جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 مهر 1393     
ترافیک،سلامت جسم و روح شهروندان را به خطر انداخته است

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه ارتقای فرهنگ ترافیک در شمال پایتخت که با حضور شهروندان مناطق یک و سه و مسئولان شهری این مناطق و به میزبانی شهرداری منطقه یک برگزار شده بود، گفت: اصلی ترین مسأله زندگی شهری و مهمترین دغدغه شهروندان در تهران، موضوع ترافیک و نابسامانی های ناشی از آن است.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آن، رفتارهای نا به هنجار و حرکات غیر متعارف، نزاع و درگیری و تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن، از جمله خسارات اجتماعی و اقتصادی و صدمات جانی و مالی است که ریشه در نا به سامانی ترافیک دارد.

وی با اعلام این که مردم در ترافیک خسته ، عصبی و رنجور می شوند و نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روحی آن ها نیز به خطر می افتد، تأکید کرد: بسیاری از تصادفات رانندگی ریشه در در رفتارهای غلط رانندگی دارد و همین رفتارها بسیاری از شهروندان را هر روز آماج تصادفات و حوادثی قرار داده که تعدادی از شهروندان منشاء آن هستند.

بسیاری از رانندگان روزانه مرتکب ده ها وصدها تخلف ترافیکی می شوند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی موضوعات پیش پا افتاده در رفتارهای ترافیکی روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و این موضوع با تدبیر شهردار محترم تهران و خواست شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تبدیل تهران به شهر انسان محور منافات دارد، اظهار کرد: به شهری، شهر انسان محور می گویند که انسان ها در آن کرامت دارند و حقوق اکثریت جامعه نسبت به حقوق فردی افراد آن جامعه از اولویت برخوردار است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در شهری زندگی می کنیم که نظم و انضباط در رفتارهای ترافیکی موضوعی فراموش شده است و بسیاری از رانندگان آن روزانه مرتکب ده ها و حتی صدها تخلف ترافیکی می شوند، تصریح کرد: برای رسیدن به مقصد، ارتکاب هر خطایی را مجاز می دانیم و رفتارهای غلط رانندگی گروهی از رانندگان به یک عادت تبدیل شده است.

وی با تأکید بر این که سه رکن اصلی ترافیک، آموزش، مهندسی و اِعمال قانون است، اضافه کرد: دو موضوع مهندسی و اِعمال قانون تا حدودی مورد توجه قرار گرفته اما در موضوع آموزش در کشور با فقر جدی رو به رو هستیم و هیچ زمان، هیچ نهاد و دستگاهی متولی آموزش در رفتارهای ترافیکی نبوده است.

شهردار تهرا ن بر پیاده سازی نظم و انضباط ترافیکی در شهر تأکید دارند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که نهادها و دستگاه های دست اندر کار در زمینه تربیت ترافیکی جامعه نقش فقیری دارند و آموزش قوانین و مقررات ترافیکی به حفط کتابچه آیین نامه راهنمایی و رانندگی به منظور قبولی در آزمون رانندگی خلاصه می شود، اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه ما از فقدان رفتارهای مطلوب ترافیکی رنج می برد و از این رو استقرار نظم و انضباط بخشی به ترافیک را در دستور کار خود قرار داده ایم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که شهردار محترم تهران مهم ترین مأموریت مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک را بعد از توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده سازی نظم و انضباط ترافیکی در شهر تعیین فرموده اند، تصریح کرد: به همین دلیل انتظار می رود با فعالیت شبانه روزی در داخل مجموعه شهرداری تهران و همکاری مشترک از سوی بخش های مرتبط خارج از مجموعه شهرداری تهران همچون پلیس راهور، بتوانیم این مطالبه آقای دکتر قالیباف را محقق و نظم و انضباط ترافیکی را در شهر پیاده کنیم.

وی در پایان با تأکید بر این که بنا داریم در زمینه اصلاح فرهنگ ترافیک یک تحول تاریخی را در پایتخت تجربه کنیم و رفتارهای نا به سامان ترافیکی را به سامان برسانیم، خاطرنشان کرد: با انجام هم زمان کارهای سخت افزاری و مدیریتی به موازات کارهای و فرهنگی باید ترافیک تهران را به گونه ای سامان دهیم که مردم حس کنند مسئولان شهری تصمیم گرفته-اند شهروندان تهران، شهر بهتر، انسانی تر و منظم تری داشته باشند و این موضوع دغدغه درجه یک مدیریت شهری است.

حجت الاسلام جعفرپور: مهم ترین رویکرد مدیریت شهری ارتقای سبک زندگی شهروندان است

یزدانی شهردار منطقه یک که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت نیز با اعلام این که پروژه های شهری هم به نگاه کارشناسی و هم به نگاه اجرایی به صورت هم زمان نیاز دارند، اظهار کرد: موضوع ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک موضوعی است که هم از نظر کارشناسی و هم از منظر اجرایی حائز اهمیت و قابل انجام است.

سلیمانی شهردار منطقه سه نیز که به اتفاق مدیران این منطقه در جلسه مذکور شرکت کرده بود با تأکید بر این که ترافیک مقوله ای است که با تمام افراد سر و کار دارد و ایجاد نظم در ترافیک، انضباط در شهر را موجب می شود، تصریح کرد: بخشی از نظم در زندگی شهری مربوط به حرکت سواره و بخش دیگری از آن نیز مربوط به حرکت پیاده است و توجه هم زمان به هر دو بخش لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر می باشد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه گزارشی از سندی که به منظور ارتقای فرهنگ ترافیک در پایتخت پیش بینی شده، اهداف، موضوعات محور و برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی این سند را بر شمرد و خاطرنشان کرد: مهم ترین رویکرد اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری ارتقای سبک زندگی شهروندان است.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: