جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 اسفند 1395     
استفاده از فناوري نانو براي از بين بردن تومور سرطاني

 يک تيم تحقيقاتي از چند مؤسسه فرانسوي موفق شد با استفاده از نانوهايپرترميا، سلول‌هاي سرطاني را بدون اينکه آسيبي به سلول هاي سالم وارد شود، مورد هدف قرار دهد

در روشي که محققان فرانسوي براي از بين بردن تومورهاي سرطاني ارائه کردند، از گرما براي آسيب‌پذيرتر کردن تومور نسبت به عوامل درماني استفاده شده است.
در مقاله‌اي که محققان دانشگاه پاريس ديدروت در نشريه Theranostics به چاپ رساندند، آمده است که چگونه نانوهايپرترميا مي‌تواند يک روش با ظرفيت بالا براي درمان سرطان باشد.

با اين روش مي‌توان تومور را بدون اينکه سلول‌هاي سالم آسيب ببينند، مورد حمله قرار داد. 
در اين پروژه محققاني از دانشگاه دسکارتز پاريس، مؤسسه ملي سلامت و تحقيقات پزشکي و مؤسسه ملي تحقيقات علمي فرانسه مشارکت داشته‌اند. 
در درمان سرطان، معمولاً سلول‌هاي سالم نيز در معرض آسيب هستند و مقابله با تومور سرطاني هميشه با ترفندهايي همراه است؛ چراکه اين تومورها دچار جهش‌هاي ژنتيکي متعددي مي‌شوند. 

يک تحقيق نشان داده است که در سلول‌هاي سرطاني يکسان، بيش از 2 هزار جهش ژنتيکي مي‌تواند وجود داشته باشد. در واقع وجود جهش موجب تغيير سلول سرطاني و ايجاد مقاومت در برابر درمان مي‌شود.
با اين حال محققان روش‌ها و ايده‌هاي مختلفي به منظور مقابله با سلول‌هاي سرطاني ارائه کردند که منجر به دستاوردهاي قابل توجهي در اين حوزه شده است؛ در يکي از اين روش‌ها، بنياد ملي تحقيقات سرطان موفق به توليد دارويي شده که از آن مي‌توان براي چند نوع گليوبلاستوما استفاده کرد. 
گليوبلاستوما يک نوع بسيار کشنده از سرطان مغز است؛ به دليل وجود خواص شيميايي ويژه، اين داروي جديد مي‌تواند بعد از راديودرماني مانع از يورش سلول‌هاي سرطاني به ديگر بخش‌ها شود. نتايج آزمايش‌هاي انجام شده روي مدل‌هاي پيش‌باليني نشان داد که اگر اين روش با راديودرماني ترکيب شود، نرخ زنده ماندن افزايش مي‌يابد.

در پروژه‌اي ديگر، محققان مرکز ملي پزشکي سيتي‌آو‌هوپ موفق شدند روشي با کارايي بالا به منظور ممانعت از عود مجدد گليوبلاستوما ارائه کنند؛ در اين روش، دارويي به نام CAR-T براي حمله به سلول سرطاني طراحي شده است. سلول‌هايي که حاوي آنتي‌ژن‌هاي IL13Rα2 هستند. اين آنتي‌ژن در سرطان مغز بسيار رايج است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: