جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 مهر 1393     
بهره برداری از کاروانسراهای 1 و 2 و تونل حکیم تا نیمه اول سال آینده

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به موفقیت پروژه های عمرانی تهران در انجمن جهانی مدیریت پروژه گفت: انجمن جهانی مدیریت پروژه یا IPMA یکی از انجمن های قدیمی با چند دهه فعالیت است و امسال علاوه بر جایزه این انجمن که نصیب دو پروژه از کشور مان شد ما توانستیم خودمان را در سطح بین المللی مطرح کنیم.

مازیار حسینی تصریح کرد: حدود 25 پروژه از سراسر دنیا در این برنامه شرکت کردند و برای آنکه پروژه ها بتوانند وارد مرحله رقابت شوند، ارزیابی های وسیعی در 9 موضوع مختلف به بررسی رسیده بود. این موضوعات شامل مواردی چون نحوه رهبری پروژه و نتایج حاصل از پروژه می شد. برای هر یک از پروژه ها نیز 5 ارزیاب وارد کشور شده بودند  که خوشبختانه در هر گروه یک ارزیاب ایرانی حضور داشت.

او با اشاره به اینکه برای اولین بار توانستیم از یک ممیزی بین المللی پروژه هایمان را عبور دهیم، عنوان کرد: کشور های انگلیس، فرانسه و ایتالیا رتبه های اول تا سوم این انجمن را به خود اختصاص دادند و ایران نیز برای اولین بار توانست در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

حسینی با بیان اینکه در بسیاری از آمار ها، پروژه های ایرانی نسبت به پروژه هایی که مقام اول تا سوم را کسب کردند، در موقعیت بهتری قرار داشتند، گفت: رکورد های ما در حفاری و بتن ریزی در بزرگراه های امام علی (ع)، صدر و نیایش آمار ما حتی از کشوری که رنبه نخست را به دست آورده بود، بهتر بود.

او با اشاره به دستاورد های حاصل از حضور ایران در این رقابت و کسب رتبه چهارم، بیان کرد: اولین دستاورد این حضور ایجاد یک خودباوری بود. ما در این پروژه با کشور های اروپایی رقابت کردیم که هیچ کدام از آن ها مشکلات ما همچون تحریم را نداشتند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پروژه های حاضر در رقابت از نظر ابعاد و اندازه در رده ابر پروژه ها قرار داشتند، گفت: نکته مهم این است که این پروژه ها اشل کار ما را در داخل کشور از دایره تفکرات مرسوم فراتر رفتند و مار را با جهش بزرگی به سمت جلو بردند. ما در عین حال که به پروژه های سایر کشور ها نگاه می کردیم، به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت سعی کردیم بومی سازی کنیم.

حسینی در ادامه مطرح کرد: ما امروزه چه در صنعت تونل سازی و چه پل سازی اصلاً قابل قیاس با گذشته نیستیم. از زمانی که شهر تهران به عنوان بلدیه شکل گرفت تا قبل از این دوره از مدیریت شهری 304 کیلومتر بزرگراه داشتیم. در حال حاضر،  بزرگراه های ما از 535 کیلومتر گذشته است. همچنین، در تمام طول این سال ها 150 دستگاه پل ساخته شده بود که تنها در 8 سال اخیر  200 دستگاه پل ساخته شده که یکی از آن ها پل طبقاتی صدر است. ضمن اینکه، حدود  20 کیلومتر تونل در 3 تا 4 سال اخیر ساخته شده است.

او با تاکید بر ظرفیت های داخلی در طراحی و اجرای طرح گفت: تیم پروژه طراحی پل طبقاتی صدر 100 درصد ایرانی است. در این پروژه تنها در 5 کیلومتری که پل که وسط پایایه های وسط بزرگراه احداث شد 3 هزار و 372 قطعه به کار رفت که هیچ قطعه ای شبیه به یکدیگر نیست. این تعداد از قطعات در طول 6 ماه در داخل کشور ساخته شد.

حسینی با اشاره به دستاورد های داخلی پروژه پل طبقاتی صدر اظهار کرد: اجرای این پروژه هم باعث توسعه دانش و تکنولوژی شد، هم چندین دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری پایان نامه خود را در این باره نوشتند و اینکه ما توانستیم از متخصصین دانشگاهی در یک عرصه اجرایی استفاده کنیم. در نهیات اینکه اجرای طرح به یک پیشرفت بزرگ در عرصه عمران کشور منجر شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به نحوه تسلط بر هزینه ها گفت: شهردار محترم تهران اصلی را مبنی بر صحت، دقت و سرعت گذاشتند. ما اجازه نداریم که از کیفیت کار خود کم کنیم. در عین حال، پر.ژه های ما باید   مقرون به صرفه و با هزینه ای معقول انجام شود. همکاران ما توانستند در تمامی پروژه های عمرانی میان این پازل سه ضلعی تعادل و توازنی ایجاد کنند.

حسینی با اشاره به پروژه های عمرانی در سال اخیر عنوان کرد: پس از ساخت پل فتح و تحویل آن به مردم در اوایل امسال به عنوان اولین پروژه شهری، تونل امیرکبیر را در اردیبهشت ماه تحویل مردم دادیم. ضمن اینکه یکی از پل های کاروانسرای سنگی را در روز های گذشته افتتاح کردیم. قبل از عید سعید غدیر نیز پل زیبای طبیعت را اففتاح کردیم.

او با اشاره به کارکرد پل طبیعت گفت: مبنای شهرداری تهران از گذشته تا به امروز و در دوره مدیریت دکتر قالیباف این است که شهرداری را به نهادی اجتماعی تبدیل کند. آسایش و آرامش هدف اصلی ما است. ما در مجموعه تپه های عباس آباد بر حسب تدبیر مقام معظم رهبری، بنای این را داریم که به عنوان مجموعه ای انحصاری در خدمت مردم با رویکرد فرهنگی و اجتماعی کار کنیم. پروژه هایی که در این مکان در دست اقدام است ان شاء الله باعث می شود که آن جا به عنوان نگین فرهنگی جهان اسلام شناخته شود.

حسینی در ادامه بیان کرد: در این مکان، پارک های متعددی را احداث کردیم و این مکان را می توان دهکده سلامت و ریه های تنفسی شهر تهران دانست. علاوه بر این، مجتمع های بزرگ فرهنگی، ساخت خانه کتاب، بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس از دیگر ویژگی های این پل طبیعت است. اخیراً، در مجموعه نوسازی عباس آباد، گنبد مینا را افتتاح کرده ایم که محصلان می توانند علم و دانش را در بستر مطالب قرآنی فرا بگیرند. طراحی بزرگ ترین مرکز قرآن نیز در این مکان در دست انجام است که قول می دهیم در همین دوره از مدیریت شهری به بهره برداری برسد. مجموعه پروژه های فرهنگی مجموعه عباس آباد که احداث شده یا در دست احداث است مجموعه ای از پکیج فرهنگی با محوریت قرآن و فرهنگ دینی فراهم می کند. امیدواریم در مقیاس بین المللی و جهان اسلام هر خدمتی را ارائه دهیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به پل کاروانسرای سنگی دو گفت: کاروانسرای سنگی یک و دو کاروانسراهایی بوده که به شکل تاریخی وجود داشته و ما برای حفظ نام، پل های مدرن را به این عنوان نام گذاری کردیم. حدود 11 کیلومتر پل سازی در این منطقه داریم.

او اظهار کرد: به طور کلی، در طرح جامع حمل و نقل تهران، حدود 555 کیلومتر شبکه بزرگراهی دیده شده که در حال حاضر،  545 کیلومتر ساخته شده است.

حسینی با اشاره به پروژه های آتی شهرداری مطرح کرد: تا آخر مهر ماه کل عملیات بتنی تونل حکیم تمام می شود. من فکر می کنم، مجموعه کل کاروانسرای سنگی یک و دو به همراه تونل حکیم در نیمه اول سال آینده قابل بهره برداری است. علاوه بر این، ما تونل شهید صیاد شیرازی را در دست بررسی داریم. این پروژه اگر به مرحله بهره برداری برسد حرف های زیادی برای گفتن دارد. ما احتمالاً یک تونل سه طبقه خواهیم داشت که دو طبقه آن مربوط به رفت و آمد ترافیکی است و طبقه زیرین برای بحث تهویه و تاسیسات تونل است. ضمن اینکه سعی می کنیم این تونل ترافیکی در منطقه پر ازدحام شهر و بازار اجرا شود.

وی با اشاره به ادامه نهضت جهادی در سال 93 اظهار کرد: ما امسال حدود 20 کیلومتر یعنی 14 ایستگاه از مسیر های مترو را احداث می کنیم. در خط 3 مترو که جنوب غربی را به شمال شرقی تهران وصل می کند افتتاح هایی را در قسمت های جنوبی در چند وقت گذشته داشتیم. فکر می کنم امسال حدود 17 کیلومتر با 11 ایستگاه مترو را در خط 3 به بهره برداری برسانیم. ضمن اینکه، در بخشی از توسعه جنوبی خط 4 مترو در فرودگاه مهرآباد، ترمینال های 1 و 2 را به اکباتان با 3 ایستگاه وصل می کنیم.

حسینی در ادامه مطرح کرد:  ما به این توانایی رسیده ایم تا سالانه 15 کیلومتر خط مترو را تحویل مردم دهیم. توان حفاری ما در این زمینه تا 30 کیلومتر است و عملاً حدود 70 تا 80 کیلومتر مترو را در 2 تا 3 آینده تحویل دهیم. به امید خدا تا سال 1396 به260 کیلومتر در شهر برسیم. ما حدود 104 کیلومتر مترو در حومه تهران در دست ساخت داریم. اگر عزیزان ما در دولت به تعهدات خود عمل کنند ما این آمادگی را داریم که طی 3 سال آینده به اندازه تاریخ مترو، مترو تحویل مردم دهیم. هر چند که طی 8 سال گذشته، خطوط مترو از 76 کیلومتر به 152 کیلومتر رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اولویت های شهرداری تهران بیان کرد: اولویت اول ما بحث های فرهنگی و اجتماعی است. ما به دنبال این هستیم که سطح رفاه اجتماعی را افزایش دهیم و تردد سهل تر، سریع تر و با رفاه بیشتری انجام شود. البته، شهرداری تنها دستگاه مسئول نیست. اما به اندازه خود و بیش از آن مسئولیت تقبل کرده است.

حسینی همچنین خاطر نشان کرد: از نظر معماری به شدت دنبال این هستیم که معماری فاخر کشور را دنبال کنیم. ما باید دکترین معماری ایرانی-اسلامی را تدوین کنیم. شهرهای ما باید هویت خاص خود را داشته باشند. معماری اقلیمی ما طی قرن ها متناسب با اقلیم و فرهنگ ما بوده است. ما آن چه را که باید به عنوان مقیاس و سنجش این کار دنبال می کردیم، نکردیم.

او با اشاره به شرایط منطقه 12، به عنوان بافت تاریخی تهران گفت: موضوع منطقه 12 و بافت تاریخی تهران در اولویت شهرداری است. تمرکز ما در تمامی بحث ها از جمله اجتماعی و فرهنگی و عمرانی در این مرکز متمرکز خواهد بود. ما باید بازگشتی به هویت خود داشته باشیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر مدیریت جهادی در شهرداری تهران عنوان کرد: مدیریت جهادی مبتنی بر عقل، تلاش، کار کارشناسی، توکل بر خدا و قبول داشتن ظرفیت های خود است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: