جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 آبان 1395     
آثار آلودگي هوا بر جنين و نوزاد از زبان استاد متخصص بيماري هاي كودكان:
مواد آلاينده از طريق خون و شير مادر به جنين و نوزاد منتقل مي شود

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، استاد متخصص بيماري هاي كودكان دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با تأكيد بر اين كه بر اساس مطالعات اپيدميولوژيك، آلاينده هاي هوا اثرات زيانباري بر سلامتي انسان دارد، گفت: اما آنچه مسلم است دامنه تاثير آلودگي هوا بر همه گروه هاو در همه شرايط يكسان نيست.

دكتر رويا كليشادي افزود: آلودگي هوا مي تواند تحت تأثير عوامل مختلف مانند سن، جنس و خصوصيات دموگرافيك، داشتن زمينه بيماري، الگوي زماني و موقعيت مكاني، وضعيت اقتصادي و اجتماعي و بسياري از عوامل ديگر متفاوت است.

وي با اشاره به تأثير آلودگي هوا بر رشد و نمو جنين از طريق تنفس مواد آلاينده از سوي مادر و تأثير آن بر روي جنين از طريق جريان خون و به عنوان نمونه، منوكسيد كربن موجود در خون جنين سه برابر خون مادر است، اظهار كرد: آلاينده ها علاوه بر اين كه در طول بارداري به جنين منتقل مي شوند، به ميزان بيشتر در دوران شيردهي به نوزاد شيرخوار انتقال مي يابد.

دكتر كليشادي با بيان اين كه آلودگي هوا بر تولد نوزاد، پيآمدهاي نامطلوبي همچون وزن كم در تولد نوزادان نارس، نقص هاي مادرزادي و به دنيا آمدن جنين مرده دارد، تصريح كرد: به عنوان نمونه، بر اساس مطالعه اي در اصفهان، ارتباط معناداري بين آلودگي هوا و تولد نوزادان نارس وجود دارد.

استاد متخصص بيماري هاي كودكان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در پايان با تأكيد بر اين كه به موجب مطالعه ديگري در 4 نقطه آلوده تهران، مشخص شد كه تولد نوزاد كم وزن با افزايش تجمع آلاينده هاي هوا، افزايش مي يابد، خاطرنشان كرد: در اين مطالعه، منوكسيد كربن به عنوان مؤثرترين آلاينده در تولد نوزادان كم وزن تشخيص داده شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: