جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 14 مهر 1393     
افزایش حافظه با وزنه زدن!

ایسنا: در این مطالعه از شرکت‌کننده جوان خواسته شد که تمرین وزنه زدن را بمدت یکبار و دو روز قبل از انجام آزمایش انجام دهند.

شرکت‌کنندگان درست پیش از انجام تمرین ورزشی مورد بررسی قرار گرفتند؛ نتایج یک مطالعه گسترده بر روی حیوانات نشان می‌دهد، دوره پس از یادگیری (یا تثبیت) زمانی است که تحریک یا استرس ناشی از ورزش بر حافظه اثر می‌گذارد.

مجموعه‌ای از ۹۰ تصویر بر روی صفحه نمایش رایانه به هر داوطلب نشان داده شد که دربرگیرنده تصاویر مثبت، منفی و خنثی بودند.

سپس هرکدام از داوطلبان بر روی دستگاه کشش عضلات ساق پا قرار گرفته و تا ۵۰ بار این تمرین را تکرار کردند؛ اما افراد گروه کنترل تنها بر روی دستگاه نشسته و مربی اقدام به حرکت و تمرین دادن پاهای آنها می‌کرد.

در طول این مدت، فشار خون و ضربان قلب هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفته و نمونه بزاق نیز برای تعیین سطوح نشانگرهای انتقال‌دهنده عصبی گرفته شد.

شرکت‌کنندگان ۴۸ ساعت بعد بار دیگر به آزمایشگاه مراجعه کرده و مجموعه‌ای از ۱۸۰ تصویر – ترکیب ۹۰ تصویر اولیه با ۹۰ تصویر جدید – را مشاهده کردند.

افراد گروه کنترل تنها می‌توانستند حدود ۵۰ درصد از تصاویر مرحله اول را به خاطر بیاورند، اما این میزان در گروهی که تمرین ورزشی داشتند، حدود ۶۰ درصد بود؛ بر این اساس، مناطقی از مغز، از مزایای تقویت حافظه ناشی از انجام تمرینات ورزشی سود می‌برند.

«لیزا واینبرگ» سرپرست تیم تحقیقاتی از موسسه فناوری جورجیا (GT) تأکید کرد: این مطالعه بر روی تمرینات وزنه زدن متمرکز بود، اما تمرینات مقاومتی مانند تمرین اسکوات یا خم کردن زانو هم احتمالا نتایج مشابهی در پی خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در مجله Acta Psychologica منتشر شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: