جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 18 آذر 1395     
نسخه‌ روزنامه آمریکایی برای توافق هسته‌ای

خبرگزاری میزان: روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مطلبی به قلم دو تن از مقامات پیشین دولت آمریکا و از مخالفان سرسخت برجام تحت عنوان «ترامپ چگونه باید با توافق هسته‌ای برخورد کند می‌نویسد: ما از ترامپ و دولت وی انتظار داریم که نخست موضع تهاجمی خود نسبت به توفق هسته ای را همچنان حفظ کند و پس از آن درباره مفاد برجام فراتر از محدودیت‌های کنونی با ایران وارد مذاکره مجدد بشود تا توافق هسته ای را به نفع آمریکا تغییر دهد.

این افراد می گویند که دولت ترامپ پیش از اینکه مذاکره مجدد درباره برجام را با ایران شروع کند، می‌تواند با مشورت با کشورهای عربی آمریکا و همچنین رژیم صهیونستی موقعیت خود را  در مذاکره تقویت کند.
این روزنامه آمریکایی ضمن بیان این ادعا که در تدوین متن کنونی توافق هسته ای،کشورهای عربی و رژیم صهیونستی کنار زده شده بودند درباره اهمیت مشورت با این متحدان آمریکا دو دولیل را ذکر می کند: اول اینکه کشورهای عربی و اسرائیل متحد آمریکا هستند و ایران متحد آمریکا نیست و از طرفی توافق هسته ای منافع این کشورها و اسرائیل  را در معرض بیشترین خطر قرار می‌دهد، بنابراین در این مذاکرات باید نقش چشمگیری داشته‌ باشند.
نگارندگان این مطلب در ادامه با اشاره به اینکه پس از توافق هسته‌ای رفتار ایران کوچکترین تغییری نکرده است و ایران همچنان به عنوان یکی از بزرگترین تهدید کننده امنیت ملی آمریکا است مدعی می‌شوند که دولت آتی آمریکا  با اهمیت دادن به متحدان منطقه‌ای خود می‌تواند رفتارهای تهاجمی ایران در منطقه را تا حد زیادی کنترل کند و در عوض می‌تواند بخش زیادی از تحریم های ایران را لغو کند یا حتی به دنبال عادی‌سازی روابط با ایران باشد.
این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی می‌شود که در صورتی که ایران گفت وگوی مجدد درباره مفاد برجام را نپذیرد، آمریکا و متحدانش با توجه به متن کنونی خود برجام بزرگزرگترین اهرم فشار در اختیار دارند تا ایران را به رعایت مفاد برجام ملزم کنند.
نویسندگان این مطلب در ادامه نسخه‌پیچی خود برای دولت ترامپ می‌نویسند که کابینه ترامپ باید در گام بعدی با  پشتیبانی مجلس نمایندگان می‌تواند بخش‌هایی از اقتصاد ایران که مرتبط با برنامه موشکی هستند تحریم کند و همچنین دسترسی ایران به دلار آمریکا را به شدت محدود کند.
این مقامات آمریکایی آخرین گام راهبرد گام به گام خود درخصوص برخورد با توافق‌هسته‌ای را این گونه اعلام می کنند که اگر پس از این اقدامات ایران همچنان به رفتار کنونی خود ادامه دهد، دولت ترامپ می‌تواند دور جدیدی از تحریم های جامع علیه ایران آغاز کند، و دراین شرایط بهترین فرصت است که آمریکا لغو برجام را اعلام کند.
«واشنگتن پست» درخصوص اهمیت این راهبرد گام به گام تاکید می کند که چنین راهبردی به جهان نشان می دهد که آمریکا قصد کار کردن با ایران را دارد و اگر درخصوص برنامه هسته‌ای ایران راه‌حل سیاسی هم به دست نیاید، ایران باید پیامدهای آن را بپذیرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: