جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 12 آبان 1395     
انتقاد دیده‌بان‌حقوق‌بشر از اقدامات 6 کشور عربی

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی از 6 کشور عربی حاشیه خلیج‌فاس به دلیل سرکوب مخالفان انتقاد شدید کرد و از آنها خواست به جای زندانی کردن صدای مخالف، اصلاحات ایجاد کنند.

به گزارش فارس، دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه (امروز)، سرکوب فعالان حقوق بشر در کشورهای خلیج‌‌فارس که به خوبی تأمین بودجه شده است را محکوم کرد و 6 کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس را ترغیب کرد که به جای زندانی کردن منتقدان، به اجرای اصلاحات لازم بپردازد.

پایگاه «المانیتور» در این خصوص گزارش کرد، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شامل کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده می‌شود.

طبق این گزارش، بسیاری از فعالان در کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس، برای نشان دادن اعتراضات خود از شبکه‌هایی چون توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب استفاده می کنند تا از حقوق بشر حمایت کنند. در اکثر این کشورها احزاب سیاسی و اعتراضات ممنوع است.

دیده‌بان حقوق بشر در جدیدترین خواسته خود، از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خواست که اصلاحاتی را در درون کشورهای خود به وجود آورند و وب‌سایت تعاملی را ایجاد کرده است و پروفایل 140 نفر از فعالان برجسته کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را در آنها آورده است که همگی آنها به دلیل آنکه در 6 سال گذشته عقاید خود را به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده بودند، دستگیر، محاکمه و محکوم شده بودند.

این فعالان حقوق بشری شامل، «نبیل رجب» فعال برجسته بحرینی می‌شود که به اتهامات دروغ‌پراکنی و ارسال مطالب توهین‌آمیز در فضای مجازی محاکمه شده است و یک نفر دیگر نیز شامل «ولید ابوالخیر» می‌شود که به دلیل ابراز عقاید خود دوره محکومیت 15 سال حبس را می‌گذراند.

«سارا لی ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می گوید: «کشورهای خلیج (فارس) در یک حمله سیستماتیک به آزادی بیان مشارکت دارند تا تأثیر بالقوه شبکه‌های اجتماعی و فناوری اینترنتی را واژگون کند».

بنا به گفته دیده‌بان حقوق بشر، صدها مخالف از فعال سیاسی گرفته تا خبرنگار و وکیل مدافع، بعد از محاکمه‌های غیرمنصفانه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس زندانی شده‌اند.

سیاست‌های این کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در مقابل مخالفان شامل، تهدید، ارعاب، تحقیقات، پیگرد قانونی، بازداشت، شکنجه و لغو تابعیت می‌شود.

طبق گزارش مرکز حقوق بشر بحرین، مقامات بحرینی از سال 2012 تاکنون، دستکم تابعیت 261 نفر از معارضان این کشور را لغو کرده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: