد. اما با وجود گلکسي اس۸ پلاس که از نظر اندازه و ظاهر بيشتر شبيه سري گلکسي نوت هست، سامسونگ همچنان تصميم دارد سري نوت را با گلکسي نوت ۸ زنده نگاه دارد.

جدا از اين بحث که آيا سامسونگ موفق خواهد شد با نوت ۸ خاطره بد نوت ۷ را جبران کند يا نه، اين سوال مطرح است که نوت ۸ چه وجه تمايزي از گلکسي اس ۸ پلاس خواهد داشت. آيا فقط استايلوس S Pen مي‌تواند تفاوت راضي کننده‌اي براي خريداران باشد؟

پاسخ اين سوال مسلما منفي است. گرچه S Pen کارايي‌هاي خوبي دارد و طرفداران زيادي هم براي خودش به دست آورده، اما اين نمي‌تواند دليل قانع کننده‌اي براي آپگريد از گلکسي اس ۸ پلاس به نوت ۸ باشد. پس سامسونگ چه ويژگي‌هاي منحصر به فرد ديگري را مي‌تواند در گلکسي نوت ۸ به کار ببرد؟

از آنجا که تا امروز از شايعات مشخص شده، نوت ۸ طراحي و ظاهر مشابهي با گلکسي اس ۸ پلاس خواهد داشت؛ همان صفحه نمايش منحني بدون قاب ۶.۲ اينچي با دکمه هوم لمسي و حساس به فشار انگشت. البته ممکن است در نهايت اندازه گلکسي نوت ۸ کمي بزرگ‌تر شود ولي نه چندان زياد! مثلا احتمال دارد اندازه صفحه نمايش آن ۶.۳۲ اينچي بشود. به غير از اين شايعاتي هم مبني بر انعطاف پذير بودن صفحه نمايش نوت ۸ يا 4K بودن وضوح تصاوير به گوش مي‌رسد، ولي هنوز نمي‌شود روي اين اخبار زياد حساب کرد.

دوربين دوگانه هم يکي از ديگر از ويژگي‌هايي است که احتمال مي‌رود سامسونگ حداقل براي رقابت با آي‌فون هم که شده، در نوت ۸ از آن استفاده کند. با اينکه سامسونگ هنوز تجربه چنداني در مورد دوربين‌هاي دوگانه ندارد ولي نوت ۸ مي‌تواند ديوايس خوبي براي آزمايش اين قابليت باشد. به جز اين، به نظر نمي‌رسد سامسونگ تمايلي به ايجاد تغيير در دوربين جلويي ديوايس داشته باشد و در عوض ترجيح مي‌دهد از همان دوربين جلويي گلکسي اس ۸ پلاس استفاده کند.

در مورد باتري اين بار سامسونگ محافظه کارتر خواهد بود و به جاي اينکه باتري بزرگ‌تري براي نوت ۸ در نظر بگيرد، به گزينه‌هاي ايمن‌تر خواهد انديشيد. پس انتظار نداشته باشيد در نوت ۸ باتري ۴۰۰۰ ميلي آمپر ساعتي يا بزرگ‌تر به کار گرفته شود. احتمالا سامسونگ به همان باتري ۳۲۰۰ ميلي آمپر ساعتي گلکسي اس ۸ پلاس يا حتي کوچک‌تر از آن بسنده خواهد کرد.

پردازنده‌هايي که در گلکسي اس ۸ و اس ۸ پلاس جا خوش کرده‌اند، پردازنده‌هاي قدرتمندي هستند. هم اسنپدراگون ۸۳۵ و هم اگزينوس ۸۸۹۵، هر دو جديد و تازه نفس و ۱۰ نانومتري هستند و سرعت پردازش قابل توجهي هم دارند. پس بعيد است که سامسونگ به اين زودي بخواهد به فکر پردازنده ديگري بيافتد. مهم‌ترين تغييري که در قدرت سخت‌افزاري گلکسي نوت ۸ محتمل است، استفاده از رم ۶ گيگابايتي است. گلکسي اس ۸ و اس ۸ پلاس فقط در چين با رم ۶ گيگابايتي عرضه مي‌شوند و در باقي نقاط جهان با رم ۴ گيگابايتي به دست کاربران مي‌رسند. همين موضوع، احتمال عرضه نوت ۸ با رم ۶ گيگابايتي را تقويت مي‌کند چون از حالا سامسونگ ترکيب پردازنده‌هاي نسل حاضر سري گلکسي را با رم ۶ گيگابايتي در چين مورد آزمايش قرار داده است.

استايلوس S Pen هم مي‌تواند با تجهيز شدن به يک بلندگو به روز رساني شود، هر چند اين خبر هم فقط در حد يک شايعه است و قابل استناد نيست، ولي اگر چنين شود S Pen به ويژگي جذاب‌تري براي ايجاد تمايز بين نوت ۸ و اس ۸ پلاس تبديل خواهد شد.

به غير اين موارد، امکاناتي مثل اسکنر عنبيه چشم و آنلاک گوشي با سلفي، استاندارد IP68، شارژ بي‌سيم پرسرعت و بيکسبي همگي بين نوت ۸ و اس ۸ پلاس مشترک خواهند بود. در واقع نوت ۸ يک اسمارت فون است درست مثل گلکسي اس ۸ پلاس ولي با چند ويژگي بيشتر و جديدتر و البته S Pen. بنابراين اگر استايلوس براي شما خيلي مهم است، بهتر است اس ۸ پلاس را کنار بگذاريد و منتظر عرضه نوت ۸ بمانيد. در غير اين صورت، فعلا نمي‌توان دليل چندان قانع کننده‌اي براي ناديده گرفتن اس ۸ پلاس پيدا کرد.