جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 3 اسفند 1392     
دروغ‌سنج شایعات اینترنتی ساخته شد

 ایسنا:  هدف از ساخت این دستگاه، کمک به سازمانها مانند دولتها و خدمات اورژانس برای واکنش موثرتر به رویدادها یا شرایط گزارش شده در شبکه‌های اجتماعی آنلاین عنوان شده است.

این پروژه، از پژوهشی در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جریان شورشهای لندن در سال 2011 نشات گرفته است.

سایتهای اجتماعی نقش بسیار مهمی را در انتشار سریع اخبار از رویداد زلزله‌ای در چین تا فرود اضطراری هواپیمایی در رود هادسون نیویورک ایفا می‌کنند، اما روزنامه‌نگاران بخوبی می‌دانند که صرف بودن خبر فوری در سایتهای اجتماعی به معنی صحت آن نیست.

سیستم پیشنهادی به بررسی داده‌هایی شامل نوشته‌ها در سایت توئیتر، نظرات ارسالی در انجمنهای مراقبتهای پزشکی، نظرات عمومی در سایت فیس‌بوک یا سایر فعالیتهای آنلاین پرداخته تا چهار نوع شایعه آنلاین شامل گمانه‌زنی‌ها، جنجال‌ها، اطلاعات غلط (شایعاتی که ناخواسته منتشر می‌شوند) و اطلاعات گمراه‌کننده (اخبار غلطی که با سوءقصد گسترش می‌یابند) را شناسایی کند.

به گفته محققان، این سیستم، منابع اطلاعات را بر اساس ارزیابی اعتبار آنها طبقه‌بندی کرده و تاریخچه یک حساب اینترنتی آنلاین یا سابقه آنرا برای تعیین امکان ایجاد آن به منظور شایعه‌پراکنی بررسی می‌کند.

این طبقه‌بندی شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه نگاران، کارشناسان، شاهدان، اعضای جامعه و حسابهای رباتیکی است که بطور خودکار نوشته‌هایی در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند.

نتایج بدست آمده از جستجوهای این سیستم بر روی یک «داشبورد تصویری» به نمایش درآمده تا کاربران بتوانند از صحت شایعات باخبر شوند.

پروژه « Pheme» که نام خود را از یک شخصیت افسانه‌ای یونانی به دلیل شهرت آن در انتشار شایعات گرفته، برای سه سال اجرا خواهد شد. در این پروژه پنج دانشگاه شفیلد، وارویک، کینگز کالج لندن، سارلند در آلمان و مادول وین شرکت خواهند داشت.

در پایان این پروژه، محققان امیدوارند بتوانند آنرا به عنوان یک ابزار خاص در اختیار روزنامه‌نگاران قرار دهند.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: