جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
سه‌گانه وحشت پناهجويان ايراني

 متن پيش رو در الف منتشر شده و  انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.


ماجراي تکراري و بد رفتاري با ايرانيان در مرز ترکيه، حمله به منزل جوان پناهجوي ايراني به آمريکا و البته ضرب و شتم شديد جوان ايراني در لندن توسط چند جوان تندرو، خبرهايي بودند که اگر چه با فواصل مختلف اتفاق افتادند اما سه گانه وحشت را براي پناهجويان ايراني در کشورهاي مختلف دنيا شکل دادند.

دوازدهم فروردين امسال، ويديويي کوتاه در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک گذاشته ميشد که نشان از ضرب و شتم شديد يکي از مسافران در جايي شبيه مرز ترکيه داشت. در توضيح اين فيلم آن را «روايت يک شهروند از برخورد توهين آميز با مسافران ايراني در مرز ترکيه» معرفي کرده بودند و البته هنوز مقام رسمي درباره اين ويديوي 46 ثانيه اي اظهار نظر نکرده و صحت آن را تائيد نکرده است.

تنها چيزي که در اين فيلم مبهم مفهوم است صداي فريادهاي زني با صداي مبهم و البته ضرب و شتم يکي از حاضران توسط فردي قوي هيکل است که پوشش وي شباهت زيادي به ماموران مرزي ترکيه دارد.

انتشار اين فيلم، در حالي است که کمتر از يک ماه پيش نيز، تکه ويديويي از رفتار وحشيانه ماموران مرزي ترکيه در مرز «گوربولاغ» با جمعي از مسافران ايراني منتشر شد که همان وقت هم واکنش هاي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران را در پي داشت.

بعد از انتشار اين ويديو بود که آقاي «محمد ابراهيم طاهريان فرد» سفير جمهوري اسلامي ايران در ترکيه از پيگيري جدي فيلم ضرب و شتم و بي احترامي به اتباع ايراني در مرز بازرگان« گوربولاغ ترکيه» خبر داد. طاهريان فرد گفت: صحت اين فيلم هنوز تاييد نشده و در دست بررسي است. او حفظ و حراست از حقوق و احترام ايرانيان را از دغدغه هاي مهم کارگزاران کشورمان در نمايندگي هاي خراجي عنوان کرد و افزود: از شهروندان عزيز درخواست ميکنيم تا اگر شکايتي در اين رابطه دارند به دفاتر نمايندگي نمايندگي وزارت امورخارجه در ترکيه و با مراجع مرتبط در داخل ايران اطلاع دهند تا به طور قاطع پيگيري شود. وزارت امورخارجه ايران اجازه بي احترامي به اتباع ايراني در کشورهاي همسايه را ناده و نسبت به هرگونه بي احترامي و ضرب و شتم واکنش متناسب و برابر قوانين و عرف روابز بين المللي نشان خواهد داد.

پس از اين ماجرا بود گه نمايندگان کميسيون امنيت ملي و سياست خارحي مجلس شوراي اسلامي نيز با ورود به ماجرا از پيگيري ان خبر دادند تا اين که حبرگزاري فاري خبر داد که مامور مورد نظر توسط دولت ترکيه شناسايي و از کار اخراج شده است: « در پي انتشار فيلمي مبني بر بدرفتاري و بي احترامي يک مامور ترک به اتباع ايراني در مرز گوربولاغ نرکيه و پيگيري مقامات ديپلملتيک کشورمان در آمکارا و اعلام مراتب اعتراض نسبت به عدم رعايت شئون اخلاقي و بي احترامي از سوي برخي ماموران مرزي ترکيه نسبت به مسافران ايراني به مقامات مسوول وزارت امورخارجه ترکيه، طيق اظهارات يک ديپلمات ترک، مامور خاطي شاغل در مرز گوربولاغ از کار اخراج شد.

اما از انتشار ويديوي جديد که ضرب و شتم مسافري ايراني را نشان ميدهد و گفته مس شود فرد مهاجم از ماموران مرزباني ترکيه است. در سکوت خبري رسانه اي تعطلات نوروزي در ايران سبب شده است تا نگاهها بار ديگر به پيگيري هاي ديپلماتيک براي روشن شدن موضوع و برخورد با متخلفان احتمالي در اين ماجرا باشد. انتظاري که البته به نظر ميرسد در اولين اظهارنظرهاي رسمي سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان به پايان برسد.

حمله با هدف جمجمه
اما اين اتفاق تلخ تر براي پناهجويان ايراني، د ر لندن رخ داد، تا جايي که روزنامه «گاردين» آن را به «حمله وحشيانه» تعبير کرد.

به نوشته روزنامه گاردين، اين نوجوان 17 ساله که گفته ميشود يک ايراني کرد است. همراه با دو نفر از دوستانش در ايستگاه اتوبوس در منطقه «کرويدن» در جنوب شرق لندن ايستاده بود که مورد حمله چند جوان واقع شد.

مطابق اين گزارس، اين گروه تبهکار پس از بپرسيدن تابعيت پسر، وي را مورد تعقيب قرار داده و پس از آنکه متوجه شده اند، وي به دنبال گرفتن پناهندگي است، به وي حمله کردند.

پليس لندن گفته که نوجوان ايراني از ناحيه سر آسيب ديده و در ابتدا به دليل شکستگي جمجمه و وجود لکه خون روي مغزش، در بيمارستان با وضع وخيم بستري شد. وضع جسمي وي اکنون به «وضع جدي اما پايدار» تغيير يافته است. البته به گفته اسکاتلنديارد، مهاجمان شناسايي و دستگير شده اند. در گزارش پليش لندن، دستگيرشدگان يک مرد 24 ساله، يک زن 24 ساله، سه مرد 30 ساله و يک زن 20 ساله معرفي شده اند.

وزير کشور کابينه« در سايه» انگلستان هم ضمن محکوم کردن اين حمله وحشيانه، آن را مرتبط با شکست محافظه کاران در مقابله با جرائم نژاد پرستي داشنت. خانم «دايان ابوث» اين را هم گفت که بايد به قدرت رسيدن سياستمداران دست راستي، ما شاهد افزايش نگران کننده سياست هاي نژاد پرستانه در سرتاسر جهان هستيم.

حمله مهاجمان نژاد پرست به منزل مسکوني جواني 22 ساله در آمريکا نيز ار چشم رسانه ها دور نماند. اين جوان پناهنده ساکن پورتلند اورگان، در مشافرت بوده اسن که در بازگشت به منزلش، متوجه ميشود که مهاجمان با تخريب وسايل خانه مسکوني او و نوشتن شعارهاي نژاد پرستانه با اسپري روي لوازم منزلش و همچنين تروريست خواندن او، به خانه اش حمله کرده و او را تهديد کرده اند. حالا بايد منتظر ماند و ديد واکنش مقام هاي دولتي و ديپلماتيک ايراني به اين اتفاق ها چگونه خواهد بود؟ اتفاق هايي که در تعطيلات نوروزي ايران رخ داده و همين سبب شد تا رسانه هاي داخلي فرصت کمتري براي پرداختن به آن داشته باشند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: