جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
چگونه غذاها را با روغن کمتر و سالم تر بپزيم؟

روغن يکي از اجزاي اصلي پخت و پز هاي روزانه است. روغن به دليل بالا بردن چربي ضررهايي براي بدن دارد و بهتر است در غذاهايي که درست مي کنيم مقدار کمتري روغن استفاده کنيم. با ما همراه شويد تا چگونه مي توانيد روغن کمتري در غذاهاي تان استفاده کنيد.



روشهاي پخت غذا با روغن کم

_ اگر مواد غذايي در حين پخت به رطوبت بيشتري نياز دارند، آن را با افزودن روغن جبران نکنيد. بلکه از آب يا آبليمو براي اين کار استفاده کنيد.


_ از قطعات لخم گوشت يا مرغ استفاده کنيد.


_ اگر دوست داريد مواد غذايي در هنگام پخت حالت ترد پيدا کنند، به جاي غوطه ور کردن غذاها در روغن، مي توانيد با فرچه کمي روغن به سطح ماده غذايي اضافه کنيد و سپس آن را کبابي کنيد يا بپزيد.


_ از ظروفي استفاده کنيد که به روغن بسيار کمي براي پخت نياز داشته باشند.


_ اکثر دستورات تهيه غذا در صورتي که ميزان کره يا روغن آنها نصف يا ثلث شود باز هم مزه خوبي خواهند داشت.


_ براي طبخ انواع کوکو و کتلت، به جاي 1 زرده تخم مرغ 2 عدد سفيده تخم‌مرغ را جايگزين کنيد.


_ از شير کم چرب (۱.۵%) به جاي پر چرب استفاده کنيد.


_ براي نرم شدن گوشت ها، به جاي اينکه از روغن استفاده کنيد از يک ماده اسيدي مثل آبليمو و سرکه بهره ببريد.


_ از جايگرين هاي با چربي کمتر استفاده کنيد مثلا ماست با چربي کمتر مي تواند جايگزين سسها شود. از شيرهاي کم چرب به جاي خامه در دستورهاي پخت استفاده کنيد.


_ پودر کاکائو مزه شکلات مي‌دهد اما بدون چربي است. بنابر اين در دستور پخت دسرها مي توانيد پودر کاکائو را جايگزين شکلات کنيد.


_ ماهي، روغن زيتون و آجيل از منابع خوب روغن هستند، مي توانيد در برنامه غذايي خود از آنها به عنوان تأمين کننده چربي استفاده کنيد.


_ مصرف روغن جامد را به حداقل رسانده و به جاي آن از روغن مايع که فاقد کلسترول و حاوي اسيد چرب غير اشباع است، استفاده کنيد.


_ تا حد امکان از سرخ کردن غذا بپرهيزيد.


_ هر نوع روغن کاربرد خاصي دارد از روغن مايع براي مصارف پخت و تهيه سالاد و از روغن مايع مخصوص سرخ کردني براي سرخ کردن غذا استفاده کنيد.


_ هرگز روغن را با شعله زياد حرارت ندهيد و از برشته و قهوه اي کردن مواد غذايي پرهيز کنيد.


_ ظرف نگهداري روغن بايد سالم، غير قابل نفوذ نور به روغن و کاملاً در بسته باشد. نگهداري روغن مايع در ظروف شفاف و در پشت شيشة فروشگاه صحيح نيست و موجب فساد روغن مي شود. لذا ظرف روغن را در جاي خشک، خنک، دور از نور و گرما نگهداري کنيد.


_ روغن مصرفي را فقط يک بار حرارت دهيد، البته روغن مخصوص سرخ کردني در صورتي که تغيير رنگ و طعم نداده باشد حداکثر دو تا سه بار در طول يک روز قابل مصرف است
.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: