جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 مهر 1393     
وضعیت مذاکرات برقی ایران و عراق

مهر: هوشنگ فلاحتیان درباره آخرین وضعیت مذاکرات برقی ایران و عراق، گفت: پس از انجام مذاکراتی در تهران در نهایت قرارداد صادرات برق ایران به عراق تمدید شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه این قرارداد برقی تا پایان سال 2014 میلادی بین ایران و عراق تمدید شده است، تصریح کرد: مذاکره به منظور امضای قرارداد جدید صدور برق بین وزارت نیرو و برق ایران و عراق در حال انجام است.

این مقام مسئول همچنین با رد هر گونه تعلیق در قراردادهای صادرات برق ایران به عراق به دلیل مشکلات خاص سیاسی در این کشور، اظهار داشت: در فصل تابستان سال جاری صادرات برق به عراق و برخی از کشورها به دلیل تامین نیازهای داخلی محدود شد اما هم اکنون ظرفیت مازاد بریا صدور برق به این کشور همسایه در اختیار داریم.

فلاحتیان با یادآوری اینکه در شرایط فعلی مشکل و محدودیتی برای صادرات برق وجود ندارد و قراردادهای موجود تبادل برق با کشورهای همسایه به قوت خود باقی است، تبیین کرد: از نیمه دوم شهریورماه هر سال با کاهش دمای هوا، میزان مصرف برق کاهش می‌یابد به‌طوری که هم‌اکنون میزان مصرف برق در کشور از 50 هزار مگاوات به 32 هزار مگاوات کاهش یافته است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر حدود 15 هزار مگاوات ظرفیت مازاد بر نیاز داخلی تولید برق نیروگاهی در اختیار داریم، تاکید کرد: بر این اساس ایران به تمامی قراردادها و تعهدات قرارداید خود بریا صادرات برق و انرژی به کشورهای همسایه پایبند است.

به گزارش مهر، عراق از سال 2005 میلادی با ایران همکاری های برقی خود را آغاز کرده است به طوری که در ابتدا قرارداد واردات برق از ایران 150 مگاوات بود و اکنون این رقم به بیش از یکهزار و 500 مگاوات رسیده است.

بر این اساس پس از امضای قراردادی دو ساله برقی بین ایران و عراق از تابستان سال جاری دور جدید مذاکرات برای تمدید قرارداد برقی بین دو کشور آغاز شد و در شرایط فعلی ظرفیت صادرات حدود 1500 مگاوات برق به عراق وجود دارد.

فلاحتیان معاون وزیر نیرو اخیرا از اختصاص سه نیروگاه دالاهو، بهبهان و ماهشهر برای تامین برق مردم عراق خبر داد و اعلام کرده است: حجم صادرات برق ایران در نیمه دوم امسال به عراق افزایش می یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت تامین برق عراق دارای برنامه توسعه نیروگاه‌ها است، اظهار داشت: سال آینده نیروگاه‌های بهبهان و ماهشهر در استان خوزستان و نیروگاه دالاهو در کرمانشاه وارد مدار می‌شود که این طرح‌ها موجب می‌شود تامین برق عراق بهتر انجام گیرد و ما نیز مخالفتی با احداث خط جدید نداریم.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: