جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
انتقاد از پيمان معادي براي بازي در نقش مترجم سيا

 پيمان معادي پس از بازي در فيلم کمپ ايکس ري که تصويري وحشي از مسلمانان در بند زندان گوانتانامو ارائه مي‌داد و تا حد زيادي رفتار بد ارتش امريکا با اين زندانيان را توجيه مي‌کرد و البته با نام سينماي مستقل امريکا روانه بازار شده بود، در آخرين نقش آفريني‌اش در يک فيلم امريکايي ديگر به نام «ساعت ۱۳: سربازان مخفي بنغازي» در نقشي فرعي ظاهر شده و باز هم مورد انتقاد واقع شده است.

 


روز گذشته حسين دهباشي، مستندساز معروفي که فيلم تبليغاتي حسن روحاني در انتخابات سال 92 را ساخته بود و پس از آن به دليل مخالفت با برجام از دولت اخراج شد نسبت به بازي معادي در فيلم امريکايي «ساعت 13: سربازان مخفي بنغازي» واکنش نشان داد و در يک شبکه اجتماعي توئيت کرد: «چگونه هنرمند فرهيخته‌اي چون جناب پيمان معادي دلش را راضي کرده تا در اثري چنين ضعيف در مدح سازمان سيا نقشي درجه چندم ايفا کند؟ فيلم قصه محاصره و مقاومت پايگاه جاسوسي امريکا در بنغازي ليبي است. جناب آقاي معادي نقش مترجم محلي و فداکار سيا را بازي مي‌کند در فيلمي اسلام هراسانه. از خودم مي‌پرسم آيا هنرپيشه‌اي در جايگاه آقاي معادي مثلاً حاضر است حتي نقشي اصلي به عنوان نيروي قدس را بازي کند؟»

ساعت 13 محصول سال 2016 امريکا است. مايکل بي،‌کارگردان سري فيلم‌هاي پرفروش «ترانسفورمرها» همين‌طور فيلم‌هاي آرماگدون و پرل هاربر است و فيلم «ساعت 13: سربازان مخفي بنغازي»را با اقتباس از کتابي به همين نام نوشته ميچل زاکوف ساخته است. پيمان معادي بازيگر ايراني نيز در اين فيلم در نقش شخصيتي به نام آمال ظاهر شده که مترجم محلي گروه است.

اين فيلم به ماجراي حمله به سفارت امريکا در بنغازي که منجر به کشته شدن جان کريستوفر استيونسون سفير امريکا و سه تن ديگر از کارمندان سفارت شد، مي‌پردازد و داستان درباره شش مأمور سيا است که ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، پس از حمله به کنسولگري امريکا در شهر بنغازي در ليبي مي‌کوشند از ديپلمات‌هاي امريکايي دفاع کنند. در اين حادثه، افراد ناشناس با اسلحه سبک و نارنجک‌انداز پس از درگيري با محافظان ليبيايي کنسولگري وارد محوطه آن شدند و ساختمان کنسولگري را به آتش کشيدند. اين حمله در جريان تظاهرات عليه فيلمي توهين‌آميز به پيامبر اسلام صورت گرفت که توسط يک شهروند امريکايي و يک مهاجر مصري ساکن امريکا ساخته شده بود.

البته پيمان معادي پيش از اين سابقه بازي در فيلم کمپ ايکس ري را نيز در کارنامه دارد؛ اثري که آن را بايد در خوش‌بينانه‌ترين حالت فيلمي ساده‌لوحانه درباره اسارت مسلمانان در گوانتانامو دانست اما با کمي واقع‌بيني، مفاهيم نخ‌نماي سال‌هاي اخير هاليوود درباره مسلمانان از زير لايه‌هاي دراماتيک فيلم خود را نشان مي‌دهد. کارگردان کمپ ايکس ري حتي به خود زحمت اين را نداده بود تا درباره شخصيت مسلماناني که از اقصي نقاط خاورميانه به خصوص از افغانستان به گوانتانامو منتقل شده‌اند، تحقيق کند. مسلمانان به اسارت درآمده در فيلم کمپ ايکس ري مشتي حيوان وحشي و رام نشدني به تصوير درآمده بودند که زندانبانان براي رام کردن آنها متوسل به ارائه کتاب مي‌شدند و همين کتاب خواندن‌ها است که يکي از آنها را (با بازي پيمان معادي) رام کرده و سر راه مي‌آورد.

علي در فيلم کمپ ايکس ري مسلماني تونسي‌الاصل است که در صحنه ابتدايي از فيلم در حال نماز خواندن در محيطي عقب مانده به نمايش در مي‌آيد. مرداني مسلح علي را مي‌ربايند و ما او را تا انتهاي فيلم در محيط شبه مدرن زندان مشاهده مي‌کنيم. رفتار علي در زمان دستگيري و نيز مقطع ابتدايي حضور او در زندان که مدام در حال مطالعه قرآن است متوحشانه و ناسازگار با محيط پيراموني است اما به مرور که او به لطف زندانبان به خواندن کتاب هري پاتر معتاد مي‌شود رفتارهاي انساني و متمدنانه تري از خود بروز مي‌دهد.

البته معادي همان سال نسبت به انتقاد از بازي‌اش در اين فيلم اسلام‌هراسانه واکنش نشان داده بود و عنوان کرده بود که آماده گفت‌و‌گوي رودر رو با منتقدان است. خوب است که شرايط براي گفت‌و‌گوي معادي اين‌بار در حد حرف باقي نماند و شايد يکي از طرفين درباره بازي در چنين آثاري قانع شود. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: