جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 اسفند 1392     
دولت عراق به کردها حقوق پرداخت نکرد؟

اقلیت خودمختار کردستان عراق دولت مرکزی بغداد را متهم کرد که به علت اختلاف بر سر صادرات نفت کردستان به ترکیه پرداخت دستمزد و حقوق کارمندان کرد را متوقف کرده است.

 
به گزارش پرس‌تی‌وی، یک نماینده حزب دموکراتیک کردستان عراق تاکید کرد، دولت بغداد ظاهرا به منظور جریمه اقلیم خودمختار کردستان در خصوص صادرات نفت به ترکیه اقدام به بلوکه کردن پرداخت دستمزد و حقوق صدها هزار کارمند کرد نموده است.

 
وی در ادامه تصریح کرد، این مساله نشانگر ادامه مخالفت دولت مرکزی عراق با موجودیت منطقه کردستان است. اگر به گذشته نگاه کنیم دولت عراق تنها با دولت و پارلمان کردستان مشکل داشت و مخالف آن بود ولی اکنون دولت بغداد به طور مستقیم با درآمد مردم کرد مخالفت کرده است. هفته گذشته نیز معاون نخست وزیر کردستان خواستار استعفای وزرای کرد در کابینه عراق در صورت حل و فصل نشدن این مشکل شده بود.

 
بر اساس این گزارش وی افزود، اگر وزرای کرد کابینه دولت عراق استعفا ندهند و حقوق و دستمزد کارمندان کرد به دست آنها نرسد، کارمندان کرد در بغداد چه باید انجام دهند تا به حقوق و دستمزد خود برسند؟ اقلیم خودمختار کردستان هر ماه باید 700 میلیون دلار بابت پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان دولتی هزینه کند.

 
اقلیم کردستان عراق و دولت ترکیه به تازگی قرارداد چند میلیارد دلاری برای گسترش همکاری های انرژی به امضا رسانده اند. بر اساس این قرارداد کردستان می تواند نفت خود را از طریق خاک ترکیه و دریای مدیترانه به بازارهای جهانی صادر کند. امضای این قرارداد با واکنش منفی و شدید دولت بغداد روبرو شده است.

 
دولت مرکزی عراق بر این باور است که بغداد تنها تصمیم گیرنده اصلی در خصوص صادرات نفت عراق است ولی مقام های اقلیم کردستان بر این باورند که این حق را دارند که نفت خود را به صورت مستقل از دولت مرکزی صادر کنند. بغداد تهدید کرده است که اقدامات قانونی را بر ضد شرکت هایی که نفت کردستان را به خارج از مرزهای عراق صادر کنند، انجام خواهد داد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: