جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 آذر 1395     
پشت پرده قتل سفیر روسیه

خبرگزاری مهر: معمولا نخستین گام در مواجهه با پرونده های جنایی، چینش بدیهیات و ثوابت در کنار یکدیگر است. پس از چینش این ثوابت در کنار یکدیگر و خلق تصویر شفاف و ثابت اولیه، نوبت به خلق تصاویر بعدی (فرضیات مربوط به حادثه) می رسد.

ترور «آندره کارلوف»  سفیر روسیه در آنکارا، ذهن بسیاری از تحلیلگران مسائل بین المللی و منطقه ای را نسبت به خود مشغول ساخته و تقریبا بدیهی است که ترور سفیر روسیه در آنکارا، اتفاقی ساده نیست! به عبارت بهتر، این ترور به صورتی کاملا هدفمند صورت گرفته است.

از سویی؛ اتفاق رخ داده به ویژه با رجزخوانی که عامل ترور در صحنه قتل انجام داد نشان می دهد که جبهه رسانه ای غرب و حامیان تروریسم تکفیری تا چه حد وظیفه خود را در وارونه نمایی بحران موجود در منطقه به درستی انجام داده اند، به گونه ای که یک جوان بیست و چند ساله با اعتقادی راسخ، این حرکت خود را مجاهده ای در راستای مبارزه با مخالفین امت پیامبر اسلام(ص) عنوان می کند.

 در این خصوص ثوابت و نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

۱ ـ  عامل ترور، پس از شلیک گلوله به سفیر روسیه و قبل از آنکه خود توسط نیروهای امنیتی کشته شود انگیزه اش از این اقدام را «انتقام حلب» عنوان کرد. بنابراین عامل ترور سفیر روسیه نسبت به شکست تروریست های تکفیری و خصوصا اعضای جبهه النصره در حلب به شدت خشمگین بوده و این خشم تا اندازه ای تبلور پیدا کرده که منتج به تصمیم عامل ترور برای قتل سفیر روسیه شده است.

۲ ـ  آنچه مسلم است اینکه ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی نیز طی روزهای اخیر بابت شکست در حلب بسیار خشمگین هستند. به عبارت بهتر، حداقلی ترین وجه مشترک عامل ترور سفیر روسیه و حامیان گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه، نارضایتی آنها از شکست مفتضحانه در حلب است. این همان وجه اشتراکی است که نباید در محاسبات ما درباره ترور سفیر روسیه در آنکارا نادیده گرفته شود.

۳ ـ  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در قبال حادثه ترور سفیر کشورش در ترکیه واکنشی هوشمندانه نشان داد و در این خصوص عنوان کرد:

«این قتل، آشکارا اقدامی تحریک‌آمیز با هدف تضعیف فرآیند بهبود و عادی‌سازی روابط روسیه و ترکیه و همچنین تضعیف فرآیند صلح در سوریه است. تنها پاسخ ما به این حمله، شدت بخشیدن به مبارزه با تروریسم است و قاتلان، طعم این پاسخ را خواهند چشید.»

واقعیت امر این است که وقوع حادثه ترور سفیر روسیه در آنکارا، آن هم در حالی که حلب به تازگی از شر تروریست های تکفیری رهایی یافته، با هدف انتقال پیامی آشکار از سوی واشنگتن و متحدانش به مسکو صورت گرفته است. پیامی که این بار در بسته ای آغشته به چاشنی خشونت به کرملین مخابره شد. با این حال واکنش هوشمندانه ولادیمیر پوتین و تاکید وی بر ادامه مبارزه با تروریسم، این نقشه را بر هم زد.

۴ ـ  ولادیمیر پوتین از رجب طیب اردوغان خواسته است تا دقیقا مشخص شود چه کسانی فرمان ترور سفیر روسیه در آنکارا را صادر کرده اند. کلیت این درخواست نشان می دهد که رئیس جمهور روسیه نیز فرضیه بسیار ضعیف و اساسا غیر قابل قبول «اقدام انفرادی» عامل ترور سفیر روسیه در آنکارا را قبول ندارد.

بر این اساس قرار است هیاتی از نیروهای امنیتی و کارشناسی روسی برای تحقیق در مورد ترور «آندره کارلوف» به زودی راهی آنکارا شود. بدون شک در آینده ای نزدیک سرنخ های جدیدی در خصوص ترور سفیر روسیه در آنکارا به دست خواهد آمد.

۵ ـ دو روز پیش اعلام شده بود که امروز سه شنبه قرار است نشست سه جانبه مهمی میان ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار شود.

 این نشست مهم که با هدف هماهنگی بیشتر در جهت حل مسئله حلب برنامه ریزی شده بود و حضور ترکیه به عنوان یکی از حامیان گروه های مسلح در سوریه می توانست بازی غرب را به هم بزند، حتما می بایست از سوی جبهه مقابل ـ حامیان غربی تروریست ها ـ به هم می خورد. لذا به نظر می رسد که برنامه ریزی این سناریو با هدف بر هم زدن این نشست بوده باشد، چرا که همه مردم دنیا فیلم ترور، شعار و تکبیرهای یک جوان ترک برای حلب را بالای جنازه آقای سفیر دیدند.

بر این اساس؛ این اتفاق هم در تقویت روحیه تروریست های فراری از حلب بسیار موثر خواهد بود و هم در به هم زدن مناسبات حداقلی ایجاد در این سوی جبهه بین محور ایران و روسیه با ترکیه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

۶ ـ از سویی حدود یک ماه بعد، قرار است کنفرانس سوریه با دعوت «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل متحد برگزار شود.

بر این اساس؛ بدون شک این اقدام تروریستی در ترکیه، بی ارتباط با برگزاری این کنفرانس نبوده است و علی القاعده با هدف افزایش ضریب احتیاط مسکو در معادلات سوریه و وادارسازی کرملین به امتیازدهی بیشتر پای میز مذاکرات در این باره صورت گرفته است.

۷ ـ نکته آخر اما؛ ضعف مفرط سیستم اطلاعاتی و امنیتی ترکیه است که به ویژه در ماه های اخیر توانایی حداقلی خود را در انجام وظایفش از دست داده است، مسئله ای که باعث گسترش عملیات های تروریستی در خاک ترکیه شده و بیش از هر زمان دیگری احتمال نفوذ در این سیستم را هشدار می دهد.

به هر حال به نظر می رسد؛ شرایط در روزهای آتی عادی نخواهد بود و دولت های خبیث حامی تروریسم تکفیری به ازای آنچه در حلب از دست داده اند دست به اقدامات گسترده تری خواهند زد، اگرچه به ظاهر پز حقوق بشری گرفته و خود را نگران جان مردم نشان دهند!




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: