جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 اسفند 1395     
پولدارها خبر از قدمت 15 ساله شركت كنترل كيفيت هوا ندارند

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، در پي اظهارات غيركارشناسانه رئیس سازمان هواشناسی کشور كه دوشنبه شب درباره تابلوهاي سنجش آلودگي هوا گفته بود، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران توضيحاتي ارائه كرد.

داود پرهیزکار معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور كه پيش از اين از اثر قطعي برج‌هاي تهران در آلودگي هوا گفته بود و كاملا غلط بود، وي اعلام كرده كه «3 نهاد سازمان حفاطت محیط زیست، سازمان هواشناسی و اخیرا نیز شهرداری تهران خود را متولی سنجش کیفیت هوا و میزان آلاینده‌های موجود در هوا می‌دانند. شهرداری بداند که نصب تابلوهای سنجش آلاینده‌های موجود در هوا نیازمند اقدامات تخصصی است و هرکس پولدار است نمی‌تواند این تابلوها را نصب کند.»

«وحيد حسيني» عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف و مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت: 40 تابلوي نشان‌دهنده آلودگي هواي تهران در واقع برآيندي از سامانه جامع پايش آلودگي شامل ايستگاه‌هاي مدرن و روزآمد و كاليبره شده منطبق بر استاندارد هاي الايندگي، مدل‌هاي عددي پايش و سياهه انتشار، پيش‌بيني روزانه الودگي هوا، اندازه گيري ضرايب انتشار الايندگي هاست. لازم به ذكر است كه در توليد اين سامانه‌ها دانشگاه‌هاي متعدد داخلي و مراكز بين المللي همكاري داشته اند و نتايج آن در برترين مجلات دنيا به چاپ رسيده و مي‌رسد.

به گفته رييس هسته سوخت و احتراق دانشگاه صنعتي شريف، اين در حالي است كه اتفاقا بودجه چنداني نيز به دليل استفاده از توان داخلي در چارچوب اقتصاد مقاومتي صرف نشده است و در مقابل بودجه هاي هنگفتي در سازمان هاي دولتي براي خريد تجهيزات، خدمات مهندسي و نرم افزار از خارج مصرف مي شود كه هيچ خروجي ملموسي نيز براي مردم ندارد.

وحيد حسيني تصريح كرد: تنها ايستگاه‌هاي كاليبره شده و معتبر و بر خط كل كشور در زمينه پايش آلودگي هوا، متعلق به شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران است كه اكنون بالاي 95درصد داده صحيح توليد مي‌كنند. تنها آزمايشگاه مرجع كشور نيز متعلق به شركت كنترل كيفيت است. اين سامانه نيز قدمتي بيش از ١٥سال دارد كه ظاهرا خبر وجود آن گويا كمي دير به برخي نهادها رسيده است.

به گفته اين استاد دانشگاه، البته از انبوه بودجه‌اي كه در نهادهاي مختلف صرف مي‌شود، خروجي چنداني به مردم و شهروندان نمي‌رسد، در حالي‌كه داده‌هاي شركت كنترل كيفيت هوا شهرداري تهران به صورت بر خط، ٢٤ساعته، ٣٦٥روز سال به صورت آنلاين در وبسايت، اپليكيشن‌هاي موبايل، شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي مكتوب شهرداري تهران در اختيار شهروندان قرار مي گيرد و در جامعه دست به دست مي‌شود.

نكته جالب توجه در خصوص اظهارات اخير رئیس سازمان هواشناسی کشور اينكه وي چندي پيش اعلام كرده بود به علت اينكه سازمان محيط زيست و شهرداري تهران، ديتاي پيش‌بيني آلودگي هوا را به سازمان هواشناسي نمي‌دهند اين سازمان براي خود تجهيزات پيش‌بيني‌ آلودگي هوا را تهيه خواهد كرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: