جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 مهر 1393     
سقوط قیمت جهانی نفت به ۸۳ دلار

 

فارس: قیمت نفت در بازارهای جهانی در میان سکوت اعضای اوپک به 83.90 دلار کاهش یافت و نفت برنت از روز گذشته تا این لحظه شاهد 4 دلار کاهش بوده است.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز به رکورد جدید کمترین رقم در 47 ماه گذشته رسید.

قیمت نفت روز گذشته پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی برای تقاضای جهانی نفت برای امسال و سال بعد را کاهش داد، شاهد بیشتر کاهش روزانه در بیش از 3 سال اخیر بود.

قیمت نفت برنت از زمان اعلام این پیش‌بینی4 دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رود که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بیشتر بر جنگ برای سهم خود از بازار تمرکز کرده‌اند تا کاهش سقف تولید خود برای تقویت قیمت‌ها.

بازارهای ضعیف اروپا و کاهش تورم چین بر نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی جهان افزوده است.

اولیور جاکوب تحلیلگر بازار نفت در این‌باره به رویترز گفت، فضای بازارهای جهانی کاهشی است. یک پذیرش گسترده در بازار وجود دارد که عربستان تمایل دارد تا قیمت‌ها پایین‌تر رود.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.14 دلار کاهش 83.90 دلار معامله شد. قیمت نفت برنت بیش از 25 درصد نسبت به بالاترین قیمت خود ماه ژوئن کاهش یافته است.

نفت خام آمریکا نیز 1.20 دلار کاهش یافت و 80.64 دلار فروخته شد، روز گذشته این نوع نفت بیشترین کاهش در یک روز در نزدیک به 2 سال گذشته را شاهد بود.

کارشناسان معتقدند تا زمانی‌که اوپک هیچ حرکتی برای دفع کردن این عرضه بیش از حد با کاهش تولید انجام ندهد، کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد. اعضای اوپک نمی‌توانند امیدوار باشند که هیچ گونه کاهشی در تولید نفت شیل آمریکا در آینده نزدیک رخ دهد.

به گزارش فارس، این کاهش در حالی رخ داده که مسئولان ایرانی معتقدند با وجود افزایش صادرات نفت ایران، نگرانی از بابت کاهش قیمت‌ها و تأثیر آن بر ایجاد کسری بودجه ندارند. روز گذشته رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که تصور می‌کنیم کاهش قیمت نفت گذرا است و تا اجلاس آینده اوپک درباره قیمت صبر می‌کنیم.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند ایران و سایر کشورهای صادرکننده نفت باید هرچه سریعتر خواستار تشکیل جلسه اضطراری اوپک شده و مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها توسط عربستان شوند.

تحلیلگران، کاهش‌های قیمت نفت در بازارهای جهانی را دستاویزی سیاسی برای فشار آوردن به کشورهای تحت تحریم نظیر ایران و روسیه می‌دانند.

به نظر می‌رسد در حالی‌که به علت کاهش تحریم‌ها، صادرات نفت ایران افزایش یافته بود، تلاش می‌شود تا با پایین نگاه داشتن قیمت نفت و اشباع بازار همزمان با انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران، فشارها بر کشور شدت یابد.

در گزارش‌های رسانه‌های جهان، نشانه‌هایی از تحرکات عربستان برای کاهش قیمت نفت دیده می‌شود که نشان از تغییر شیوه این کشور در قبال نفت 100 دلاری دارد. در چند روز گذشته خبرهایی از دیدارهای مقامات سعودی با سرمایه‌گذاران نفتی و تحلیلگران منتشر شده است که حامل پیام آمادگی این کشور برای نفت 90 و حتی 80 دلاری برای بازه زمانی یک یا دو سال بوده‌اند.

این درحالی است که گفته می‌شود تبانی آمریکا و عربستان برای اخلال در قیمت نفت به علت فشار به ایران و روسیه است.

از طرفی سالیان مدیدی است که صادرات هر نوع نفت از آمریکا به کشورهای دیگر ممنوع بوده است اما امسال به ناگاه این کشور این قانون خود را تغییر داد و نفت شیل این کشور به بازارهای مملو از نفت سرازیر شد، چیزی که خود یکی از عوامل تاثیر بر قیمت نفت از سوی تحلیلگران نفتی عنوان می‌شود

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: