جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 فروردين 1396     
ادامه رايزني‌هاي وزارت بهداشت براي افزايش ماليات بر دخانيات

 رييس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به ادامه رايزني‌هاي وزارت بهداشت براي تغيير ميزان ماليات بر دخانيات در برنامه ششم توسعه گفت: پيشنهاد ما اين بود که ماليات بر سيگار بر اساس توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني باشد اما فعلا در اين زمينه تا ايده‌آل فاصله زيادي داريم.

 

دکتر خسرو صادق نيت از ادامه رايزني‌ها براي تغيير ميزان ماليات بر دخانيات در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: ما تلاش خود را مي‌کنيم و رايزني‌ها با کميسيون بهداشت و درمان مجلس را از راه‌هاي مختلفي ادامه مي‌دهيم. مشکل ما رقم اين ماليات است و فکر مي‌کنيم بسيار بسيار پايين است.

 


وي افزود: ايران جزو کشورهايي است که کمترين ماليات را از دخانيات اخذ مي‌کند. تفاوت قيمت سيگار از در کارخانه با قيمتي که مردم پرداخت مي‌کنند، فاحش است. يک نخ سيگار در زمان خرده فروشي گاهي اختلاف قيمتي دو تا پنج برابري نسب به قيمت فروش آن از در کارخانه پيدا مي‌کند، اما اين اختلاف قيمت به جيب دولت نمي‌رود و ماليات آن از کساني که سود هنگفتي مي‌برند، گرفته نمي‌شود.

صادق نيت همچنين اضافه کرد: اصرار ما اين بود که اين ماليات بايد دريافت و در راه سلامت مردم استفاده شود. معادل دو برابر هزينه هر نخ سيگار صرف درمان بيماري‌هاي ناشي از آن مي‌شود. پيشنهاد ما اين بود که ماليات بر سيگار بر اساس توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني باشد، اما فعلا تا ايده‌آل خود فاصله زيادي داريم.


وي ضمن اشاره به تعهدات ايران در کنوانسيون منع مصرف دخانيات و کاهش مصرف آن، ادامه داد: سازمان بهداشت جهاني در اين کنوانسيون راهکارهايي را پيشنهاد داده‌ است که ما در مسير خود موفق باشيم. از شش راهکاري که توسط اين کنوانسيون ارائه شده‌ در پنج راهکار کاملا موفق بوديم و در مقايسه با کشورهاي منطقه به عنوان الگو مطرح شديم. تنها راهکاري که نتوانستيم در آن موفقيت مناسبي را کسب کنيم، بحث ماليات بر دخانيات است که اميدواريم با تلاش‌هايي که مي‌شود حرکت‌هاي جدي‌تري به سمت آن داشته باشيم. هرچند حرکاتي که تاکنون انجام شده به نسبت سال‌هاي قبل خوب بوده است، ولي با ايده آل خود فاصله داريم و نسبت به کشورهاي منظقه و جهان در اين زمينه عملکرد ضعيفي داشتيم.

رييس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با تاکيد بر اينکه تاسيس کارخانه سيگار خارجي در ايران مخالف با اهداف کشور و وزارت بهداشت در حوزه سلامت است، افزود: وزارت بهداشت با برند خاصي مشکل ندارد، بلکه بحث ما اين است که تاسيس کارخانجات و توليد سيگار همراه با تلاش براي افزايش مصرف آن خواهد بود و کارخانه‌دارها به دنبال فروش بيشتر محصولات خود هستند.
وي ادامه داد: ما کليات اين قضيه را به نفع سلامت مردم نمي‌دانيم و فکر مي‌کنيم کارخانه‌دارها براي سود بيشتري تلاش مي‌کنند که فروش بيشتري داشته باشند. آنها در واقع تلاش بيشتري مي‌کنند که سلامت مردم را به خطر اندازند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: