جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 دی 1395     
در لایحه هوای پاک کاهش آلودگی هوای کلان شهرها در درجه اول اهمیت قرار گرفته است

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه هوای پاک گفت: لایحه هوای پاک در صحن علنی مجلس مطرح شد و برخی اشکالات آن مورد بررسی دوباره قرار گرفت.

عباس پاپی زاده در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: لایحه هوای پاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی که با حضور ریاست مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و رفع اشکالات جزیی قرار گرفت اکنون در نوبت کاری مجلس قرار گرفته و امیدواریم پس از ورود دوباره به صحن علنی مورد تایید قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در لایحه مذکور به بسیاری از مشکلات زیست محیطی اشاره شده است لذا کنترل میزان ریزگردها، جلوگیری از به خطر افتادن حیات تالاب ها و رودخانه ها، الزام صنایع به رعایت استانداردهای بین المللی و ملی و همچنین تقلیل آلودگی ناشی از سوخت خودروها و وسایل نقلیه عمومی از جمله مواردی هستند که در این لایحه مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش آلودگی وسایل نقلیه عمومی نیازمند حمایت دولت است البته دولت باید به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی توجه ویژه ای داشته باشد تا شهروندان ترغیب به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بجای خودروی شخصی شوند.

وی با بیان اینکه دولت باید به جرم انگاری افرادی که سلامت محیط زیست را به خطر می اندازند به صورت شفاف بپردازد، اظهار داشت: در لایحه هوای پاک توجه به کاهش آلودگی هوای کلان شهرها در درجه اول اهمیت قرار گرفته است.

نماینده مردمان دزفول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه عدم هماهنگی درست و بجا بین دولت و شهرداری موجب بروز خلل در توسعه شبکه حمل و نقل عمومی شده است در حالی که بر طبق قانون دولت موظف به پرداخت 50 درصد از هزینه توسعه این ناوگان است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به مسائل ترافیکی، حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا جزو وظایف شهرداری است، عنوان کرد: مباحث ترافیکی، آلودگی هوا و ضعف در شبکه حمل و نقل عمومی در سطح بالاتر و کلان تر به خود دولت برمی گردد و باید اقدامی در جهت تقلیل مشکلات این عرصه ها انجام دهد چرا که دولت تصمیم گیرنده نهایی است.

وی ابراز داشت: بر طبق قانون صنایع آلاینده باید در فاصله 120 کیلومتری از شهرها قرار گیرند ولی به دلیل عدم توجه برخی از ارگان های دولتی (همچون وزارت صنایع و معادن) به قوانین موجب بروز مشکلات زیست محیطی در کلان شهرها شده است.

پاپی زاده اذعان داشت: در لایحه هوای پاک که پس از تصویب به صورت قانون در می آید دولت ملزم به رعایت برخی قوانین همچون ارتقای استاندارد بنزین مصرفی کشور به استانداردهای بین المللی می شود و پس از تصویب این قانون واردات هرگونه بنزین غیر استاندارد به کشور ممنوع خواهد بود و پالایشگاه های داخلی بایستی مطابق استانداردهای جهانی اقدام به تولید نمایند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به معاینه فنی خودروها ابراز داشت: کاهش سن معاینه فنی خودروهای شخصی و دولتی از 5 سال به 2 سال در دستور کار مجلس قرار گرفته و امیدواریم این مهم به تصویب رسد تا شاهد تقلیل میزان آلاینده های زیست محیطی باشیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: