جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 27 دی 1395     
راهبردهای فرهنگی خلاقانه برای تحکیم خانواده و پیشگیری از مخاطرات فضای مجازی در دستور کار قرار می گیرد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: کاهش معضل طلاق، فرهنگ سازی برای برقراری ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات شبکه های اجتماعی در اولویت مسائل فرهنگی ما در بحث تحکیم بنیان خانواده قرار دارد که باید با راهبردهای فرهنگی خلاقانه در راستای فرهنگ سازی گام برداریم.

مجتبی عبدالهی در نشست شورای مدیران فرهنگی مناطق 22گانه با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران در زمینه توسعه اجتماعی، اظهار داشت: با توجه به وجود مسائل مختلف حوزه اجتماعی شهر، جایگاه معاونت اجتماعی و فرهنگی و انتظارات از این مجموعه ویژه است و در این میان اداره کل فرهنگی مسئولیت بیشتر و مهمتری را داراست.

وی از مدیران فرهنگی مناطق 22 گانه به عنوان سردمدران عرصه فرهنگی و موتور محرکه سایر معاونت ها یاد کرد و ضمن تقدیر از تلاش های آنان افزود: بخش عمده فعالیت و اقدامات ویژه، حساس و خاص حوزه اجتماعی و فرهنگی از سوی مدیران فرهنگی ما در مناطق مدیریت و راهبری می شود که حساسیت و اهمیت این جایگاه ایجاب می کند مدیران ما با دلسوزی، شایستگی، دغدغه مندی، درایت، خدمت خالصانه و نگاه ویژه با تلاش مضاعف مسائل را پیگیری و اجرا کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با یادآوری اینکه مسائل اجتماعی و فرهنگی تبدیل به مطالبه مقام معظم رهبری شده است، تصریح کرد: در خصوص مسائل فرهنگی، اتخاذ دیدگاه ظریف و نکته سنج و همچنین عمل بر اساس مقتضیات هر منطقه و محله ضروری به نظر می رسد.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروه هایی از تیم مدیران فرهنگی مناطق بر اساس 5 پهنه شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب برای همفکری و هم افزایی بر روی مسائل مهم این حوزه را مطرح کرد و گفت: با تمرکز بر روی مسائل کلیدی و اولویت دار حوزه فرهنگی و با تکیه بر توان و خرد جمعی، راهکارهای اجرایی آن در این کارگروه ها استخراج، جمع بندی و اعلام می شود تا سایر مناطق نیز از این راه حل های عملیاتی تأسی کنند.

عبدالهی، با بیان اینکه ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است گفت: امروزه فضای مجازی را با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند نمی توان نادیده گرفت اما با توجه به حساسیت این حوزه باید برای تقویت بهره گیری از جنبه های مثبت آن تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی اظهار داشت: متاسفانه موج شایعه پراکنی، تهمت زنی، دروغگویی و بی اعتمادی رواج یافته و از سوی دیگر گفتگو بین خانواده ها از جمله زن و شوهر وفرزندان کاهش یافته که این امر خود آسیب زاست. خانواده ها باید وقت بیشتری را صرف گفتگو با یکدیگر کنند تا مهرو محبت، الفت، دلگرمی و وابستگی بین آنان ایجاد شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت و شبکه های اجتماعی در درون خانواده ها، علاوه بر ایجاد وابستگی شدید روانی و فکری،  باعث می شود بین والدین و فرزندان جدایی فکری و عاطفی، رخ دهد.

وی برقراری ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری را در درجه ی نخست اولویت دانست و تصریح کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها باید ضمن اختصاص زمان متناسب به استفاده صحیح  از این فضاها در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

عبدالهی با اشاره به وجود نهادها و دستگاه های متعدد کشور به عنوان متولیان حوزه فرهنگی افزود: مردم مطالباتی از دستگاه های ذیربط دارند که باید این مطالبات به حق آنان پیگیری  شود.

وی از مدیران فرهنگی مناطق 22 گانه شهرداری تهران خواست برای شناساندن برنامه های سراهای محلات، جذب بیشتر مشارکت مردمی در محلات، اجرای برنامه های فاخر و خلاقانه در شهر تهران و جریان سازی فرهنگی برای رفع معضلات این حوزه تلاش کنند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: