جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 مهر 1395     
دو پارامتر مهم جهت دستیابی به بازار رقابتی در صنعت خودرو

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به دیدگاه مجلس به صنعت خودروسازی ایران می گوید نگاه مجلس حمایت از صنعت خودرو و تلاش برای توسعه و حفظ این صنعت مهم در کشور است.

عبدالله رضیان در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز اظهار داشت : امروز هدف مجلس در حمایت از قراردادهای جدید ، افزایش ظرفیت داخلی سازی و توسعه صنعت قطعه سازی است تا بتوان از خیل عظیم قطعه سازانی که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند ، حمایت نمود.

وی افزود : باید با قراردادهایی که امروز در صنعت خودرو منعقد می شود تلاش شود تا به تدریج تکنولوژی جدید وارد این عرصه شده و در این راستا از قطعه سازان داخلی نیز حمایت شوند تا با افزایش داخلی سازی تولیدات جدید ، قطعه سازی ایران نیز در مسیر رشد و توسعه حرکت نماید.

وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها در خصوص زمینه سازی همکاری های جدید برای حضور در بازار تجارت جهانی گفت : اینکه بتوان در فرصت ایجاد شده به سرعت در عرصه صنعت خودرو جریان رقابتی را ایجاد کرد بسیار ضعیف است چرا که یکی از نکات مهم برای حضور در بازار تجارت جهانی ،رقابت پذیری است که در حال حاضر شرایط لازم در ساختار اقتصادی ایران و صنعت خودرو فراهم نیست

نماینده قائمشهر در مجلس دهم تصریح کرد : برای ایجاد بازار رقابتی باید تنوع و کیفیت خودروهای داخلی را افزایش یابد ضمن اینکه در جریان همکاری شرکتهای بزرگ خارجی با خودروسازان داخلی می توان شرایطی را ایجاد نمود که بخشی از بازارهای منطقه ای را در اختیار گرفت و با قدرت مانوری که در این بازارها فراهم می شود خودروهای داخلی مزیت نسبی برای سود آوری کسب نماید.

رضیان افزود : برای حضور ایران در سازمان تجارت جهانی دو پارامتر مهم سیاسی و اقتصادی مطرح است که با توجه به چالش هایی که وجود دارد تمایل زیادی برای ورود ایران به این عرصه نیست ضمن اینکه ساختار اقتصادی ایران با آنچه که مدنظر این بازار است سازگاری ندارد تا بتوان وارد بازار تجارت جهانی گردید.

وی با اشاره به شرایط صنعت خودرو برای حضور در این بازار تجارت جهانی گفت : حضور در این بازار با شرایطی همراه است به عنوان مثال حذف تعرفه گمرکی در واردات کالا و تبعیت از این سازمان و تغییر ساختار اقتصادی کشور و انطباق آن با قوانین این سازمان است از این رو برای پیوستن با توجه به شرایط سختی را به اقتصاد ایران تحمیل می شود به نظر نمی رسد در حال حاضر چنین شرایطی برای حضور ایران به سازمان تجارت جهانی فراهم باشد.

وی خاطر نشان کرد : هر چند در این جریان برخی از کشورها من جمله افغانستان وارد این بازار شدند اما این کشورها کاملا وابسته به واردات هستند در حالی که در ایران موضوع صادرات از واردات کالا اهمیت بیشتری دارد ضمن اینکه قوانینی در صادرات وجود دارد که با توجه به هزینه هایی که در تولید در ایران مطرح است بعید است بتوان در این بازارها کالای رقابت را عرضه نمود.

به گفته وی هم اکنون هزینه های تولید در ایران بسیار بالاست بنابراین با پیوستن ایران به این بازار به سهولت امکان عرضه خودروهایی با هزینه بسیار کمتر بدون وجود هر گونه محدودیتی وجود خواهد داشت و این قطعا به ضرر صنعت خودرو ایران است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: