جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 23 آبان 1395     
مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران خبر داد:
ابلاغ الگوهای همگن نما متناسب با شرایط اقلیمی و کالبدی مناطق پایتخت؛ در آینده نزدیک

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران از تهیه یک سری از الگوهای همگن متناسب با شرایط اقلیمی، بافت اجتماعی و کالبدی ویژه هر منطقه خبر داد و گفت: قرار است در آینده ای نزدیک الگوهای مورد نظر به تمامی مناطق ابلاغ شوند.

سهیلا صادق زاده با اشاره به برگزاری جلسات تعاملی کمیته نما با حضور اساتید، طراحان و مالکان به منظور هم اندیشی در فرایند طراحی و اجرای نمای ساختمان ها اظهار کرد: معماری چیزی نیست که بتوانیم با یک ضابطه مشخص با آن برخورد کنیم و از آن جا که این موضوع به شدت کیفی است تلاش می کنیم تا در کمیته ها قبل از هر چیز سادگی را مبنا قرار دهیم. در واقع نگاه ما این است طراحی به گونه ای باشد که در محیط اغتشاش ایجاد نکند و از استفاده از رنگ ها و فرم های متنوع، مصالح زیاد و مهم تر از آن سبک ها و الگوهای غربی پرهیز شود.

وی به تدوین یک سری از معیارها برای ارزیابی طرح های نما پرداخت و عنوان کرد: طی یک سال اخیر معیارهای کلی برای ارزیابی طرح ها تدوین شده و قرار است در مرحله اول در دو منطقه به صورت پایلوت مبنا و زیردستی کمیته های نما قرار گیرد و پس از آن در صورتی که نتیجه مثبت به همراه داشته باشد به سایر مناطق نیز تعمیم داده شود.

صادق زاده تهیه یک سری از الگوهای همگن متناسب با شرایط اقلیمی، بافت اجتماعی و کالبدی ویژه هر منطقه و ابلاغ آن در آینده ای نزدیک را از دیگر اقدامات شهرداری تهران معرفی و خاطرنشان کرد: تجربه چند وقت اخیر نشان می دهد که کمیته نما با استقبال خوبی رو به رو شده و حتی مالکان در مراجعه ای که به شهرداری داشته اند این روند را پسندیده و به تدریج با موضوعی که شهرداری در بحث نما مطرح کرده است هماهنگ شده اند.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، صادق زاده در پاسخ به این سوال که آیا می توان به چند الگوی مشخص در بحث نما اکتفا و این الگوها را به طراحان تکلیف کرد، گفت: ما موافق محدود کردن ایده ها و طرح های خلاقانه معماران نیستیم و بر این باوریم که نباید دست معمارها را ببیندیم. بر همین اساس، ما می توانیم یک سری چارچوب ها و الگوهای کلی را با توجه به هویت یک حوزه مسکونی، یک خیابان و یک میدان مشخص کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم چند الگو بگذاریم باید با طراحی و معماری خداحافظی کنیم. به همین دلیل تنها الگوهای کلی را مطرح می کنیم و آن مواردی را که در خیابان غالب و ارزش محسوب می شود در اختیار طراحان می گذاریم. این امر هم مانع طراحی ناهمخوان و هم مانع کپی برداری صرف و از بین بردن خلاقیت می شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: