جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
تفاوت تخم مرغ هاي قهوه اي وسفيد چيست؟

 خراسان/ برخي بر اين باورند که تخم مرغ هاي قهوه اي طبيعي تر است، در حالي که برخي معتقدند تخم مرغ هاي سفيد تميزتراست.رنگ تخم مرغ به نژاد مرغ بستگي دارد.رنگ متفاوت پوسته تخم مرغ از رنگدانه هاي توليدي مرغ ناشي مي شود. رنگدانه اصلي در تخم هاي قهوه اي به نام پروتوپرفيت IX شناخته مي شود که از هِم، ترکيبي که رنگ قرمز را به خون مي بخشد، شکل گرفته است.ژنتيک عاملي کليدي در تعيين رنگ تخم مرغ است.

به گزارش عصر ايران،به عنوان مثال، مرغ هايي که تخم قهوه اي مي گذارند، با افزايش سن تخم هاي بزرگ تر و کمرنگ‌تر خواهند گذاشت. محيط زندگي، رژيم غذايي و ميزان استرس نيز ممکن است بر رنگ پوسته تخم مرغ تاثيرگذار باشد.
آيا تخم مرغ هاي قهوه اي سالم‌تر است؟ حقيقت اين است که تمامي تخم مرغ ها، بدون در نظر گرفتن اندازه يا رنگ، مواد مغذي مشابهي دارند. هم تخم مرغ هاي سفيد و هم تخم مرغ هاي قهوه اي مواد غذايي سالم محسوب مي شود. يک تخم مرغ معمولي حاوي مقدار زيادي از انواع ويتامين، مواد معدني و پروتئين با کيفيت بالاست، که همگي در مجموعه اي با کمتر از ۸۰ کالري گرد هم آمده است.دانشمندان معتقدند رنگ پوسته تخم مرغ هيچ اثرچشمگيري بر کيفيت و تخم مرغ ندارد. اين به معناي آن است که رنگ پوسته تخم مرغ تاثيري در سالم بودن يا نبودن آن ندارد. تنها تفاوت در اين زمينه رنگدانه پوسته است.
عوامل موثر در ترکيب تخم مرغ : محيط زندگي مرغ مي تواند اثر چشمگيري در اين زمينه داشته باشد. به عنوان مثال، تخم هاي توليدي از مرغ هايي که مي توانستند زير نور خورشيد باشند، سه تا چهار برابر ويتامين D بيشتري از تخم هاي توليدي از مرغ هايي داشت که در محيط هاي بسته پرورش داده شده بودند.نوع غذايي که مرغ مصرف مي کند نيز مي تواند بر محتواي مواد مغذي تخم آن نيز تاثيرگذار باشد. به عنوان مثال، مرغ هايي که با يک رژيم غذايي سرشار از اسيدهاي چرب امگا-۳ تغذيه مي شوند، تخم هايي با سطوح بالاتر از اسيدهاي چرب امگا-۳ عادي مي گذارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: