جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 4 اسفند 1395     
آسیب شناسی کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده و ارائه راهکار برای ارتقاء آن
بررسی پروژه های ساختمانی در بافت های فرسوده مناطق 14 و 17

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز:مدیر مطالعات و برنامه ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از انجام پروژه مطالعاتی «آسیب شناسی کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده و ارائه راهکار برای ارتقاء آن» خبر داد .

 

 هانیه هودسنی با اشاره به انجام "آسیب شناسی کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده و ارائه راهکار برای ارتقاء آن "بررسی پروژه های ساختمانی در بافت های فرسوده مناطق 14 و 17 گفت: در حال حاضر سهم بالایی از جمعیت شهر تهران در محدوده بافت های فرسوده شهر تهران سکونت و فعالیت دارند. در حالیکه این محدوده ها از شهر دارای مشکلات بسیار جدی در ابعاد کالبدی، عملکردی، محیطی و دسترسی می باشند و در برابر حوادث به ویژه زلزله احتمالی شهر تهران آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهدداشت. 

وی عنوان کرد : متاسفانه مسأله کیفیت پایین ساخت و ساز در مناطق شهری و روستایی کشور و به طور ویژه در محدوده بافت فرسوده شهری به دلیل مسائل و مشکلاتی از جمله محدودیت های محیطی، میزان آگاهی پایین ساکنین، توان اقتصادی ضعیف مالکین و غیره بیش از سایر محدوده ها قابل مشاهده است.

هودسنی افزود : مجموعه این مسائل به همراه اهمیت موضوع سبب شده است در سال های اخیر نهادهای متولی تلاش خود را بر استفاده از ابزارهای قانونی برای ارتقاء کیفیت ساخت و ساز متمرکز کنند. اما در عمل این اقدامات نتوانسته تاکنون تاثیر قابل ملاحظه ای در بهبود کیفیت ساخت و ساز داشته باشد. گذار از روند فعلی به روند مطلوب نیازمند آسیب شناسی مبتنی بر واقعیات از تمامی مراحل فرایند ساخت و ساز به همراه کنشگران اصلی دخیل در این فرایند می باشد. از این رو مدیریت معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برای اولین بار بر اساس مدلPMBOK  (راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه)، کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران را با بررسی کلیه پروژه های ساختمانی در مناطق 14 و 17 مورد ارزیابی قرار داده است.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات تصریح کرد : در این پروژه مطالعاتی کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران در 13 حوزه دانشی مدیریت پروژه از جمله مدیریت یکپارچه پروژه، کیفیت، بعد حقوقی، زمان، هزینه، منابع انسانی و غیره مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به جامعیت این مدل قوانین و مقررات در حوزه ساخت و ساز، فرآیند ساخت وساز، فرآیند نظارت و کنترل کیفیت ساختمان، بازیگران عرصه ساخت و ساز، جایگاه قانونی آنها و حدود اختیارات شان مورد آسیب شناسی قرار گرفت و براساس این آسیب شناسی اولویت بندی از برنامه های اقدام برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران صورت گرفت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: