جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 11 آبان 1395     
حلقه محاصره داعش تنگتر شد

خبرگزاری ایرنا: درحالی که اولین مرحله ورود نیروهای عراقی به داخل بخش شرقی شهر موصل دیروز دوشنبه آغاز شد٬نیروهای عراقی از دو محور شمالی و جنوبی به فاصله 900 متری و 15 کیلومتری رسیده اند و در بخش غربی، الحشد الشعبی در آستانه تکمیل حلقه محاصره داعش است اما گزارش ها حاکیست که آمریکا همچنان برای فرار سرکرده های داعش از موصل به سمت سوریه تلاش می کند.

سرلشکر 'معن السعدی' فرمانده نیروهای نخبه یگان مبارزه با تروریسم امروز سه شنبه ورود به روستای مهم 'کوکجلی' در شرق موصل را اعلام کرد و گفت که تنها 900 متر تا اولین دیوارهای موصل فاصله داریم.

روستای کوکجلی برای نیروهای عراقی اهمیت ویژه ای دارد و به گفته کارشناسان امنیتی عراق، این روستا محل تلاقی نیروها از محورهای شمال، شمال شرقی و شرق موصل است و با پیوستن نیروها در این روستا به همدیگر، حلقه محاصره بر داعش در سه سه محور شمال، شمال شرقی و شرق موصل تنگتر می شود.

از طرفی در محور جنوبی نیز سرلشکر 'رائد جودت' فرمانده پلیس مرکزی عراق با اشاره به پشت سر گذاشتن بخش بزرگ 'الشوره' که در دو روز گذشته آزاد شده است،گفت که نیروهای پلیس عراق فقط 15 کیلومتر تا بخش شرقی موصل فاصله دارند.

این فرمانده عراقی اضافه کرده است که نیروهای پلیس روستای 'سروج' که مهمترین محل تحرک انتحاری های داعش است را به زودی آزاد می کنند و بعد از آزادی این روستا، شهر 'حمام العلیل' آزاد خواهد شد.

از طرفی محور غربی به عنوان مهمترین و طولانی ترین محور با بیش از 100 کیلومتر طول که در اختیار نیروهای الحشد الشعبی گذاشته شده، همچنان مورد اهتمام رسانه ها و کارشناسان امنیتی منطقه و جهان است.

نیروهای الحشد الشعبی همانطور که 'ابومهدی المهندس' نائب رییس تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی دیشب دوشنبه گفت٬ به زودی نیروهای الحشد الشعبی به شهر تلعفر می رسند.

در عین حال اظهارات 'جواد الطلیباوی' سخنگوی نظامی گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق وابسته به تشکیلات الحشدالشعبی درباره تحرکات ترکیه و آمریکا، نگرانی هایی را در این محور ایجاد کرده است.

الطلیباوی امروز سه شنبه در اظهاراتی گفته است که آمریکا و ترکیه در محور غربی، پارازیت سنگینی بر دستگاه های ارتباطات الحشد الشعبی ایجاد کرده اند.
وی همچنین افزود که هواپیماهای آمریکایی از تمامی مواضع و سنگرهای الحشد الشعبی تصویر برداری کرده و آن را به عنوان اقدامی برای جلوگیری فرار عناصر داعش به سوی اراضی سوریه دانسته است.

همسو با این خبر، خبرگزاری 'صدی الاعلام' نزدیک به الحشد الشعبی امروز در خبری کوتاه اعلام کرد که عناصر و سرکرده های داعش به دلیل پیشروی نیروها به داخل بخش شرقی، ناچار شدند به سمت بخش غربی فرار کنند.

این سایت خبری افزود که به دلیل حملات سنگین هوایی و پیشروی نیروهای عراق، عناصر و سرکرده های داعش مواضع خود را در بخش شرقی موصل رها کرده و به سمت بخش غربی پناه آورده اند.

عملیات آزاد سازی موصل با شعار 'موصل برای آزادیت آمده ایم' در 17 اکتبرگذشته(26 مهر) آغاز شده است و نیروهای ارتش، پلیس، الحشد الشعبی، یگان مبارزه با تروریسم، واکنش سریع، نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر نینوا در این عملیات شرکت دارند.

گرچه همچنان نسبت به ضعف پوشش هوایی نیروهای آمریکایی در این عملیات به ویژه در محور جنوبی انتقاد وجود دارد، اما در عوض نیروی هوایی عراق توانسته است تاکنون این خلأ آمریکایی ها را در همه محورها پر کند.