جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 دی 1395     
عامل انگلیسی برکناری رضاشاه که بود؟ +عکس

فخرالدين صديق شريف نقش ويليام بولارد را در سريال «معمای شاه» بازی می‌كند.


باشگاه خبرنگاران جوان: مرور تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 
 
 عامل انگلیسی برکناری رضاشاه


گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از این افراد ریدر ویلیام بولارد است که فخرالدین صدیق شریف در سریال «معمای شاه» نقش او را ایفا می کند.

وی کنسولگر انگلیسی است که نقش موثری در برکناری رضاشاه داشته است.

بولارد که در سال 1885 در یکی از شهرهای اطراف لندن متولد شده، پس از تحصیلات ابتدایی به کالج کوئینز رفت و با پایان تحصیلاتش وارد بخش کنسولی آسیای غربی وزارت خارجه انگلستان شد.

سرکنسولگری بصره، ارتباط با پرسی کاکس، وزیرمختار انگلیس در ایران، فرمانداری نظامی بغداد وکار در اداره مستعمرات، بخش خاورمیانه از جمله دیگر فعالیت ها و سمت های وی تا سال 1920 بود.

بولارد در سال 1318 به مقام وزیر مختاری ایران رسید و در سال 1324 بازنشسته شد. مورخان مهمترین موضوع زمان فعالیت بولارد در ایران را مربوط به استعفای رضا شاه و اشغال ایران در جنگ جهانی دوم دانسته اند؛ چرا که او با همراهی کشورش انگلیس نقش موثری در برکناری و استعفای رضا شاه از سلطنت داشت.
 
ریدر بولارد سرانجام در 24 مه 1976 از دنیا رفت. وی قبل از مرگ به نویسندگی نیز مشغول بوده است و آثاری همچون «بریتانیا و خاورمیانه» (1951) از وی منتشر شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: