تسنيم/ ۴۳ روز تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري زمان باقي مانده؛ تاکنون برخي کانديداتوري خود را اعلام کرده‌اند اما برخي هنوز اعلام نظر نکرده‌اند. تسنيم در گزارشي مروري بر اين اتفاق دارد.
عباس کلاهدوز: فضاي سياسي کشور با پايان يافتن تعطيلات نوروزي براي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم وارد فاز جديد و در عين حال جدي‌تري شده است.
در اين ميان حضور چندين نفر از بين جناح‌هاي مختلف به عنوان کانديدا براي انتخابات 44 روز آينده نهايي و يا به زودي قطعي مي‌شود.
برخي ديگر از کانديداهاي احتمالي نيز تاکنون اظهارنظر رسمي نکرده‌اند اما نوع رفتارها و کنش‌ آنان در محافل خبري به کانديداتوري در انتخابات "ترجمه" و تعبير شده است.
اين فضاي مبهم تا حداکثر يک هفته ديگر، يعني از زمان ثبت‌نام داوطلبين (22 تا 26 فرودين)، بالاخره پايان مي‌يابد و عملاً رقيبان رئيس‌جمهور 69 ساله کشور مشخص مي‌شوند.
تسنيم در گزارش زير نگاهي به مهم‌ترين کانديداهاي قطعي و احتمالي رياست جمهوري دوازدهم دارد:

** افرادي که تاکنون حضورشان در انتخابات قطعي شده است **
1- حسن روحاني
رئيس دولت يازدهم جز اولين کانديداهايي بود که 8 اسفند 95 رسماً کانديداتوري‌اش براي 96 اعلام شد؛ البته به صورت غير مستقيم.
عباسعلي اميري معاون پارلماني روحاني در حاشيه جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني خبر داد که رئيس جمهور به اين جمع‌بندي رسيده که در انتخابات رياست جمهوري سال 96 حضور يابد.

2- عزت الله ضرغامي
عزت الله ضرغامي رئيس اسبق رسانه ملي -که از مدت‌هاي پيش با راه اندازي کانال‌هاي تلگرامي و انتشار تصاويري از صبحانه خوردن خود با اهالي فرهنگ و هنر فعاليت تازه‌اي را در فضاي مجازي آغاز کرده بود-، از همين مجراي ارتباطي رسماً اعلام کانديداتوري کرد. وي در در قالب پيامي در صفحه شخصي خود در 25 اسفند 95 نوشت: «با انگيزه اصلاح مديريت کلان کشور و پاسخ به مطالبات شرافتمندانه مردم و حل مشکلات آنان، دعوت جبهه مردمي انقلاب، براي حضور در انتخابات رياست جمهوري 96 را پذيرفتم و پا‌بندي به عقل و تصميم جمعي آنان را لازمه موفقيت مي‌دانم.»
3- محمدمهدي زاهدي
12 دي سال گذشته يکي ديگر از داوطلبين انتخابات رياست جمهوري، نامزدي خود را آنهم در راهروهاي مجلس به اطلاع خبرنگاران رساند. محمدمهدي زاهدي وزير اسبق علوم و رئيس کميسيون آموزش مجلس با ارائه سوابق کاري خود، براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 رسماً اعلام کانديداتوري کرد.
4- حميد بقايي
معاون اجرايي احمدي‌نژاد در دولت دهم که به گفته خودش " با ايماني راسخ به ظرفيت‌هاي اين سرزمينِ پُرگهر" پا به عرصه انتخابات پيش‌رو گذاشته، 30 بهمن 95 در اطلاعيه‌اي، نامزدي خود براي انتخابات 96 را اعلام کرد.
5- محمد اشرفي اصفهاني
22 ارديبهشت سال گذشته يکي از فعالين سياسي اصلاح‌طلب ترجيح داد در حاشيه مراسم يادبود مرحوم احمد عزيزي از شاعران آئيني، براي انتخابات رياست جمهوري اعلام کانديداتوري کند. حجت الاسلام محمد اشرفي اصفهاني پس از پايان اين مراسم به ميان خبرنگاران آمد و اعلام کرد که « در انتخابات رياست جمهوري سال 96 کانديدا شده و به نفع هيچ‌کس هم کنار نمي‌رود.»
6- سيد محمد غرضي
پديده انتخابات رياست جمهوري گذشته، 20 آبان 95 در گفت‌وگويي با اعلام خبر کانديداتوري‌اش در 96، اين بار نيز بخت خود را به آزمايش گذاشته است. سيد محمد غرضي در توضيح چرايي ورود مجددش به انتخابات رياست جمهوري در گفت‌وگويي گفته که با توجه به اينکه روشي که روحاني به کار گرفته مانند روش‌هاي دولت‌هاي گذشته است و آنها را براي جامعه مفيد نمي‌داند، در انتخابات رياست جمهوري شرکت مي‌کند.
7- محمد زارع فومني
حجت الاسلام محمد زارع فومني فعال سياسي اصلاح‌طلب هم در 27 اسفند سال گذشته با اعلام خبر کانديداتوري‌اشتاکيد کرد که براي نجات کشور و تشکيل دولت ضد فساد در رقابت هاي انتخاباتي حاضر مي‌شود.
8- مصطفي ميرسليم
مصطفي ميرسليم رئيس شوراي مرکزي حزب موتلفه در اجلاس اين حزب که در روز 9 دي 95 در مشهد برگزار شد، به عنوان کانديداي نهايي حزب موتلفه براي انتخابات 96 معرفي شد.
9- امرالله شيخياني
حزب مردم از احزاب اعتدال‌گرا -که سال 92 از حجت الاسلام روحاني حمايت کرده بود-، اين‌بار در اطلاعيه‌اي در 24 اسفند 95 به جاي حمايت مجدد از روحاني از امرالله شيخياني دبيرکل اين حزب براي انتخابات 96 حمايت کرد.
10- مصطفي کواکبيان
مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب اصلاح‌طلب مردم سالاري، در 6 اسفند 95 و در پانزدهمين کنگره اين حزب پس از تصويب هم‌حزبيانش براي ورود او به عرصه انتخابات 96 اعلام کرد که با مشورت با برخي از بزرگان در صورت صلاحديد اين درخواست را اجابت مي‌کنم.

** افرادي که هنوز اعلام کانديداتوري نکرده‌اند اما احتمالاً نامزد مي‌شوند **
1- سيد ابراهيم رئيسي
يکي از مهم‌ترين اتفاقات چند روز گذشته در فضاي سياسي کشور، مربوط به اخبار حضور حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي توليت آستان قدس رضوي در انتخابات 96 است. دعوت‌هاي متعددي از سوي نخبگان، دانشجويان و برخي اقشار براي کانديداتوري وي شده است. برخي منابع خبري از قطعي‌بودن حضور او در انتخابات پيش رو خبر مي‌دهند با اين حال تاکنون خود او و اطرافيان‌اش اين اخبار را تائيد يا تکذيب نکرده‌اند.
2- محمد باقر قاليباف
نام محمد باقر قاليباف شهردار تهران در ليست 14 کانديداي برتر رياست جمهوري جبهه مردمي نيروهاي انقلاب که 22 اسفند 95 اعلام شد، قرار گرفت. از او به عنوان يکي از کانديداهاي انتخابات آينده نام برده مي‌شود اما تا اين لحظه خود وي اظهار نظري در اين خصوص نکرده است.

3- سعيد جليلي
سعيد جليلي نيز به عنوان يکي از گزينه‌هاي رياست جمهوري 96 مطرح است. او نيز در زمره 14 کانديداي برتر رياست جمهوري جبهه مردمي قرار دارد. تاکنون جليلي از اظهار نظر درباره کانديداتوري در انتخابات آينده خودداري کرده است.
4- مسعود پزشکيان
نايب رئيس مجلس در محافل خبري به عنوان گزينه پوششي در کنار حجت الاسلام روحاني مطرح شده است. اين واژه که در روزهاي گذشته از سوي برخي رسانه‌ها عنوان شده، به معناي کانديداتوري فردي در کنار روحاني است که در صورت تائيد صلاحيت و پس از حضور در مناظره‌ها به نفع روحاني کنار بکشد. پزشکيان 13 دي 95 درباره کانديداتوري‌اش به تسنيم گفت که عده‌اي برخي مسائل در اين خصوص را مطرح مي‌کنند اما هنوز به جمع‌بندي براي حضور در انتخابات سال 96 نرسيده‌ام. 
5- مهرداد بذرپاش
مهرداد بذرپاش از جوانان‌ترين کانديداهاي احتمالي انتخابات آينده است. اسم او نيز در بين کانديدهاي برتر جبهه مردمي نيروهاي انقلاب ديده مي‌شود. بذرپاش هم تا امروز درباره کانديداتوري خود اعلام نظر نکرده است.
6- علي مطهري
ديگر نايب رئيس مجلس دهم نيز از جمله گزينه‌هاي احتمالي کانديداتوري رياست جمهوري است که نام او در محافل خبري مطرح مي‌شود. از مطهري نيز به عنوان گزينه پوششي اصلاح‌طلبان ياد مي‌شود. اظهار نظري از مطهري تاکنون براي نامزدي در انتخابات صورت نگرفته است.
7- رستم قاسمي
رستم قاسمي وزير نفت دولت دهم نيز حضور خود به عنوان کانديدا را منوط به گزينه نهايي‌شدن از سوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اعلام و در عين حال تاکيد کرده که در صورتي که به‌عنوان کانديداي نهايي جبهه مردمي نباشم، از صحنه انتخابات کنار مي‌روم.
8- سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي
نام اين عضو کابينه حجت الاسلام روحاني به عنوان رقيب احتمالي رئيس خود در سال 966 از ماه‌ها پيش مطرح بود و برخي اقدامات و اظهارات وي به اين احتمالات کمک مي‌کرد. در يکي از اين موارد قاضي زاده هاشمي در گفت‌وگو با يک روزنامه دولتي در پاسخ به سئوالي درباره کانديداتوري‌‌اش در انتخابات گفته بود: «من مي‌گويم صبر کنيد؛ معلوم مي‌شود. ادعايي که ما قبلا کرديم درست بوده يا خير... .»
9- حميد رضا حاجي بابايي
حميدرضا حاجي وزير اسبق آموزرش و پرورش نيز از جمله افرادي است که اعلام کرد که اگر کانديداي نهايي جبهه مردمي نباشد به نظر اين جبهه و اقبال عمومي تمکين مي‌کند.
10 - علي نيکزاد
علي نيکزاد وزير مسکن و شهرسازي دولت دهم هم نامي ميان کانديداي احتمالي رياست جمهوري دارد. او در زمره 14 کانديداي برتر رياست جهوري جبهه مردمي قرارد دارد.