خانه ملت/ لاريجاني امروز در نشست مشترک با اعضاي فراکسيون اشتغال و توليد گفت: بحث برداشت يک و نيم ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي خلاف سياست هاي کلي نظام است و دولت نيز با فرض اينکه مقام معظم رهبري اين موضوع را تاييد کردند که انجام بشود، لايحه را ارائه داد؛ البته چيزي در اين زمينه نبود. اگر کار در رابطه با اين موضوع به همين وضعيت ادامه يابد با يک اخطار بايد اين بحث را کنار گذاشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: معادل ريالي يک و نيم ميليارد دلار موضوع لايحه مذکور بايد توجه داشت با ترتيبي که در آيين نامه آمده،آيااين موضوع منجر به آباداني مي شود؟ در بحث بنگاه هاي زودبازده در حدود 20 هزار ميليارد تومان بانک ها تسهيلات ارائه کردند، حال سوال اين است که چه اتفاقي افتاد؟
وي با تاکيد بر لزوم مصرف صحيح منابع براي ايجاد اشتغال در کشور گفت: دليل نمي شود با توجه به اينکه ايران يک کشور نفتي است، منابع را درست مصرف نکنيم و بعد تبليغاتي در اين رابطه انجام شود.

لاريجاني افزود:متولي لايحه برداشت از صندوق توسعه ملي براي توسعه روستاها مشخص نيست، بنابراين بايد مشخص شود کداميک از وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي،صنعت يا کشور متولي اين موضوع هستند و در اين موضوع شفافيت ايجاد شود. موضوع بعدي اينکه بايد بانک ارائه کننده تسهيلات مذکور نيز مشخص شود.رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان تصريح کرد: چگونگي توزيع منابعي که قرار است از صندوق توسعه ملي برداشت شود نيز بايد مشخص گردد. تنها اشاره شده موضوع در شوراهاي برنامه ريزي مورد بررسي قرار گيرد. بنابراين بايد مشخص شود که به طور مثال اگر کسي تقاضاي يکصد ميليارد تومان تقاضاي وام کرد، به اين شخص وام ارائه مي شود يا خير؟

وي گفت: نبايد چيزي که درخصوص اشتغالزايي مصوب مي شود به نحوي مبهم باشد که بعدا به آن اعتراض شود، بنابراين بايد از اول قانون منظم در اين رابطه نوشته شود و مقصود کار بايد روشن باشد. همچنين وزارتخانه متولي اين موضوع باشد مشخص شود تا بعداً پاسخگوي نحوه توزيع منابع باشد، بنابراين جداي از اينکه اين لايحه به اذن مقام معظم رهبري نياز دارد، خود آن نيز با مشکل مواجه است، بنابراين فکر مي کنم اگر در اين رابطه عجله صورت گرد هم موضوع نداشتن اذن مقام معظم رهبري مطرح است و هم ممکن است خودتان در اين رابطه به دليل نتيجه مطلوب نگرفتن، پشيمان شويد.

لاريجاني افزود: بايد موضوع نحوه ارائه تسهيلات مذکور مشخص شود که آيا تسهيلات به صورت قرضه الحسنه ارائه خواهد شد يا سود بانکي آن به طور مثال کم خواهد بود. در حال حاضر مقرر شده که بازپرداخت پس از يک الي سه سال تنفس صورت خواهد گرفت، بنابراين نبايد خودمان اسباب سوءاستفاده از اين موضوع را فراهم کنيم.وي با اشاره به لزوم هماهنگي براي ارائه تسهيلات با بانک هاي کشور ادامه داد: مي توان در اين رابطه از روش هايي استفاده کرد تا گستره ارائه تسهيلات بيشتر شود. ضمناً بايد کار به طور شفاف و کارشناسي در رابطه با موضوع لايحه اشتغالزايي روستاييان صورت گيرد.دکتر لاريجاني افزود: بايد درخصوص لايحه برداشت از صندوق توسعه ملي براي اشتغالزايي در روستاها، کار بيشتري صورت گيرد تا اين موضوع پخته شود.وي درخصوص فعاليت رايزن هاي اقتصادي گفت: در قانون برنامه ششم به بحث فعاليت رايزن هاي اقتصادي اشاره شد، اما اين موضوع مربوط به وزارت خارجه نيست و بايد وزارت صنعت، رايزن هاي اقتصادي را معرفي و وزارت امور خارجه براي آنها جانمايي مي کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نظرات اعضاي فراکسيون اشتغال و توليد مجلس بيان کرد: نکات مهمي در اين جلسه براي رونق اشتغالزايي بيان شد، اما بايد وقت بيشتري در اين رابطه صرف شود و ايده هاي خود را درخصوص مسئله اي مانند اصلاح قوانين مالياتي به کميسيون اقتصادي ارائه دهيد و اين فراکسيون بيشتر در بخش اشتغالزايي متمرکز شود.دکتر لاريجاني تصريح کرد: در زمينه اشتغالزايي بايد در کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت برنامه داشت و در کوتاه مدت بايد کارهايي انجام شود که زود به نتيجه برسد، مانند اشتغال خانگي و روستايي و در اين رابطه بايد از تکنولوژي هاي جديد استفاده شود مانند همين کاري که در بحث تاکسي ها صورت گرفت و با ايجاد اشتغال نرخ کرايه ها نيز مناسب شد. البته بحث هايي مانند صنايع دستي نيز بايد دنبال شود.وي توضيح داد: وزارت تعاون درخصوص اشتغال روستاييان طرحي دارد، همچنين وزارت صنعت نيز پيشنهادي به دولت داده و احتمالا وزارت جهاد کشاورزي نيز در اين زمينه کارهايي انجام داده باشد. اما پيشنهاد مي دهم کارگروه هاي تخصصي در اين فراکسيون کارها را پيگيري کند و با کمک متخصصان و مرکز پژوهش هاي مجلس طرح مشخصي در اين رابطه آماده شود.

اشتغالزايي در بلندمدت به سرمايه گذاري هاي ثروت زا نياز دارد
لاريجاني با بيان اينکه روش هاي اشتغالزايي در کوتاه مدت با بلندمدت تفاوت دارد،افزود:براي اشتغالزايي در بلندمدت به سرمايه گذاري هاي ثروت زا نياز است و بايد صادرات تقويت شود. البته در اين رابطه بايد از دولت کمک گرفته شود.وي با تاکيد برتوجه به کارآفريني در کشور بيان کرد: ممکن است در اين موضوع نيازي به قانون جديد نباشد و تنها با هماهنگي،کارها تسهيل شود.دکتر لاريجاني گفت:بحث کارآفريني داراي ابعادي مانند آموزشي، رسانه اي و پژوهشي است و خوشبختانه در اين زمينه دانشکده هايي در کشور وجود دارد، البته به صداوسيما نيز توصيه کردم که دراين زمينه کار کند تا مسئله کارآفريني در کشور ترويج شود.وي ادامه داد:بايد آموزش هاي فني و حرفه اي درکشور برجسته شود،بنابراين بايد کميته در فراکسيون مجلس روي بحث کارآفريني کار کند و از ظرفيت کميسيون هاي مختلف مجلس و بخش هاي دانشگاهي و پژوهشي استفاده کند تا زمينه براي توسعه کشور فراهم شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود:درخصوص طرح اشتغالزايي روستاييان اگر نظراتي وجود دارد، بايد ارائه شود و موضوع اخذ اذن از مقام معظم رهبري در اين رابطه نيز پيگيري خواهد شد،اما بهتر است در اين رابطه عجله نشود و کار پخته اي صورت گيرد.