جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 2 اسفند 1395     
واکنش هنرمندان به کاهش شدید بودجه هلال‌احمر

شهروند نوشت: هلال‌احمر یکی از گسترده‌ترین نهادهای مردم‌نهاد ایران است که پیر و جوان به واسطه فعالیت‌های به‌ذات خیرخواهانه این نهاد با آن رابطه داشته و به نحوی درگیر فعالیت‌های این نهاد بوده‌اند.

 

هنرمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شمار زیادی از هنرمندان را می‌توان یافت که به‌عنوان داوطلب افتخاری هلال‌احمر درفعالیت‌های فرهنگی و حتی درعملیات میدانی امدادونجات شرکت کرده و کوشیده‌اند باری از دوش این نهاد بردارند.

شاید به این دلیل بود که خبر منتشرشده رسانه‌ها در روز گذشته مبنی برحذف یک‌طرفه و غیرقانونی بخش اعظمی از بودجه قانونی هلال‌احمر که تاکنون از محل‌درصدی حق ثبت اسناد تأمین می‌شد، بازتاب زیادی میان هنرمندان علاقه‌مند و درگیر درفعالیت‌های این نهاد ایجاد کرد. این واقعیت که اگر معضل پیش‌آمده دربخش بودجه اصلاح نشود، جمعیت هلال‌احمر قادر به انجام قسمت زیادی از فعالیت‌های خود نمی‌تواند باشد، خصوصا با توجه به بحران‌های متعددی که برای امدادرسانی در اقصی‌نقاط کشور در برف و بهمن و سیل و ریزگردها وجود دارد، مهم‌ترین نکته مدنظر هنرمندان بود. قطع به یقین، انجام مأموریت‌های هلال‌احمر با توجه به کمبود بودجه‌ای که پیش آمده، دشوار و غیرممکن خواهد بود و این نکته‌ای است که بیش از بقیه توجه هنرمندان را به خود جلب کرده است.

ابوالفضل جلیلی فیلمساز تحسین‌شده جشنواره‌های داخلی و خارجی یکی از هنرمندانی است که درقبال این مشکل پیش‌آمده برای هلال‌احمر عکس‌العمل نشان می‌دهد. این سینماگر باسابقه با اشاره به این‌که قصد صحبت درباره بودجه را ندارد- به این دلیل ساده که درباره آن آگاهی و اطلاعات کافی ندارد، درباره مشکلی که پیش آمده است، می‌گوید: درشرایط کنونی، کشور ما سازمانی مثل هلال‌احمر می‌تواند جزو سازمان‌های روی بورس قلمداد شود. حجم زیاد رخدادها و تصادفات و حوادث مترقبه و غیرمترقبه‌ای که درکشور ما درمقایسه با متوسط جهانی رخ می‌دهد، شرایطی را ایجاب می‌کند که هرکس در هرمقامی این وظیفه درونی را درخود حس کند که از سازمانی چون هلال‌احمر حمایت کند، نه این‌که با اقداماتی حتی قانونی جلوی فعالیت‌ها و اقدامات آن را بگیرد. به قول خودمانی قضیه این روزها باید به هلال‌احمر حال بدهند، نه این‌که حال آن را بگیرند، اما به ‌هرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند! شاید هم دلشان نمی‌خواهد این همه کار امدادی و فرهنگی و رسانه‌ای به انجام برسد. من اما به‌عنوان یک ناظر بی‌طرف که جز علاقه و احترام به هلال‌احمر وابستگی دیگری با آن ندارم، به بزرگان توصیه می‌کنم بهتر است جلوی هرکاری را که مخل فعالیت‌های این سازمان باشد، بگیرند.

اردلان شجاع‌کاوه هنرمند دیگری است که به گفته خودش سال‌ها به‌عنوان عضو داوطلب جمعيت هلال‌احمر فعالیت داشته و تأکید می‌کند که «از اين نظر بسيار خوشحالم و به خود مي‌بالم». وی با تشبیه هلال‌احمر به «چتري براي آسيب‌ديدگان و حادثه‌‌ديدگان در زمان دشواری» این نکته را که با فعالیت‌های رسانه‌ای و ارشادی- تبلیغی، فرهنگ خیرخواهی و کارهای امدادی بيش از گذشته درجامعه ما نهادينه شده و مردم با مزيت‌هاي معنوي و انساني اين كارها بیشتر آشنا شده‌اند، می‌گوید: دراین میان هر کار و هر اتفاقی که باعث شود اعتماد مردم به نهادهایی مثل هلال‌احمر خدشه‌دار شود و باعث ناکارآمدی این سازمان‌ها و نهادها شود، گناهی نابخشودنی است. اردلان شجاع‌کاوه با تأکید بر این‌که نهادهایی مثل هلال‌احمر احساس تنهايي و ترس را از جامعه دور مي‌‌كند و نگراني عمومی را از حوادث احتمالي آينده كاهش مي‌دهد، درباره مشکل پیش‌آمده در زمینه قطع بودجه سازمان هلال‌احمر می‌گوید: بايد براي اطلاع‌رساني اهميت ويژه‌اي قایل شويم و سپس پاي هنرمندان، ورزشكاران، پيشكسوتان و چهره‌هاي تأثيرگذار جامعه را به این موضوع باز كنيم. من افراد زيادي را مي‌‌شناسم كه دراين راه پيشگام بوده‌اند و همواره براي اشاعه فرهنگ نوع‌‌دوستي تلاش كرده‌اند. مسئولان نیز اگر بفهمند با بودجه‌های نازلی که به چنین سازمان‌هایی تخصیص داده می‌شود، چه حجم عظیمی از فعالیت‌های فرهنگی و امدادی به انجام می‌رسد، قطعا حمایت خودشان را از این نهاد بیشتر خواهند کرد، نه این‌که همین بودجه‌های اندک را نیز با مخاطره مواجه کنند.

حمید عسگری خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ نیز از چهره‌های هنرمندی است که به گفته خودش عکس‌العمل درقبال اتفاق رخ داده و معضل پیش‌آمده را وظیفه خود دانسته و گفت: همه مردم و مسئولین باید به این نکته ظاهرا ساده توجه و دقت داشته باشند که جمعیت هلال‌احمر رفیق روزهای سختی و دشواری است؛ رفیق روزهای بد. شاید به همین دلیل نیز باشد که درتمام دنیا برای نهادها و سازمان‌هایی چون هلال‌احمر ارزش و اهمیت زیادی قایل می‌شوند. البته مردم ما نیز بدین‌گونه‌اند و همواره نشان داده‌اند قدر کسانی را که از آسایش و آرامش خود زده و به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند، خوب می‌دانند. کاش البته مسئولان نیز به این قضیه باور داشته باشند.

حمید عسگری دربخش دیگری از سخنانش می‌گوید: نهادها و سازمان‌هایی چون هلال‌احمر و صلیب‌سرخ چنان جایگاهی دارند که حتی و دشوارترین جنگ‌ها نیز، کسی به آنها تعرض نمی‌کند و پرچم این نهادها به‌عنوان نماد صلح و آرامش شناخته می‌شود. آن‌وقت با چنین پیش‌فرضی شنیدن خبر کاهش ملموس بودجه این سازمان درکشور ما جای تعجب دارد. خیلی هم جای تعجب دارد. باید مدیران و مسئولان فکری به حال این قضیه بکنند. درکشوری که به دلیل شرایط ویژه اقلیمی مستعد اتفاقات بد و دردناک زیادی است، اتفاقا باید همه‌ساله بودجه نهادهایی چون هلال‌احمر افزوده شود، نه این‌که با بهانه و بی‌بهانه گوشه‌ای از آن را کاهش دهند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: