جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 مهر 1393     
برای بازی با کودک وقت بگذارید

ایسنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: کودکان علاوه بر نیاز تغذیه‌ای به نیاز عاطفی احتیاج دارند که اگر این نیاز تامین نشود در بزرگسالی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد.

سید سعید اسکویی در نشست با خبرنگاران خاطرنشان کرد: تکامل دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است و در ایران به تکامل کودک کمتر توجه می‌شود. در حقیقت کودک یک انسان کامل است که سن، دانش و آگاهی پائین‌تری دارد.

وی افزود: نیاز کودک متفاوت است. بزرگ‌ترین مشکلاتی که کودکان در آینده با آن برخورد خواهند کرد ناشی از اختلالات روحی و اجتماعی در دوران کودکی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: دانش و آگاهی مردم در این زمینه بالا نیست و نیازهای یک کودک را در نیازهای تغذیه‌ای خلاصه می‌کنند. اگر نیازهای روانی کودک تامین نشود در بزرگسالی با اختلالات شخصیتی مواجه خواهد شد.

وی، نیاز عاطفی کودک را دومین نیاز برشمرد و افزود: این نیاز شامل ارتباط عاطفی و کلامی است و والدین باید ببینند که در 24 ساعت شبانه روز چقدر از زمان خود را برای برقراری ارتباط عاطفی اختصاص می‌دهند.

اسکویی با تاکید بر اینکه والدین باید برای بازی با کودک وقت کافی بگذارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از والدین از علم فرزندپروری آگاهی ندارند و ار رفتارهایی استفاده می‌کنند که بهنجار نیست و گاهی برای تنبیه از الفاظ تحقیر کننده استفاده می‌کنند.

وی توضیح داد: سه نوع شیوه فرزندپروری مقتدرانه، سهل گیرانه و استبدادی وجود دارد که والدین در روش استبدادی قدرت خود را بر فرزندان نشان می‌دهند که در این روش فشار زیادی بر کودک وارد می‌شود و والدین نیاز کودک را درک نمی‌کنند. پیام‌ها بیشتر از نوع کلامی است و از محتوای عاطفی کمتری برخوردار است. این کودکان در آینده در برقراری ارتباط با همسالان با مشکل مواجه می‌شوند و از خانواده گریزان خواهند بود و خلاء بین خود و خانواده را به گونه‌ای دیگر پرخواهند کرد.

اسکویی با اشاره به اینکه در شیوه سهل گیرانه والدین کاری به کار کودک ندارند و تربیتی برای کودک اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: بهترین شیوه تربیتی کودک شیوه مقتدرانه است که در آن واقعیت‌ها و دلایل منطقی هر رفتاری به کودک گفته می‌شود و کودک مشکلات را با مشارکت والدین حل می‌کند و به هیچ عنوان رفتار خود را از خانواده پنهان نمی‌کند. این گونه کودکان در آینده فعال، دارای اعتماد به نفس بالا، استقلال رای، جرات‌مند و با عزت نفس بالا خواهند بود.

وی تاکید کرد: باید مهارت‌های زندگی از جمله نه گفتن را به کودکان آموزش دهیم تا با ورود به جامعه با مشکل مواجه نشوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: کودکی، دوران شکل‌گیری شخصیت کودک، الگوگیری، یادگیری رفتارهای اجتماعی و یادگیری برخی مهارت‌ها است، در همین راستا به خانواده‌ها توصیه می‌شود برخی از مهارت‌ها را به کودکان بیاموزند و نیاز تغذیه‌ای کودک را بدانند. باید والدین با برخی مهارت‌ها آشنا باشند که مهم‌ترین آنها مهارت فرزندپروری است.

وی در رابطه با نیاز تغذیه‌ای کودکان تاکید کرد: کودک باید تا سن 6 ماهگی فقط از شیر مادر تغذیه کند و در دوران نوزادی قطره آهن و مولتی ویتامین به کودک داده شود چراکه رشد کودک سریع است و به آنها نیاز شدیدی دارد.

اسکویی بیان کرد: برای سال جاری در کلیه شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها قطره آهن و مولتی ویتامین به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داده می‌شود. یک باور غلط برای استفاده از قطره آهن وجود دارد که والدین تصور می‌کنند علت سیاه شدن دندان کودکان ناشی از مصرف قطره آهن است و با تکیه بر این باور غلط از دادن آن به کودکان خودداری می‌کنند ولی اگر این قطره به کودک داده نشود مغز کودک با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: درصد بالایی از مرگ‌های دوران کودکی بر اثر حوادث اتفاق می‌افتد که برق گرفتگی، افتادن از پرتگاه، نوشیدن مواد سفیدکننده و مایعات شستشو و مسمومیت با شربت متادون از جمله این موارد است. خانواده‌ها داروها را در دسترس کودکان قرار ندهند و برای نگهداری برنج، قرص برنج خریداری نکنند چون کودکان این قرص‌ها را به اشتباه مصرف می‌کنند و اگر دانشگاه علوم پزشکی مشاهده کند که واحد صنفی به فروش قرص برنج اقدام می‌کند بدون هیچ تذکری واحد مربوطه را پلمب خواهد کرد.

اسکویی افزود: والدین در مراکز خرید مراقب فرزندان خود باشند چرا که بسیاری از حوادث بعد از حوادث ترافیکی مربوط به پله برقی و آسانسور است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین ضمن تاکید بر استفاده از صندلی کودک گفت: والدین باید از نشاندن کودکان زیر 12 سال در صندلی جلو خودداری کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: