جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 23 آذر 1395     
چرا داعش به «تدمر» حمله کرد؟

خبرگزاری تسنیم: همین هشت ماه پیش بود که ارتش سوریه آزادسازی کامل شهر باستانی تدمر در حومه شرقی استان حمص در مرکز سوریه از اشغال تروریست‌های داعشی را اعلام کرد، تروریست‌هایی که وحشیانه‌ترین جنایات را علیه غیرنظامیان مرتکب شده بودند. اما در حالی که طی این مدت این جبهه شاهد آرامش بود، خبر حملات برق آسا و چند هزار نفری تروریست‌های داعشی به تدمر  همه را غافلگیر کرد.
چه دلایلی باعث شد تا داعش دست به چنین حمله گسترده‌ای به طور مشخص در حال حاضر بزند؟
طی هشت ماه گذشته و به ویژه از زمانی که ارتش سوریه شهر تدمر را از اشغال داعش آزاد کرد، قهقرایی و افول این گروه تروریستی آغاز شد به طوری که متحمل خسارت‌ها و تلفات سنگینی در عراق و سوریه شد که سبب پاکسازی بخش‌های وسیعی شد.
اخیرا نیروهای ارتش و مردمی عراق عملیات گسترده‌ای برای آزادسازی شهر موصل بزرگترین دژ گروه تروریستی داعش آغاز کرده بودند و همزمان اظهارات طرف‌های متعددی از نزدیک‌بودن زمان آزادسازی شهر الرقه در شمال سوریه حکایت می‌کرد که بزرگترین دژ داعش در سوریه قلمداد می‌شود، این تحولات باعث شد تا این گروه تکفیری خطر و تنگ‌تر شدن عرصه بر خود را عمیقا احساس کند.
همزمان با این تحولات، گروه‌های مسلح مخالف داعش به سمت مناطق تحت اشغال داعش در شمال سوریه پیشروی کردند که آخرین مورد آن نزدیک شدن آنها به شهر الباب در حومه شمال شرقی حلب بود که به وجود معامله پنهانی میان آنکارا و داعش برای عقب‌نشینی این گروه تروریستی از الباب در مقابل حمایت ترکیه از حملات آن به تدمر اشاره می‌کند به ویژه این‌که آنکارا آنچه را تفاهم روسی ترکی برای عدم ورود گروه‌های مورد حمایتش به الباب خوانده می‌شود، کنار گذاشت تا شک و تردید درباره معامله احتمالی میان داعشی‌ها و آنکارا افزایش یابد.
شاید مهمترین اهدافی که در پس حملات گسترده اخیر تروریست‌های داعشی به شهر تدمر وجود دارد، به شرح زیر باشد:
1- جبران از دست دادن قریب‌الوقوع شهر الباب چه این شهر به اشغال گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه درآید یا ارتش سوریه بتواند آن را از چنگال داعش آزاد کند.
2- بهبود وضعیت داعش پس از شکست‌هایی که در عراق و سوریه متحمل شد، داعش با حملات گسترده به تدمر خواسته است این ادعا را مطرح کند که همچنان قدرت یورش و مانور نظامی را دارد و به زعم خود یک عنصر فعال در سطح میدانی است.
3- حملات اخیر داعش با هدف سرپوش گذاشتن بر پیروزی بزرگ ارتش سوریه و همپیمانانش در حلب صورت گرفته است به ویژه با توجه به این‌که بیشتر گزارش‌ها تاکید می‌کند که پیروزی در حلب نقطه عطفی در بحران سوریه به نفع ارتش است در نتیجه داعش از طریق حملات خود به تدمر خواسته است نگاه‌ها را از آنچه در محله‌های شرقی حلب می‌گذرد،‌منحرف کند.
4-سرپوش گذاشتن بر اختلافات اخیری که در صفوف داعش سبب جدایی و فرار ده‌ها تروریست از صحنه‌های نبرد در موصل شد، داعش با حملات گسترده به تدمر خواست به زعم خود نشان دهد که همچنان منسجم و به هم پیوسته است.
اما در آن سو، ارتش سوریه قدرت خود را برای باز کردن چندین جبهه به طور همزمان اثبات کرده است و طبیعی است که پس از حملات تروریست‌های داعشی به تدمر به تغییر مواضع دست بزند به ویژه این‌که داعشی‌ها در حملات اخیر خود از خودروهای بمب‌گذاری شده و انتحاری‌ها استفاده کردند، اما در نهایت اطلاعات وارده از تدمر نشان می‌‌دهد که ارتش سوریه و همپیمانان در حال حاضر در اطراف شهر مستقر شده‌‌اند و برای ضد حمله و بازپس‌گیری تمام مناطقی که داعشی‌ها اشغال کردند، آماده شده‌اند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: