جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 اسفند 1395     
ساخت حسگري براي تشخيص رطوبت پوست با فناوري نانو

 پژوهشگران با استفاده از نانوسيم نقره موفق به ساخت حسگري شدند که مقدار هيدراته شدن پوست بدن را مشخص مي‌کند. اين کار براي آتش‌نشان‌ها، ورزشکاران و سربازان از اهميت زيادي برخوردار است.

محققان دانشگاه کاروليناي شمالي موفق به ارائه حسگري شدند که مي‌تواند مقدار هيدراته شدن پوست انسان را مشخص کند. از اين فناوري براي تعيين خشکي پوست برخي افراد که منجر به مشکلاتي براي آنها مي‌شود، مي‌توان استفاده کرد.

اين حسگر وزن کمي داشته، انعطاف‌پذير و داراي قابليت ارتجاعي است. اين حسگر را مي‌توان با ادوات مختلف ترکيب و سپس روي بدن نصب کرد.

جان موث از محققان اين پروژه معتقد است که تعيين کمي هيدراته شدن آب بدن کاري دشوار است، چيزي که براي برخي افراد نظير سربازان، ورزشکاران يا آتش‌نشان‌ها بسيار حياتي است. اين افراد که در معرض دماي بالا هستند، ممکن است دچار خشکي در سطح پوست شوند.

يونگ ژو از ديگر محققان اين پروژه اظهار داشت: ما فناوري ارائه کرديم که به ما اجازه مي‌دهد تا سطح هيدراته شدن پوست را براي هر فرد مشخص کنيم. اين کار به صورت درجا انجام مي‌شود. حسگري که ما ساختيم براي مراقبت از پوست استفاده مي‌شود به طوري که ايمني و سلامت کاربر در محيط‌هاي خاص را تضمين مي‌کند.

به گفته وي، اين حسگر از دو الکترود از جنس کامپوزيت‌هاي پليمري الاستيک تشکيل شده که در آن از نانوسيم‌هاي نقره استفاده شده است. اين الکترودها، خواص الکتريکي پوست را رصد مي‌کنند. خواص الکتريکي پوست به صورت قابل پيش‌بيني و متناسب با ميزان هيدراته شدن، تغيير مي‌کند. بنابراين از الکترودها مي‌توان براي تعيين اين پارامتر استفاده کرد.

اين گروه تحقيقاتي، اين حسگر را روي پوست مصنوعي که از سطوح هيدارته متفاوتي برخوردار بود مورد آزمايش قرار دادند و دريافتند که نتايج اين حسگر تحت تاثير رطوبت محيط نيست.

محققان اين حسگر را در دو سامانه قابل پوشيدن مورد آزمايش قرار دادند به طوري که در يک ساعت مچي و يک چسب بدن اين حسگر قرار داده شد. هر دو ابزار اطلاعات مربوط به پوست را با موفقيت ارائه کردند. يکي از مزيت‌هاي اين فناوري، قيمت پايين آن است.

نتايج اين پروژه در قالب مقاله‌اي با عنوان A Wearable Hydration Sensor with Conformal Nanowire Electrodes در نشريه Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: