جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 مهر 1393     
میزان بالای آلاینده بخارات بنزین در جایگاه های سوخت باید مورد بازنگری قرار گیرد

به گزارش گروه حمل ونقل پاک شهرداری نیوز ؛ مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در خصوص نقش معاینه فنی در کاهش سطح آلودگی هوا گفت :  یکی از عواملی که در کاهش آلودگی هوا در کلانشهر ها خصوصا تهران می تواند موثر باشد ، توجه به معاینه فنی خودروهاست چرا که بخش عمده آلودگی هوای تهران در اثر عامل خودرو های در حال تردد در سطح شهر ایجاد می شود.

بسطامی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در بیشتر کشورهای  پیشرفته دنیا بر اساس ساختارهای  شناخته شده و استانداردهای تعریف شده ، معاینه فنی خودرو سالی یکبار انجام می شود  و البته در ایران متاسفانه قانون معافیت خودرو پس از تولید به 5 سال رسید . همین امر سبب شده که بسیاری از معایب خودرو در طول این 5 سال مورد بررسی قرار نگیرد .

وی در ادامه افزود: باید در نظر داشت که معاینه فنی خودرو در دوره زمانی مشخص (سالی یکبار) ، اثر مستقیم بر "افزایش ضریب ایمنی خودرو" و "کاهش آلودگی هوا" داشته و امیدواریم که نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن این محاسن ، قانون معافیت معاینه فنی تا 2 سال پس از تولید را به تصویب برسانند .

بسطامی در زمینه تعاملات خوب  شرکت کنترل کیفیت هوا با ستاد معاینه فنی گفت : تعاملات خوبی میان دو سازمان وجود دارد و در زمینه یک سری از پروژه های مشترک با ستاد معاینه فنی همکاری داریم. اگر هر سال بر اساس استانداردهای روز دنیا، خودرو ها مشمول معاینه فنی شوند، در خصوص ارائه گواهی معاینه فنی سخت گیری های بیشتری صورت گیرد و همچنین آگاهی شهروندان در زمینه مشکلات فنی خودرو بالا تر برود ، در نتیجه در زمینه آلودگی هوا و کاهش میزان آلاینده ها در شهر تهران موفق تر خواهیم بود. 

وی در ادامه افزود: بر اساس تحقیقاتی که ژاپنی ها انجام داده اند ، اثر انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا بین 15 تا 20 درصد ارزیابی شده است . مورد دیگری که بیشتر نیاز به بازنگری دارد ، توجه به کارایی و دوام قطعات مختلف خودرو پس از تولید است ، چرا که این قطعات در مرحله راهبری و نگهدرای نیاز به بازدید های با فاصله های زمانی کمتر داشته و به نظر می رسد که زمان تایین شده برای معافیت معاینه فنی تا 5 سال پس از تولید ،  از این جهت نیز موجب ایجاد اشکالاتی می شود.

بسطامی در ادامه یاد آور شد : در معاینه فنی است که ایرادات قطعات مشخص می شود و در صورت نداشتن کارایی لازم تشخیص تعویض آن داده می شود .

بسطامی در خصوص لزوم  اجرایی شدن طرحی برای کاهش تبخیرات ناشی از بنزین در جایگاه های سوخت گفت: در حال حاضر به دلیل انتشار آلاینده بنزن در جایگاه های سوخت و میزان بالایی از بنزن که به دلیل تبخیر بنزین در این جایگاه ها صورت می گیرد ، لزوم وجود دستور العمل های اجرایی در زمینه جمع آوری بخارات بنزین احساس می شود . البته شرکت ملی پخش و پالایش در همین زمینه طرحی را با نام " کهاب " در جهت کنترل ، هدایت و کاهش بخارات بنزین در دست اجرا داشت که هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد : با توجه به مضرات بنزن  و آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص سرطان زا بودن این ماده و قابلیت جذب ان از هر راهی به بدن انسان  توصیه می شود ، افراد در زمان  سوخت گیری خودرو در جایگاه های پمپ بنزین ، از آوردن کودکان خود داری کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: