جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 دی 1395     
ضعیت هوای تهران از ناسالم به ناسالم برای گروه های حساس:
انتخاب مردم تهران چیست ؟

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، گفتند اگر شاخص به 150 برسد فکری به حال تعطیلی مدارس خواهد شد اما شاخص 151 هم در این تصمیم اثری نداشت؛ دیروز مدارس باز بودند. معاون عمرانی استاندارد دیروز در رسانه ها اعلام کرد که شاخص به 150 نمی رسد و بر این اساس کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه نداد و مدارس هم تعطیل نشد. حالا این مردم و این نمایش آماری که می گوید شاخص آلودگی هوای تهران 151 بود.

وضعیت آلودگی هوای تهران را همه مردم از پشت پنجره های خانه هایشان می بینند؛ نیازی نیست کسی پا به خیابان بگذارد. صدای آلودگی از هر رسانه ای بلند است ؛ مردم خودشان می بینند ؛ نفس هیچکس این همه آلودگی را نمی کشد؛ اما نگاهی به خیابان های بیندازید؛ چند خودرو شخصی تک سرنشین می بینید؟ دیروز جلوی هر مدرسه چه تعداد مادر در خودرو روشن، منتظر فرزندشان بودند؟ چند کارمند با خودرو شخصی به اداره رفتند ؟ پارکینگ کدام اداره از خودرو مدیر و معاون و کارمند خالی بود؟ حالا با این پرسش ها سخت نیست اگر به نتیجه رسید که که کار از دولت و شهرداری و غیره بر نمی آید وقتی مردم انتخاب خودشان را کرده باشند.

تغییر وضعیت از ناسالم به ناسالم برای گروه های حساس

وضعیت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که بر اساس میانگین 24 ساعت گذشته تا ساعت 8صبح،کیفیت هوای تهران با شاخص 142 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه(سالمندان،کودکان و نوزادان،زنان باردار،بیماران قلبی ریوی و دیابتی)قرار دارد.

این در حالی است که گزارش های 12 دی ماه یعنی روز گذشته نشان می دهد میانگین 24 ساعت گذشته تا ساعت 11صبح،کیفیت هوای تهران با شاخص 151 در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار دارد. در حالی که پیش بینی شده بود با کاهش نسبی غلظت ذرات معلق ، شرایط کیفی هوا به طور نسبی بهبود می باید وضعیت هوای ترهان همچنان نگران کننده است.

نه طرح ترافیک و نه طرح زوج فرد ، هیچ کدام جواب نداده است؛ صحت این ادعا نتایج گزارش هایی است که نشان می دهد بنا بر بررسی ها طرح ترافیک تنها 6 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است یعنی این طرح بیشتر در کاهش ترافیک موثر بوده تا کاهش آلایندگی !

تکلیف طرح زوج و فرد هم مشخص است؛ حتی آمار و نتیجه هم لازم نیست تا بتوان ثابت کرد طرحی که اجازه تردد خودرو ها را بر اساس شماره پلاک می دهد یعنی به خودرویی که 20 سال عمر دارد و از اگزوزش دوده سیاه بیرون می آید حق تردد داده می شود. نتیجه این وضعیت هم دیگر آمار نمی خواهد تا بتوان مهر شکست را بر پرونده اش زد.

دل بستن به طرح جدید

آخرین راه حل را شهرداری پیشنهاد دارد ؛ بر اساس آن خودروها بر اساس میزان آلایندگی که دارند به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز دسته‌بندی شده و با توجه به این چهار رنگ اجازه تردد در معابر را خواهند یافت. بر این اساس گروه آبی شامل کلیه خودروهای سواری و وانت بار دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 یا بالاتر به علاوه کلیه خودروهای سواری برقی یا هیبریدی و کلیه موتورسیکلت‌های برقی می‌شود .

گروه سبز نیز شامل کلیه خودروهای سواری و وانت‌بار گازسوز یا بنزینی با استاندارد آلایندگی یورو 2 یا بالاتر خواهد بود. همچنین کلیه موتورسیکلت‌های بنزینی انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 3 یا بالاتر و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو 3 یا بالاتر نیز جزو گروه سبز به حساب می‌آیند.

کلیه خودروهای سواری و وانت‌بار بنزینی با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و استاندارد آلایندگی پایین‌تر از یورو 2 به علاوه کلیه موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری و وسایل نقلیه سبک و سنگین با استاندارد آلایندگی پایین‌تر از یورو 3 نیز جزو گروه زرد محسوب می‌شوند. گروه قرمز نیز شامل تمامی وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر بر اساس قوانین موضوعه و وسایل نقلیه با عمر بیشتر از سن فرسودگی بر اساس مصوبه هیات وزیران خواهد بود.

می توان به طرح کاهش امیدوار بود؟

سرهنگ علیرضا جهانگیری، رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا با این سوال مواجه شد که می توان به « طرح کاهش» امید بست؟ پاسخ این مقام مسئول کاملا نشان می دهد که آیا مشکل حل می شود یا نه ؟

« سوال جدی این است که چند درصد از خودروهایمان دارای استاندارد یورو 5 یا حتی استاندارد یورو 3 به بالا هستند. ضمن اینکه باز هم ما صورت مسئله را در این طرح مورد بی‌توجهی قرار داده و انگار بنا نداریم که از هسته مرکزی پایتخت تمرکززدایی کنیم. به عنوان مثال ما هر روز شاهد سرازیر شدن خودروهای کارمندان دستگاه‌های مختلف سه قوه از بزرگراه صیاد شیرازی و مدرس و چمران به سمت جنوب هستیم که این روند باید معکوس شود. در ثانی اغلب اتوبوس‌ها و تاکسی‌های ما جزو گروه قرمز یا زرد قرار دارند. آیا با اجرای این طرح در مدل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز بناست تجدید نظری صورت بگیرد یا همچنان اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند؟ »

واقعیت آن است که در حال حاضر امکان شناسایی میزان آلایندگی خودروها از روی پلاک نیز وجود ندارد ؛ این به آن معنا است که باید مردم تهران انتخاب کنند که یا با ماشین بیایند و یا اینکه با وجود همه مشکلات با ماشین نیایند؟ آنها حق انتخاب زیادی ندارند. خطوط مترو ساخته می شود اما واگن نیست چرا که دولت به هر دلیلی حق و سهمش را پرداخت نمی کند ؛ اعتیاری برای نوسازی اتوبوس ها هم نیست ؛ هر آنچه هست در میدان عمل است ؛ با این حال شان شهروندی هر روز در واگن های قطاری که مردم در حال له شدن هستند زیر پا می رود؛ شان شهروندی هر روز زیر پای جریانی میرود که برای خرید اتبوس و واگن و نوسازی ناوگان همراه نیست. حالا مردم چه باید بکنند

اعتراف آشکار به سایه دعوای سیاسی با شهرداری و بی توجهی به کاهش آلودگی هوای تهران

اظهارات این روزهای رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران گواه آن است که سلامت مردم زیر سایه سنگین سیاست است؛ سیاستی که با شهردار تهران و نگاهش هم سو نیست پس تصمیم گرفته که چشم هایش را ببندد. رحمت الله حافظی اعلام کرد: در روزهای عادی تهران روزانه 160 متوفی دارد که به سازمان بهشت زهرا منتقل می شوند . روزهای آلودگی هوا حدود 30 نفر به این جمعیت اضافه می شود . او که خود گناه ترافیک را به گردن شهردار تهران انداخته مقابل رسانه ها و تلویزیون ملتمسانه می خواهد که عینک سیاسی برداشته شود و مشخص شود چه دستگاه هایی مسئول هستند و مطالبه گری شود.

او در پاسخ به این پرسش که رفتار دولت در قبال شهر تهران را چگونه ارزیابی می کند، گفت : این موضوعی است که در گذشته  یعنی زمان دولت نهم و دهم نیز بوده است.

اگر شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم تهران، شهردار را انتخاب کرده است یعنی شهردار طبق الصول مردم سالاری دینی شهردار منتخب پایتخت است حتی اگر با هر گروه و جریانی تعارض داشته باشد و آیا این دلیل خوبی است که دولت مردم شهر تهران را از حقوق خود یعنی نفس کشیدن و سالم بودن محروم کند؟

این مردم و این جریانی که چون با شهردار آن به دلیل تعارض سیاسی مخالف است ؛ نفس تهران و نفس مردم این شهر را که به هر دلیل اقتصادی ، اجتماعی ، یا هر جریان جامعه شناسی ساکن این شهر شده اند، محکوم به نفس کشیدن سرب کرده است چون جریانی مخالف شهردار است.

سوال آخر آنکه اگر همه چیز زیر سر «تعارض سیاسی است پس چرا کسی پاسخ نمی دهد که چرا باید رئیس شورای شهر تهران که نماینده مردم است ، دولت را قسم بدهد که 430 هزار دستگاه موتورسیکلت که اخیر وارد شده است را شماره گذاری نکند؟ مگر نه آنکه در کمیسیون زیربنایی تهران و کلانشهرها تصویب کرد که از اول مهرماه هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کلانشهرها از جمله شهر تهران شماره گذاری نشود؟

مردم تهران انتخاب خودشان را کرده اند؛ آنها در میانه یک جریان بالادستی سهمی ندارند که در سرنوشتشان از دود و دم رهایی پیدا کنند. دل مردم تهران به ماسک هایی خوش است که به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری زدن ماسک در عدم استنشاق گازهای ناشی از آلودگی هوا تاثیری ندارد. خیابان ها شلوغ است؛ آمار بهشت زهرا تهران 30 نفر  افزایش پیدا می کند؛ مردم از رسانه ها عین این خبر را می شنوند اما خیابان های تهران در همین روزها هم شلوغ است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: