جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 مهر 1393     
بکارگیری ضوابط و پروتکل های تخصصی یکی از الزامات بحث مدیریت بحران است

به گزارش  گروه مناطق22گانه شهرداری نیوز، در نشست خبری نخستین جشنواره شهر آماده "دکتر احمد صادقی " ریاست ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به همراه "حیدر کلهری " معاون آموزش و دبیر جشنواره و " رامین رادنیا " مدیر روابط عمومی به پرسش های خبر نگاران در خصوص موضوعات مربوط جشنواره " شهر آماده " و هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی پاسخ دادند.

دکتر صادقی با اشاره به برنامه هایی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده است ، گفت : نخستین جشنواره " شهر آماده "  در حالی برگزار می شود که بیش از 40 سازمان و نهاد مرتبط با حوزه مدیریت شهری و خدمات اضطراری گرد هم جمع شده اند تا در یک برنامه عملی به موضوع مدیریت بحران نگاهی تعاملی بیندازند .

وی در ادامه افزود : جشنواره از 26 مهر تا 1 آبان 93 در محل برج میلاد برگزار می شود و در طول این مدت 28 مانور آمادگی تخصصی در مناطق 22 گانه شهر تهران اجرا خواهد شد .

دکتر صادقی گفت : این جشنواره و اجرای مانورها بستر مناسبی است تا سازمان های شرکت کننده ، توانمندی ها و دستاورد های خود را در حوزه اقدامات انجام گرفته، در چرخه جامع مدیریت بحران در قالب های مختلف و متنوع عرضه کنند .

وی در ادامه افزود : در این هفته بیشتر به مباحث ایمنی پرداخته می شود و مسئولان در تلاش اند تا موضوع ایمنی را در سبد خانوار تعریف کنند . در خصوص مساله مدیریت بحران که ابعاد مختلفی دارد ، شاخص های مختلفی می تواند نقش داشته باشد . با درک صحیح از ابعاد مختلف موضوع مدیریت بحران و تعیین شاخص ها می توانیم الزامات مدیریت بحران را بهتر درک کنیم .

دکتر صادقی گفت :  مدیریت بحران یک موضوع میان رشته ای است و صرفا به موضوعات مهندسی محور یا جامعه محور نمی پردازد و همین امر ، موضوع را تا حدی پیچیده می کند . در ایران به دلیل وجود حس نوع دوستی در زمان وقوع یک حادثه نیرو های زیادی به میدان می ایند و هنوز در زمان بحران  نهاد ها و سازمان ها و شهروندان بر اساس پای بندی به همین توافقات سنتی کار می کنند. البته  باید به دنبال اجرای نوعی توافقنامه های تخصصی که در دنیا  تعریف شده،  باشیم  .

وی در ادامه یاد آور شد : در سونامی ژاپن شاهد این اتفاق بودم که هر کسی وظیفه اش برایش تعریف شده بود  و همه چیز بر اساس یک  پروتکل از پیش تعیین شده انجام می گرفت . گمان می کنم تلفیقی از احساسات و عواطف انسانی و تمرین برای اقدام بر اساس ضوابط و پروتکل های تخصصی یکی از الزامات بحث مدیریت بحران است .

دکتر صادقی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره خاطر نشان کرد : جشنواره شهر آماده به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی شکل گرفته است  و حضور شهروندان از جمله گروه های داوطلب مردمی از شنبه تا پنجشنبه هفته آینده جلوه دیگری به شهر تهران خواهد داد .

وی در ادامه افزود : اهداف برگزاری جشنواره شهر آماده ؛ " نمایش توانمندی های سازمان ها و نهاد های دولتی و خصوصی در مدیریت شهر تهران "، " تقویت فضای همکاری میان تلاشگران بخش های دولتی و خصوصی در راستای مدیریت بحران " ، " فرهنگ سازی برای برخورد صحیح و آموزش آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی" ،" آموزش اقدامات کاربردی برای ارتقا آگاهی و آمادگی شهروندان " ، " استفاده از نوآوری ها و خلاقیت شهروندان و سازمان های فعال در حوزه مدیریت بحران "،  "معرفی و تقدیر از فعالان و پیشکسوتان دارای خدمات و سوابق درخشان در این حوزه " و " ترویج برنامه های مدیریت بحران از طریق برنامه های فرهنگی و هنری " است .

صادقی با اشاره به تدوین برنامه های جدید در 5 سال دوم شهرداری  تهران گفت : با توجه به این موضوع که بحث مدیریت بحران در گذشته جایگاهی ویژه ای نداشته ، برنامه ریزی هایی صورت گرفته و امسال 36 حکم در خصوص مدیریت بحران و ابلاغ هایی برای اولین بار به سازمان مدیریت بحران انجام شده از جمله ؛ " تدوین گسل های شهر تهران " ،" نقشه خطر پذیری زمین لرزه های تهران" ، " شیوه نامه فنی گود برداری ساختمان " و " کمک به گسترش مقاومت سازه ای و عناصر غیر سازه ای" که در حال اجرایی شدن است .

دکتر صادقی در خصوص بخش های مختلف این جشنواره گفت :این جشنواره دارای بخش های مختلفی بوده که اهم آنها ؛ کارگاه های آموزشی کاربردی ، نمایشگاه ، تبلیغات و اطلاع رسانی ، نشست های تخصصی ، برنامه های فرهنگی و هنری ، مانور و عملیات خواهد بود . در بخش کارگاه های آموزشی کاربردی ، فضایی در نمایشگاه به کلیه امکانات لازم جهت برگزاری کارگاه ( نظری و عملی ) مجهز شده و بر اساس برنامه مدون آموزش هایی در اختیار شهروندان قرار داده می شود . این کارگاه ها شامل موضوعاتی از قبیل ؛ مدیریت بحران ، زلزله و آمادگی در برابر آن ، اطفای حریق ، تاب آوری در بحران ، توصیه های ایمنی در زمینه های گوناگون ، کمک های اولیه و تریاژ ، محیط زیست  و آموزش های شهروندی  است .

وی در ادامه افزود : نشست های تخصصی در سالن مرکز همایش های برج میلاد و بر اساس برنامه های مدون با حضور اساتید و متخصصان و علاقمندان برگزار می شود . نشست ها با موضوعیت ؛ سیستم های اطلاعات مکانی همراه ( موبایل GIS) و نقش آن در مدیریت بحران ، نقشه و واکنش سریع در بحران ، نقش پژوهش و تامین شواهد علمی برای تهران آماده ، نشست تخصصی ایمنی و حوادث شهری ، شبکه های شتاب نگاری و زلزله نگاری سامانه هشدار سریع زلزله تهران ، فرو نشست و زمین لغزش در تهران ، مدیریت جامع خشکسالی ، تدقیق نقشه گسل ها و پهنه های گسلی شهر تهران و ضوابط مربوط به ساخت و سازها در این پهنه ها ، ساماندهی و مدیریت بازسازی شهر پس از زلزله  احتمالی ، نقش تحقیق در عملیات مدیریت بحران و کارگاه های مداخلات اجتماعی و روانی  برگزار می شود .

دکتر صادقی با اشاره به برنامه هایی که تا کنون در شهر تهران عملی شده گفت : در بحث گروه های دوام 755 گروه فعالیت خود را آغاز کرده اند و شکل گیری این گروه ها بر اساس این تفکر که  در هر محله باید  دو گروه فعال باشد ، انجام شد. در حال حاضر گروه های مدیریت بحران در مدارس را شکل داده ایم ، تا بتوانیم مخاطرات مدارس را شناسایی و تحلیل کنیم .

وی در ادامه افزود : می توانم ادعا کنم که یکی از موفق ترین سازمان ها ، مدیریت بحران بوده چرا که توانسته ایم  به شکل علمی و هم عملیاتی به موضوع مدیریت بحران نگاه کنیم . در حال حاضر 102 سوله مدیریت بحران در محلات مختلف تهران بنا شده و امکانات لازم برای پشتیبانی از عملیات در آنها دپو شده است .

دکتر صادقی با اشاره به حادثه سقوط هواپیما در خیابان شیشه مینا گفت : مشکل عدم هماهنگی در سر صحنه حادثه هنوز مشکلی است که با آن مواجه هستیم و به نظر می رسد ما قوانین خوبی داریم اما در اطراف این قوانین نیاز به بالای 800 دستور العمل و آیین نامه کارشناسی است تا تمام بخش ها بتوانند بر اساس ضوابط و پروتکل ها عمل کنند .

وی در ادامه افزود : ما هنوز در تمام بحران ها بر اساس مدل سنتی، هماهنگی انجام می دهیم و این با وجود تمام پیشرفت هایی است که در بحث مدیریت بحران در کشور صورت گرفته است .

دکتر صادقی در خاتمه با اشاره به 38 مخاطره ای که تهران را تهدید می کند بیان داشت : یکی از مشکلاتی که در بحث مدیریت بحران شهر تهران با آن مواجه هستیم گره زدن همه مسائل به زلزه احتمالی در تهران است  و این در حالی است که مسئولیت مستقیم آن با مدیریت بحران نیست . در حال حاضر 38 مخاطره برای محلات و مناطق مختلف شهر تهران شناسایی شده و باید دید برای این مخاطرات در آینده چه پیش بینی هایی صورت خواهد گرفت . ما در حال مطالعه و تحلیل این مخاطرات هستیم و امیدواریم که با توجهی که سایر سازمان ها و نهاد های مرتبط با مدیریت بحران انجام می دهند ، برنامه هایی برای  پیشگیری و مقابله با این بحران ها تدوین شود .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: