جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 14 بهمن 1395     
افزایش 71 ایستگاه آتش نشانی در دوره اخیر مدیریت شهری

به رغم ترافیک آتش نشانان به موقع به محل حادثه پلاسکو رسیدند

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران با حضور در صحن علنی مجلس درباره حادثه پلاسکو توضیح داد.

محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس امروز-چهارشنبه- شهادت مظلومانه قهرمانان ملی و مجاهدان فی سبیل الله را تسلیت گفت و از ملت عزیز و همه همکاران و همسنگران خود تقدیر کرد و گفت: برای خانواده مغزز شهدا و جانباختگان حادثه پلاسکو صبر جزیل آرزومندم .

وی از عملکرد رسانه ها و نیروهای مردمی داوطلبانه از سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: از هیات رییسه مجلس که این فرصت را فراهم آوردند تا نکاتی را در خصوص حادثه پلاسکو ارایه کنم تقدیر و تشکر می نمایم .

شهردار تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه فجر گفت: این گزارش را فشرده خدمات عزیزان عرض کنم.

قالباف تصریح کرد: عزیزان همینطور که اشاره کردم از 2 نگاه می خواهم به این موضوع اشاره کنم و نکات جزیی حتما در کمیسیون های مجلس رسیدگی می شود. موضوع من مدیریت بحران است که حوادثی که اتفاق می افتد یا عامل انسانی در آن دخیل است اما اشکالات ساختاری منجر به حوادث می شود. ممکن در موضوع اول به عنوان مدیر بحران می خواهم به بخش ساختاری مراجعه کنم . امروز در کشور ما نبود یک نگاه سیستم و فرآیند محور درخصوص حوادث و پیشگیری یک چالش است. از مرحله قانونگذاری و نظارت و مشخص نبودن مسئولیت گرفته تا متناسب نبودن نبودن مسئولیت و اختیارات. چند نمونه را نام می برم که در مورد پلاسکو به سرنوشت گذشته گرفتار نشویم. در سال 76 یک هواپیما در اصفهان در نقطه ای خارج از باند نشست که مشخص بود و الحمدالله کسی صدمه ندید اما از 8:30 شب تا 6صبح نتوانستند دسترسی به مسافران پیدا شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در سال 82 در بهمن ماه در قطار نیشابور 320 کشته دادیم که بخش قابل توجهی مجروح شدند، گفت: در سال 92 نیز در اتوبان قم 43 کشته در آتش سوختند. نمی خواهم این گزارش ها را امروز تحلیل کنم. می خواهم بگویم نگاه کنیم در فرآیندها و ساختار دچار اشکال هستیم. بعد از زلزله بم سال 82 دولت اقداماتی انجام شد که از آن جمله سازمان مدیریت بحرانی شکل گرفته بخاطر پیشگیری از حوادث این چنینی.

وی تاکید کرد: در بعد تحلیل از حوادث اشکالات ساختاری داریم. بعضی از بحران ها حادثه است و برخی حادثه نیست مثل محیط زیست و آلودگی هوا یا خاک که بحران شده است. همین الان چون قانون 5 ساله بوده و از سال 92 تا الان عملا سازمان بحران مشکل قانونی دارد. این موضوع کلیدی است که مجلس به آن توجه کند.

قالیباف با بیان اینکه تنها مرکز فرماندهی مدیریت بحران در کشور در شهرداری تهران است، گفت: در حادثه پلاسکو ما به عنوان شهرداری تهران در مدیریت بحران وظیفه داشتیم. تهران تنها شهری است که مدیریت بحران برعهده بحران در آن بر عهده شهردارب است از روزی که این مسئولیت در قانون به شهرداری واگذار شده مهم ترین اقدام ما سازمان دهی از بعدمکانی و فرماندهی بوده به طوری که اکنون تنها محل فرماندهی مدیریت بحران به تمام معنی در آن وجودددارد شهر تهران است. در بخش HSE به عنوان یک متخصص فعالیت ها به درستی انجام می شود. اکنون مقاوم سازیپلها در دست اقدام است. ایمنی بیمارستان ها صورت گرفته و گروه های دوام شکل گرفته اند که در قالب برگزاری مانور به مردم آموزش می دهند. به طوری که بیش از 5 هزار گروه در محلات کار سازمان دهی شده انجام می دهند.

وی با اشاره به ساخت سوله های بحران گفت: تاکنون بیش از 120 سوله در این 10سال مجهز به تمام تجهیزات از جمله ارتباطات بی سیمی برای شبکه های رسمی اردوگاه ها اسکان و مراکز درمانی ساخته شده است و مرتب مانور برگزار می شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: