جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 آبان 1395     
۷۳ اجرا در ۲۲ سالن نمایشی

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، دبیر سومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه از افتتاح رسمی این سوگواره در روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در بهشت زهرا(س) با ادای احترام به ۱۴ شهید مدافع حرم خبر داد.

نشست خبری سومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه با حضور علی‌اصغر خسروی مدیرکل حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر برگزاری سوگواره نمایشی «خمسه»، مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری و امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی این سوگواره صبح امروز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

علی‌اصغر خسروی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت شهادت محسن خزایی خبرنگار اعزامی صدا و سیما در حلب درباره بخش‌های مختلف این سوگواره گفت: حسب قولی که داده بودیم، پس از آسیب‌شناسی دومین سوگواره خمسه و مشورت با اهالی فن، علاوه بر بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، تعزیه‌خوانی، آیین‌های مذهبی و مدافعان حرم، به جهت خلاء متون نمایشی مناسب، بخش نمایشنامه‌نویسی هم به این جشنواره اضافه شد که به صورت سراسری برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: طی فراخوان‌هایی که امسال و سال گذشته داشتیم، شاهد این موضوع بودیم که گروه‌های نمایشی فعال در حوزه کارهای دینی و آیینی به ویژه در بخش صحنه‌ای با یک نمایشنامه تکراری و مشترک درخواست حضور در سوگواره را داشتند و این نشان دهنده یک کمبود بزرگ در حوزه نمایش دینی است.

دبیر برگزاری این سوگواره درباره آیین افتتاحیه این سوگواره گفت: با وجود اینکه اجرای عمومی برخی از نمایش‌های حاضر در سوگواره از ۲۰ آبان ماه روی صحنه رفته‌اند ولی سومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه به طور رسمی روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در بهشت زهرا(س) تهران با ادای احترام به ۱۴ شهید مدافع حرم آغاز می‌شود و پنج گروه در این آیین به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

اجرای ۷۳ اثر در سوگواره خمسه

خسروی درباره تعداد آثار به نمایش درآمده در سومین سوگواره خمسه گفت: در بخش صحنه‌ای از میان ۱۳۵ اثر متقاضی، ۴۷ اثر به مرحله بازبینی رسیدند و در نهایت ۱۲ اثر برای حضور در مرحله مسابقه انتخاب شدند. بخش خیابانی نیز بعد از بررسی ۸۱ اثر متقاضی، ۱۶ نمایش به بخش رقابت راه پیدا کردند. بخش مدافعان حرم با شعار «جاماندگان حرم» نیز با ۲۵ نمایش متقاضی در نهایت با اجرای هشت اثر دنبال خواهد شد. بخش آیینی نیز با وجود ۴۰ اثر متقاضی، هشت اثر پذیرفته شدند که در نهایت از سه گروه تقدیر می‌شود. ۵۲ مجلس تعزیه تقاضای حضور در این آیین را داشتند که در نهایت ۹ مجلس برای حضور در سوگواره انتخاب شدند. بخش ویژه سوگواره با اجرای هفت اثر از پیشکسوتان عرصه تئاتر ابراهیم آبادی، رضا صابری، سید علی موسویان، رحمت امینی، حسین عالم بخش، عباس هادیان و سامان خلیلیان برگزار خواهد شد، ۱۵ اثر در بخش بچه‌های مسجد و ۱۶ اثر هم در بخش خیابانی حضور دارند که در مجموع در طول جشنواره ۷۳ اثر اجرا خواهند شد.

وی درباره جوایزی که برای هر بخش در نظر گرفته شده است نیز گفت: در بخش صحنه‌ای در تمامی رشته‌ها نفرات اول تا سوم به ترتیب سه سکه، دو سکه و یک سکه تمام بهار آزادی دریافت می‌کنند. در بخش مدافعان حرم، کارگردانی و نویسندگی برتر ۵ سکه تمام بهار آزادی، آثار تقدیری این رشته هر کدام سه سکه و نفرات اول تا سوم بازیگری زن و مرد به ترتیب سه، دو و یک سکه تمام بهار آزادی دریافت خواهند کرد. در بخش نمایشنامه‌نویسی هم نفرات اول تا سوم به ترتیب پنج، سه و دو سکه دریافت خواهند کرد و پنج اثر برتر منتشر خواهند شد که امیدواریم در سال‌های بعد برای اجرا مورد توجه گروه‌های نمایشی قرار بگیرند.

خوشبختانه تمامی گروه‌های بخش صحنه‌ای تاکنون ۵۰ درصد از کمک هزینه‌های اجرای خود را دریافت کرده‌اند و تا مراسم افتتاحیه نیز سعی داریم تا تمامی گروه‌ها در همه بخش‌ها هم کمک هزینه‌ها و هم هدیه‌هایشان را تحویل بگیرند.

وی تاکید کرد: ما بیش از ۹۰ درصد بودجه مصوب این آیین را برای حمایت از گروه‌های کنار گذاشته‌ایم و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا تمامی آثار بتوانند اجرای عمومی را تجربه کنند.

۲۲ سالن نمایش رنگ «خمسه» به خود می‌گیرند

دبیر برگزاری این سوگواره درباره سالن‌های اجرایی این آیین گفت: فرهنگسراهای ارسباران، بهمن، خاوران، ابن‌سینا، ولا و نیاوران، کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر، سالن‌های مهر و ماه و اندیشه حوزه هنری، سالن اصلی و کوچک مجموعه محراب، خانه نمایش اداره تئاتر، تماشاخانه سرو، خانه موزه استاد انتظامی و سه سالن خصوصی باران، کنش معاصر و تماشاخانه استاد مشایخی ۲۲ سالن نمایشی هستند که در سطح پایتخت میزبان سومین سوگواره خمسه است.

هم افزایی نهادهای فرهنگی پایتخت

وی در ادامه از هم افزایی نهاد‌های فرهنگی پایتخت برای برگزاری این دوره از سوگواره خبر داد و اضافه کرد اتفاق خوبی که در دوره سوم افتاد؛ هم‌افزایی دیگر نهادها با این سوگواره بود. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن تئاتر دفاع مقدس و سازمان رسانه‌ای اوج به جمع حامیان این سوگواره هنری اضافه شدند.

خسروی درباره نوع این مشارکت توضیح داد: ما از ابتدا به دنبال کمک مادی نبودیم و نهادهای فرهنگی هنری که در این موضوع مشارکت دارند، زمانی که در بازبینی آثار شرکت کردند تعدادی از آنها را برای حمایت از اجرای عمومی‌شان انتخاب کردند و سالن نمایش در اختیارشان قرار می‌دهند که نمونه‌ای از همان مشارکت و هم‌افزایی است.

پرورش هنرمندان متعهد در مساجد

وی از هم‌افزایی با حوزه هنری برای هر چه با کیفیت‌تر کردن بخش «تئاتر مسجد» خبر داد و گفت: مهم‌ترین چالشی که با بچه‌های مسجد داشتیم این بود که این گروه‌ها، حرفه‌ای نیستد اما مستعدند. به همین دلیل با همکاری بخش تئاتر مسجد حوزه هنری، کوروش زارعی و همکارانش به عنوان مشاور در حین تمرین و آماده سازی در کنار گروه‌ها حاضر ‌شدند و آنها را هدایت ‌کردند.

خسروی این بخش را یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سوگواره معرفی کرد و گفت: این بخش اگر درست ریل گذاری شود می‌تواند به جذب نوجوانان و جوانان برای حضور در مسجد منجر شود و هم هنر متعهدانه را آموزش دهد و هم مردم را به تماشای آثار هنری عادت دهد.

«حر» با حضور هنرمندان افغان

علی‌اصغر خسروی در ادامه با بیان اینکه تمرکز زدایی از پایتخت یکی از تفاوت‌های اصلی این دوره از سوگواره با دوره‌های پیشین است گفت: بخش آیینی از ابتدا ویژه شهرستان‌ها بود. امسال نیز هشت اثر از شهرستان‌های تفرش، کرمانشاه، آمل، سیاه کل، بندر دیلم، ساری و لاهیجان حضور دارند که علاوه بر میدان امام حسین(ع) در بوستان دانشجو، چند ایستگاه مترو و دیگر میدان‌های شهر تهران به اجرا خواهند پرداخت. بخش تئاتر مسجد نیز با حضور گروه‌هایی از شهرستان‌های استان تهران رنگ و بوی متفاوتی خواهد گرفت و مسابقه نمایشنامه‌نویسی نیز به صورت سراسری برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته هنرمندان افغان به شدت علاقه‌مند حضور در این سوگواره بودند و امسال، با محبت رحمت امینی که از استادان و پیشکسوتان هنر نمایش است و مسئولیتی در این زمینه داشته است طی کارگاه نمایشی که با حضور این هنرمندان در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، منجر به آماده‌سازی نمایشی به نام «حر» شد.

سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» به دبیری علی‌اصغر خسروی آبان و آذر ماه در تهران برگزار می‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: