جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 فروردين 1396     
چه زماني با بيگانگان فضايي ملاقات مي کنيم؟

 بيگ بنگ/ مدتي پيش نيل دگراس تايسون در فضاي اينترنت نوشته ­اي با اين مضمون ثبت کرد: «من اخترفيزيک­دان شخصي شما هستم.» اين نوشته سوالاتي از اين قبيل در صفحه شخصي اين محقق را برمي ­انگيزد: « آيا شما فکر مي ­کنيد که ما در ۵۰ سال ِ آينده قادر به تماس با موجودات پيشرفته خواهيم بود؟» اما پاسخ او به اين سوال “خير” بود.

پارادوکس فرمي
فقط در کهکشان راه ­شيري حدود ۱۰۰ ميليارد سياره وجود دارد. حتي اگر درصد کمي از اين سيارات قابل سکونت باشند(که حتي با استانداردهاي محافظه کارانه، بايد اينطور باشد)، خود احتمال وجود حيات بيگانه در ميليون­ها سياره و حيات موجودات پيشرفته در صدها هزار سياره در کهکشان راه ­شيري را افزايش مي­ دهد. با توجه به اين فرضيات، پارادوکس فرمي اين سوال را مطرح مي کند که چرا ما تنها به نظر مي­ آييم؟
مطالعه ­اي اخير از سوي دانشگاه ملي استراليا در سال ۲۰۱۶ نشان مي ­دهد که دليل احتمالي نيافتن حيات بيگانه توسط ما در سيارات ديگر اين است که حيات­ هاي بيگانه در سيارات ديگر نابود شده ­اند. پس حيات ما بر روي زمين فقط به دليل شانس بالاي ما در کيهان مي­ باشد. برايان کاکسِ فيزيک­دان اينطور فکر مي­ کند که ما به اين زودي­ها موفق به يافتن حيات هوشمند بيگانه نخواهيم شد زيرا که علم بسيار پيشرفته اين موجودات، آنها را به نابودي مي­ کشاند؛ علم بسيار بالاي آنها باعث توليد تکنولوژي­ هايي خواهد شد که اين تمدن­ها هنوز از نظر اجتماعي و سياسي براي مديريت اين تکنولوژي­ها آماده نشده ­اند.

ستاره ­شناسان مرکز کورنل نيز با نظر دگراس موافق مي­باشند و بر اين عقيده­ اند که زمان بسيار زيادي براي مخابره ­ي سيگنال ارتباطي و دريافت پاسخي از سوي موجودات ديگر مورد نياز است و حداقل زمان تخميني شنيدن پاسخي از سوي بيگانگان ۱۵۰۰ سال مي­باشد. شرکت­ هاي ناسا و سِتي-SETI(جستجوي حيات هوشمند) نيز بر اين عقيده ­اند که حتي در صورت وجود حيات بيگانه، ممکن است آنها سفينه­ هاي مناسب براي سفر به منظومه ما را نداشته باشند. يا اگر هم داشته باشند، ممکن است علاقه­ اي به ايجاد ارتباط با تمدن­ هاي ناشناخته نداشته باشند.
استيون هاوکينگ هرگونه ارتباط اوليه ­اي را خطرناک مي­داند و به داستان کريستف کلمب اشاره مي­ کند که در زمان تماس تمدن پيشرفته با بوميان منطقه، تمدني که به گونه ­اي قوانين و دستوراتي را متحمل شد، بوميان منطقه با تکنولوژي بسيار پايين­تر بودند که ممکن است براي ما نيز اتفاق بيافتد. داگلاس واکوچ رئيس شرکت METI International فکر مي­ کند که تمدني که قابليت سفر ميان ستاره­ اي را داشته باشد، در حال حاضر از وجود ما اطلاع دارد و طبعا نمي­ تواند تمدني متخاصم باشد.
گرچه دگراس سعي در پاسخ به پرسش ما که توانايي انسان را براي کشف تمدن­ هاي بيگانه به چالش مي­ کشيد داشت و ارزيابي ­هاي او بر اساس مسافت­ هاي ميان ستاره ­اي صورت گرفته بود. به نظر مي­ رسد اگر ما بتوانيم در تکنولوژي سفرهاي فضايي خود تغييراتي اساسي صورت بدهيم، او نيز از اشتباه بودن فرضيه­ اش خوشحال مي شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: