جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 23 آذر 1395     
تأثیر ورزش بر پوکی استخوان

خبرگزاری ایسنا: ‌نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس با اشاره به تاثیرات مثبت ورزش در ممانعت از ابتلا به پوکی استخوان، گفت: افزایش تراکم استخوان و ممانعت از بروز پوکی استخوان، بخشی از اثرات انجام حرکت‌های ورزشی مستمر است.

دکتر زهرا تمدن، فعالیت‌های ورزشی را از راهکارهای پیشگیری و درمان بیماری‌های مفصلی برشمرد و افزود: ورزش‌های ایزومتریک و ایزوتونیک از ورزش‌های بهبود دهنده بیماری‌های مفصلی بوده و ورزش‌های ایزومتریک باعث افزایش قدرت عضلات بدن، حرکت مفاصل بدن، حرکت مفاصل مجاور آنها و کاهش فشار به مفاصل و غضروف‌ها می‌شود.

او گفت: ورزش‌های ایزومتریک ضمن کاهش درد در نواحی مفاصل، بیماری‌های مفاصل زانو، کمر و ناحیه گردن را نیز بهبود بخشیده و باعث کاهش فشار به مفاصل کشکک و ران می‌شود.

نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس از دیگر فواید ورزش را افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی آن، بهبود راه رفتن، ایستادن و انجام فعالیت‌های روزانه، تأثیر بر سیستم عضلانی و اسکلتی و در نتیجه بهبود عملکرد سایر ارگان‌های بدن خصوصا قلب عنوان کرد.

تمدن، افزایش کارآیی فرد در سنین جوانی، میانسالی و پیری را از دیگر تأثیرات ورزش مداوم در رابطه با بیماری‌های مفصلی عنوان و تاکید کرد: تأثیر ورزش بر مفاصل ناحیه ستون فقرات فراوان بوده و ایستادن صحیح را تقویت و فشار بر دیسک و لیگامان‌های مهره‌های فقرات و همچنین میزان بیرون زدگی دیسک در ناحیه کمر و بالطبع دردهای ناحیه کمر را کاهش می‌دهد.

وی به ورزش‌های مفید برای این عارضه اشاره و اضافه کرد: هنگامی که کار بیشتری از استخوان‌ها می‌خواهیم، پاسخ آن‌ها قوی‌تر و متراکم تر شدن است.

تمدن ادامه داد: تحمل یا مقاومت در برابر وزن، یا به طور کلی هر فعالیتی که در مقابله با جاذبه انجام می‌شود، رشد بافت استخوانی جدید را تحریک می‌کند، استخوان‌های تحمل کننده وزن بدن عمدتاً در پاها قرار دارند و در فعالیت‌هایی چون قدم زدن، راه رفتن سریع، فوتبال، بالا رفتن از پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او گفت: شنا برای روی فرم ماندن کلی بدن مفید است، ولی ربطی به تحمل وزن ندارد و از این رو کمکی به افزایش توده و تراکم استخوان‌ها نمی‌کند.

نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس،‌ گفت: ورزش‌های مقاومتی یا ورزش با وزنه یا طناب‌های مقاومتی برای تقویت استخوان‌ها به مراتب مؤثرتر از ورزش وزنه برداری است. در این ورزش‌ها عضلات و تاندون‌ها بر استخوان‌ها فشار وارد کرده و بدین ترتیب عضلات قوی‌تر شده، با نیروی بیشتر استخوان‌ها را به سمت خود می‌کشند که این خود به تشکیل توده استخوانی کمک می‌کند.

تمدن با بیان اینکه ورزش‌هایی مانند تنیس و  کوه نوردی جزو ورزش‌های مفید در بافت توده استخوانی است، اضافه کرد: بهترین زمان برای اینکه استخوان‌ها را قوی کنیم زمان نوجوانی یعنی 20-10 سالگی است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: