جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 2 فروردين 1396     
وزیر خارجه آمریکا به دنبال عضویت مونته نگرو در ناتو

 

 

وزیر خارجه آمریکا از رهبران سنا خواسته است تا عضویت مونته نگرو در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را تایید کنند.


خبرگزاری تسنیم: به نقل از رویترز، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نامه ای از رهبران سنا خواسته است تا با عضویت مونته نگرو در ناتو موافقت کنند چرا که این اقدام کاملا در راستای منافع آمریکا خواهد بود.
 
تیلرسون در این نامه نوشته است: پیوستن مونته نگرو به ناتو موجب حمایت از همگرایی بیشتر، اصلاحات دموکراتیک، تجارت، امنیت و ثبات بین کشورهای همسایه اش خواهد شد.
 
مسکو با هرگونه توسعه و گسترش ناتو مخالف است و تاخیر سنا در موافقت با عضویت مونته نگرو ابهامات و سئوالات درباره سیاست های دولت ترامپ و حزب جمهوریخواه در قبال روسیه را افزایش داده است.
 
رویترز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تیلرسون احتمالا در نشست وزرای خارجه ناتو که ماه آینده برگزار خواهد شد شرکت نخواهد کرد و قصد دارد در آمریکا بماند تا همراه با ترامپ از شی جین پینگ رئیس جمهور چین، استقبال کند. تیلرسون بعدا نیز قصد دارد به مسکو سفر کند.
 
دولت آمریکا پیشنهاد تاریخ جدیدی را برای برگزاری نشست وزرای خارجه ناتو مطرح کرده است. این نشست فعلا قرار است روزهای 5 و 6 آوریل در بروکسل برگزار شود.
 
مونته نگرو که از جمهوری های یوگسلاوی سابق است حدود 650 هزار نفر جمعیت دارد و امیدوار است در نشست ماه می ناتو به عضویت کامل این سازمان درآید.
 
مخالفت رند پل و مایک لی سناتورهای جمهوریخواه مانع از رای گیری سریع درباره عضویت مونته نگرو در ناتو شده است. این 2 سناتور آمریکایی به خشم احتمالی روسیه نسبت به این اقدام اشاره کرده و بر این باورند که عضویت یک کشور کوچک در ناتو می تواند هزینه های زیادی برای این سازمان در پی داشته باشد.
 
جان مک کین نیز ضمن انتقاد شدید از رند پل، گفت: رند پل در واقع در حال همکاری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، آن هم با مخالفتی که با رای گیری سریع درباره مونته نگرو دارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: