جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 26 بهمن 1395     
مراقب هجوم شپش‌ها باشید

شپش با آغاز روزهای سرد سال، وقتی دانش‌آموزان در مدرسه کنار هم جمع می‌شوند شیوع بیشتری دارد ولی ریشه کن کردن آن برنامه سالیانه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است.

این حشره هنوز سر برخی از دانش‌آموزان را جولانگاه خود قرار داده و به گفته رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت، روند آلودگی به شپش در کشور رو به افزایش است.

دکتر بابک عشرتی در کارگاه آموزشی بیماری های واگیر در شیراز گفت: موضوع آلودگی یک جامعه به شپش می‌تواند موجب نگرانی جامعه شود و حتی‌می تواند یک وزیر را جابجا کند.

وی بر ضرورت آگاه سازی جامعه از وجود عوامل انتقال آلودگی به شپش تاکید کرد و گفت: در برخی موارد تشخیص‌های درستی از تعداد افراد مبتلا به شپش ارائه نمی‌شود و ابعاد موضوع بسیار گسترده بیان می‌شود. درحالی‌که گفته می‌شود در یک مدرسه 100 نفر درگیر آلودگی به شپش هستند اما بعد از انجام بررسی‌ها تعداد به زیر 10 نفر برآورد می‌شود، اما آنچه مهم‌تر از اعداد 100 و 10 است معانی این ارقام است‌، برای جامعه ما زیبنده نیست که همین تعداد هم درگیر با آلودگی به شپش باشد.

در گذشته هنگامی که شپش سر سراغ دانش‌آموزان می‌آمد، تنها راه رهایی از آن، تراشیدن موی سر بود، اما اکنون راه‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد که عدم اگاهی و عدم آموزش باعث بیشتر شدن و تسری آن به دیگران می‌شود. افزایش شپش سر بیشتر در کودکان و نوجوانان و به خصوص دانش‌آموزان رخ می‌دهد که به دلیل فقدان آموزش لازم در خصوص پیشگیری و همچنین درمان پس از بروز این مشکل، در اغلب اوقات خانواده‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

توصیه‌های بسیاری در مورد روش‌های پیشگیری از انتقال شپش شده است؛ از جمله اینکه بهداشت کامل فردی، خانوادگی و اجتماعی را رعایت کنید، از شامپوهای مخصوص استفاده کنید؛ ولی شاید عجیب‌ترینشان توصیه وزارت بهداشت روسیه باشد که از شهروندانش خواست برای اینکه به شپش مبتلا نشوند باید از گرفتن سلفی خودداری کنند. عکس گرفتن در فاصله نزدیک با سر یک نفر دیگر کمک می‌کند که شپش از یک سر به سر دیگر بپرد!




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: