جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 بهمن 1395     
روز آرام تالار شیشه‌ای و رشد بانکی‌ها

روزنامه شرق: در روز سه‌شنبه معاملات بازار سرمایه درخورتوجه نبود. شاخص بورس با رشد کمی همراه شد و تنها رشد ٨٧واحدی را تجربه کرد و همچنان در کانال ٧٦‌هزارواحدی در حرکت است.

 
ارزش معاملاتی در این بازار در حدود ١٧٤‌ میلیارد تومان بوده است که برای نقدینگی بازار، عدد مناسبی نیست. نمادهای وتجارت، وبملت و خساپا بیشترین اثر مثبت بر شاخص را گذاشتند و از سوی دیگر نمادهای کگل، اخابر و وصندوق بیشترین اثر منفی بر شاخص را گذاشتند. وضعیت در فرابورس به شکل مشابه پیگیری شد و شاخص در این بازار تنها شاهد رشد ٠,٤ واحدی بود. ارزش معاملات در این بازار مقدار درخور‌توجهی در حدود ٥٠٦‌ میلیارد تومان بوده است که بخش اصلی آن مربوط به معاملات اوراق با درآمد ثابت و خصوصا اوراق اجاره دولتی که در فرابورس پذیرش شدند، بوده است.
 
نمادهای مارون و شاوان بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند و از سوی دیگر نمادهای هرمز، سمگا و اپرداز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. در روزهای اخیر بازار جهت‌گیری خاصی از خود نشان نداده است و در بازار سرمایه شاهد نوسانات بالایی بودیم. وضعیت در گروه خودرو با رشد همراه شد و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا رشد قیمتی داشتند و روند نوسانات خود را پی گرفتند. وضعیت در گروه فلزات اساسی مناسب نبود و اکثر نمادهای این گروه با کاهش همراه شدند. سیاست‌های کلان و شاخص‌های اقتصادی مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا در این حوزه از جمله چین، مستقیم بر قیمت‌های جهانی اثر می‌گذارد. سیاست انقباضی که چین در پیش گرفته است، می‌تواند به ضرر کامودیتی‌ها شود.
 
از سوی دیگر وضعیت قیمت نفت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با توجه به گزارشات شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی، می‌توان سوددهی مناسبی را برای این گروه متصور شد اما نرخ‌های جهانی و تغییرات شدید قیمتی چند وقت اخیر در این حوزه، برآورد وضعیت آتی را دچار چالش کرده است. اوضاع در گروه کامودیتی با نوسان اما در سطح قیمتی مناسبی است اما فشاری که از سمت فروشندگان به بازار تحمیل می‌شود، نیاز به نقدینگی که در بازار وجود دارد و عدم اطمینان درخصوص تثبیت وضعیت در بلندمدت، مانعی برای حرکت برخی سهام در این گروه‌ها هستند. 
 
درحال‌حاضر اوراق با درآمد ثابت مقبولیت بالایی بین سرمایه‌گذاران دارد. با توجه به اخبار درخصوص افزایش در سود بانکی و نرخ بهره بین‌بانکی، برخی از وجوه از بازار سرمایه به سمت بازار پول حرکت کرده است. این تغییر حرکت در کنار نیاز به نقدینگی عاملی شد برای افزایش نرخ مؤثر سالانه اوراق نوین مالی که در بازار معامله می‌شوند. اوراق خزانه دولت نرخ سود بالای ٢٥ درصد هم برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و همین امر باعث شده معاملات این بخش افزایش یابد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: