جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 23 آبان 1395     
وقتی زندگی مجردی افتخار می‌شود

روزنامه آرمان: روز گذشته یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زندگی مجردی به یک افتخار اجتماعی تبدیل شده است، گفت: این دستاورد فرهنگ غرب است و نفوذ فرهنگ غربی و معرفی رفتارهای ضد اخلاقی از علت‌‌های دیگر تجرد دختران است.
 
مدت‌هاست که تاخیر در ازدواج و افزایش طلاق در زمره آسیب‌های اجتماعی جلوه گری می‌کند؛ آن‌چنان که زنگ خطر آن به صدا درآمده و کارشناسان عواقب این مهم را هشدار داده اند؛ چرا که وقتی پای صحبت جوانان می‌نشینیم، به نوعی نسبت به امر ازدواج دلزده هستند و آن را در اولویت‌های بعدی خود قرار می‌دهند. گرچه پژوهشگران ترس از طلاق را عاملی برای گرایش به ازدواج می‌دانند، اما باید هر چه زودتر با اقدامات موثر مانع از طلاق و ازدواج دیرهنگام شد؛ چرا که جامعه سالم متشکل از افرادی است که از بهداشت روانی برخوردارند. بنابراین برای برخورداری از سلامت جسمی و روانی در جامعه توجه به آسیب‌های اجتماعی ضروری است.
 
از سوی دیگر، جامعه به سمتی کشیده شده که برخی جوانان به زندگی مجردی افتخار کرده و تمایل به تشکیل زندگی مشترک ندارند و این مساله در طولانی مدت عواقب جبران ناپذیری دارد و باید دولتمردان به آن توجه ویژه داشته باشند. همچنین مسئولان علاوه بر فراهم کردن شرایط ازدواج باید با ترویج فرهنگ بنیان خانواده از طلاق جلوگیری کنند. «اگر به جمعیت سال ۵۵ تا ۶۰ نگاه کنیم، دختران آماده به ازدواج این دهه تعدادشان به مراتب بیشتر از پسران است، تمایل دختران به ازدواج با پسران بزرگ‌تر از خود، تمایل پسران به ازدواج با دختران کوچک‌تر و نابرابری تعداد پسران و دختران باعث کاهش ازدواج نسل دهه شصت و به وجود آمدن بحران شده است. در دو دهه اخیر تعادل جمعیتی برگشته و تعداد دختران زیر ۲۵ سال با پسرانی که پنج سال بزرگ‌تر هستند برابر است.»
 
این اظهار نظر روز گذشته توسط یک استاد حوزه و دانشگاه انجام شد. به گفته بانکی پور در حال حاضر نگرانی مربوط به نسل دهه شصت، فراهم کردن امکان ازدواج و حل مسائل اقتصادی، عاطفی و زیستی این افراد است. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: عدم امکان ازدواج فقط دلیل ازدواج نکردن دختران نیست، غلبه رویکرد تحصیلی، خو کردن به تنها زیستی و زندگی با پدر یا مادر، از دلایل تصمیم برخی دختران برای ازدواج نکردن است.
 
به گزارش فارس، بانکی پور اظهار داشت: بیشترین طلاق‌ها برای همسال‌هاست و بهترین شاخص برای مقایسه سن و ازدواج مقایسه نسبت ازدواج با طلاق است. آمارها در سال‌های اخیر بالا رفتن طلاق‌ها را نشان می‌دهد؛ به طوری که می‌توان پیش بینی کرد به زودی هر ازدواج منجر به طلاق شود، یعنی یک به یک شدن نسبت، و این مساله بحران است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: