جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 مهر 1393     
معتادان خیابانی تهران بی‌خانمان‌اند

 

بابک دین‌پرست در گفت‌وگو خبرگزاری (ایسنا)، درباره ساماندهی معتادان خیابانی اظهار کرد: مشکل ما نه در بخش جمع‌آوری و نه فضای لازم برای نگهداری است، بلکه مهم‌ترین مشکل ما در امر ساماندهی معتادان خیابانی موضوع ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر، حمایت‌های اجتماعی پس از خروج از مراکز درمانی است.

 

وی افزود: معتادانی که مشمول ماده 16 می‌شوند، معتادانی هستند که به مراکز درمانی مراجعه نکرده و طبق قانون مجرم شناخته می‌شوند.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طبق ماده 16 دو گروه از معتادان را می‌توانیم به مراکز درمان اجباری ببریم، گفت: گروه اول معتادان فاقد گواهی درمان و گروه دوم معتادان متجاهری هستند که در خیابان‌ها می‌بینید.

 

دین‌پرست ادامه داد: مشکل اساسی ما حمایت‌های اجتماعی پس از خروج است. هرچند سال گذشته آیین‌نامه جامع مراقبت‌های پس از خروج از مراکز درمان اجباری توسط ریاست قوه قضائیه ابلاغ شد اما دستگاه‌ها در مورد اجرای آن غفلت کرده‌اند، به همین خاطر بسیاری از هموطنان بویژه در تهران به ما معترض هستند که چرا هنوز معتادان در خیابان‌ها می‌چرخند.

 

وی با بیان اینکه طی سال‌های 91، 92 و شش ماهه سال 93، نزدیک به 64 هزار نفر از این معتادان را در 18 استان کشور جمع‌آوری کردیم گفت: بیش از 40 درصد این آمار مربوط به تهران بود. همچنین بر این اساس از مجموع آمار اعلامی، 12 هزار معتاد جمع آوری شده مربوط به شش ماهه اول بودند که نزدیک به سه هزار نفر از آنها تهرانی بودند.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ستاد طبق قانون می‌تواند این معتادان را به مدت سه ماه در این مراکز نگهداری کند که در صورت لزوم و با پیشنهاد تیم درمانگر مقام قضایی می‌تواند سه ماه دیگر این مدت را تمدید کند، بنابراین ستاد می‌تواند تا شش ماه این معتاد را با هزینه‌های بسیار گزاف در مراکز اجباری نگهداری کند.

 

دین‌پرست با اشاره به اینکه پس از شش ماه دستگاه قضایی می‌تواند اگر معتاد به تکالیف پس از خروج عمل نکرد، وی را از سه تا شش ماه به زندان ببرد، اظهار کرد: از زمان ابلاغ این قانون حتی یک نفر هم به علت کمبود فضای زندان‌ها به زندان ارجاع نشده است.

 

 

مشکلات معتادان بهبود یافته پس از خروج مراکز درمان اجباری

 

وی ادامه داد: اتفاقی که در این میان می‌افتد این است که فرد را تا سه ماه نگهداری می‌کنیم. وی از مرکز خارج شده و تازه مشکلاتش شروع می‌شود. 39 درصد از معتادان خیابانی تهران به ما اعلام کرده‌اند که بی‌خانمان هستند و ستاد مسئولیتی در قبال تامین مسکن و سرپناه این افراد ندارد. این معتاد بدون شغل است و ستاد مسوولیتی در قبال معتاد بهبود یافته بدون شغل هم ندارد. این فرد حتی قوت لایموت خود را ندارد و از خانواده‌ای که وی را سرپرستی کند، محروم است.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در همین راستا از دادستان کشور درخواستی داشتیم و در پی آن مصوب شد تا هر دستگاهی در اجرای تکالیفش کوتاهی می‌کند دستگاه قضا با وی برخورد کند، اظهار کرد: هزینه هنگفتی برای درمان معتادان صرف می‌شود، اما در حال برنامه ریزی‌ هستیم تا این افراد پس از خروج از مراکز دوباره روانه خیابان‌ها نشده و نارضایتی مردم را رقم نزنند.

 

 

وعده شهردار برای راه‌اندازی 4 مرکز ویژه ساماندهی معتادان

 

دین‌پرست افزود: پیش از این طی جلسه‌ای، شهردار تهران تعهد کرد چهار مرکز ویژه ساماندهی معتادان را که هر کدام ظرفیتی معادل 1500 نفر دارند را ظرف مدت شش ماه آماده کنند تا بتوانیم چرخه درمان و حمایت اجتماعی را تکمیل کنیم.

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: