جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 مهر 1393     
توصیه‌های آیت‌الله مکارم‌ به مداحان

ایسنا: این مرجع تقلید در دیدار با جامعه مداحان پاسدار، روز مباهله را روز حقانیت شیعه و امیرالمومنین(ع) ذکر کرد و با اشاره به این‌که «حرارت عشق امام حسین(ع) در قلوب مومنین هرگز خاموش شدنی نیست» تصریح کرد: آثار این شهادت هرساله آشکارتر می‌شود و شعله عشق امام حسین(ع) هیچ گاه خاموش شدنی نیست و رنگ ابدیت به خود گرفته است.

مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «مداحان افتخار کنند که در مسیر مدیحه سرایی اهل بیت(ع) گام بر می‌دارند» افزود: بنده اطلاع نداشتم که سپاه، جامعه مداحان دارد؛ این مسئله نشان می‌دهد سپاه پاسداران ارزشمند، مومن و ولایت‌مدار می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که «مداحی برای اهل بیت(ع) و به خصوص امام حسین(ع) افتخار بزرگی است» تصریح کرد: اهل بیت(ع) برخوردهای والایی با مداحان اهل بیت(ع) داشته‌اند و مردم نیز علاقه‌مند به مداحان اهل بیت(ع) بوده‌اند.

وی افزود: در طول تاریخ مداحان اهل بیت(ع) از کسانی بودند که توانستند شعله شهادت امام حسین(ع) را روشن بدارند و در هر مناسبتی این شعائر الهی را پاس داشتند و برخی از آن‌ها با به خطر انداختن جان خود این شعله را خاموش نکردند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که «جنبه‌های مثبت مداحی باید تقویت و جنبه‌های منفی حذف شود» گفت: محتوای اشعار باید صحیح باشد، مداحان اشعار متعلق به کسانی که هماهنگ با مقاتل معتبر سروده‌اند را بخوانند و از اشعاری که صحیح نبوده باشد یا ضعیف و وهن نسبت به مقام اهل بیت(ع) است باید پرهیز کرد.

وی با انتقاد از تعبیری که برخی از مداحان(ع)در خصوص نحوه شهادت امام حسین (ع) دارند، گفت: این تشبیه و تعبیر برای حجت خدا، کار صحیحی نیست و باید عظمت و شکوه امام حسین(ع) در اشعار منعکس شود.

وی تصریح کرد: عزاداری باید با اهداف روشن باشد؛ کسانی که دم از امام حسین(ع) می‌زنند سزاوار نیست کاری خلاف ذات ایشان انجام دهند.

مکارم‌شیرازی افزود: عزاداری‌ها باید تاثیر اخلاقی بر روی سوگواران داشته باشد و چشم و پا و دستی که برای حسین قدم بر می‌دارد نباید به گناه بیافتد.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که «نباید برای گناه چراغ سبز نشان داد» اظهار کرد: عزاداری باید "تنهی عن الفحشا و المنکر" باشد و کسی که لباس سیاه برای امام حسین(ع) می‌پوشد نباید گناه کند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «مداحان دوره‌های آموزشی را بگذرانند» گفت: دوره‌های آموزشی اخلاقی و عقیدتی و مقتل خوانی برای مداحان برگزار شود و هماهنگ عمل کنند.

به گزارش حوزه‌نیوز، وی با اشاره به این‌که «مداحان توانایی لرزاندن پایه‌های استکبار را دارند» گفت: امام خمینی(ره) انقلاب را در پرتو عاشورا به ثمر نشاند و مداحی‌ها و سینه زنی‌ها موجب پیروزی انقلاب شد.

مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «عاشورا از ظرفیت عظیمی برخوردار است» گفت: عاشورا می‌تواند ما و مکتب شیعه را زنده نگاه دارد؛ ما هنوز از ظرفیت عاشورا به طور کامل بهره برداری نکرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که «دنیای امروز متفاوت با دنیای گذشته است» تصریح کرد: جمله‌ای که امروز گفته می‌شود فردا انتشار می‌یابد و باید مراقب بود برخی حرف‌ها و سخنان آسیب رسان به مکتب اهل بیت(ع) نباشد.

وی افزود: ما در زمان تدوین تفسیر نمونه عقاید شیعی را محترمانه ذیل آیات بیان کردیم و به همین دلیل امروز پس از سال‌ها ادبیات تفسیر نمونه علمای اهل سنت را فرار نمی‌دهد.

وی هشدار داد: امروز تکفیری‌ها شرایطی را بوجود آورده‌اند که می‌خواهند شیعه و سنی را به جان هم بیندازند در حالی که باید مسلمانان هشدار باشند تا شر تکفیری‌ها از بین ببرند.

این مرجع تقلید در پایان با تاکید بر این‌که «مداحان نباید خلاف و گناهی داشته باشند» گفت: اگر مردم گناه یا خلافی را از مداحان مشاهده کنند می‌گویند این هم مداح امام حسین(ع) است و ضربه بدی دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: