جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 23 بهمن 1395     
«آرزو» پلنگی که تسلیم مرگ نمی‌شود! +تصاویر

خبرگزاری تسنیم: در حالی که دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان، ضایعه نخاعی پلنگ رودسر را برگشت‌ناپذیر دانسته و معدوم سازی (یوتانایز) این حیوان را توصیه کرده‌بود، عمل جراحی این گربه‌سان روز چهارشنبه توسط یک متخصص جراحی دامپزشکی با موفقیت به پایان رسید. بدین ترتیب این گونه ارزشمند حیات وحش ایران که پیش از این توانسته بود خود را از تله‌ای که در آن گرفتار شده بود آزاد کند بار دیگر اراده خود را برای ادامه حیات به نمایش گذاشت.
 
پلنگ رودسر 

پلنگ رودسر، ظهر چهارشنبه 20 بهمن پس از انتقال به بیمارستان دامپزشکی فتاحیان و انجام آزمایشهای هماتولوژی و بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی و اولترا سونوگرافی که به تشخیص جابه‌جایی مهره‌های چهار و پنج کمری انجامید مورد عمل جراحی قرارگرفت و پس از پایان عمل جراحی، به کلینیک پارک طبیعت پردیسان بازگردانده شد.

به گفته مسئولانی که مراقبت از پلنگ رودسر، را در کلینیک حیات وحش پردیسان برعهده دارند این حیوان ساعتی پس پایان عمل جراحی، هوشیاری خود را به دست آورد و  اکنون از شرایط عمومی رضایتبخشی برخوردار است. پایش وضعیت این حیوان در جهت بررسی واکنش اندام های تحتانی نسبت به محرک‌ها طی 24 ساعت گذشته با علائم مثبتی همراه بوده‌است. این حیوان در واکنش به تماس سوزن، پایش را حرکت می‌دهد و میل به تغذیه دارد.
 
پلنگ رودسر
 پلنگ رودسرپلنگ رودسر
 
 
پلنگ رودسر 
 
گزارش جراحی و وضعیت سلامتی کنونی ماده پلنگ رودسر که پس از گذراندن عمل موفقیت‌آمیز جراحی ستون مهره‌ها، توسط علاقه‌مندان حیات‌وحش «آرزو» نام گرفت به قرار ذیل است:
 
پلنگ انتقالی پس از انجام مرحله بیهوشی، به بخش تصویربرداری ارجاع و سپس تحت پرتونگاری جانبی ستون فقرات، قفسه صدری و نمای پشتی جانبی مهره ها قرار گرفت. پس از آن از بیمار خون گیری شد و جهت بررسی های هماتولوژی و بیوشیمیایی به آزمایشگاه تشخیص طبی بیمارستان ارسال گردید، ضمنا اولترا سونوگرافی شکم جهت بررسی وضعیت اندام های داخلی، بالاخص مثانه، انجام شد. پلنگ مورد نظر، با تشخیص جا به جایی مهره های چهار و پنج کمری، تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از انجام پروسه آماده سازی بیمار و با ملاحظات دقیق و پایش مداوم علایم حیاتی، ضمن ایجاد انسزیون پشتی – جانبی در محاذات مهره های آسیب دیده و جدا نمودن بافت های عضلانی و همبندی در هر طرف، مهره ها اکسپوز گردید. در سطح مفصلی فست ها، بافت همبندی هایپر تروف و وجود کالوس ترمیمی به دلیل اسلایدینگ و جا به جایی در محل، برداشته شد. بررسی دقیق از لامینای مهره ها، شکستگی وتغییرات پاتولوژی بافتی را حداقل در کورتکس خارجی نشان نداد و همچنین در سطح ماکروسکوپی واکنش های عفونت استخوانی در ساختار اطراف مهره مشاهده نگردید. سپس با جداسازی عضلات مجاور دو مهره چهارم و پنجم، جسم مهره مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات شکستگی و جا به جایی در جسم مهره ها یافت نشد. سپس موضع مورد نظر با روش دیسترکشن به وسیله دیسترکتور مهره ای، ریداکشن جا به جایی و اسلایدینگ دو مهره نسبت به هم صورت پذیرفت، سپس تحت فلورسکوپی حین عمل به صورت بایلترال جسم مهره های آسیب دیده با پلیت استخوانی DCP و پیج های کورتیکال سلف تپ، استبلایز گردید. پس از تایید قرار گیری مناسب و دقیق پیج ها و پلیت ها و شستشوی سایت عمل با محلول حاوی آنتی بیوتیک وسیع الطیف (سفازولین) عضلات اپکسیال بخیه شد. سپس بافت زیر جلد و جلد با نخ قابل جذب بخیه گردید. پس از اتمام عملیات جراحی، رادیوگرافی بعد از عمل نیز تهیه شد.

شنبه شب گذشته، به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل جراحت و بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد. تا کنون خبری در رابطه را پیگیری متخلفانی که با استفاده از تله، سرنوشتی ناگوار را برای پلنگ رودسر رقم زده‌اند، منتشر نشده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: