جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 12 مهر 1393     
علل و عوامل برخي از ناهنجاری های ترافیکی شهر تهران و راهکارهای رفع آن

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز؛ رئیس اداره مهندسی ترافیک ، در خصوص دلایل ناهنجاری های ترافیکی و اقدامات لازم برای رفع آن گفت : بر اساس مشاهدات معمول ، از دلایل عمده ناهنجاری های ترافیکی می توان به بی نظمی تردد انواع کاربران در برخی از نقاط شهری همچوم میادین و تقاطع ها اشاره کرد ، که اصطلاحا به این نقاط " گره های ترافیکی" گفته می شود.

مهندس عبدی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : ساماندهی تردد در چنین نقاطی معمولا از طریق مطالعات ترافیکی شبکه معابر و اجرای طرح های هندسی و نصب  علائم ، تابلوها ، چراغ های راهنمایی (در صورت نیاز) و نیز توسعه  سیستم های هوشمند حمل و نقل صورت مي گيرد.

وی در ادامه افزود: در مواردی که گره ترافیکی به چراغ راهنمایی مجهزشده است  ، با تغییر زمان بندي و فاز بندي  ممکن است بهبود حاصل شود. بدین ترتیب تغییر  وبهينه سازي زمانبندي و فاز بندي  چراغ راهنمایی در دستور کار  اين اداره  كل قرار می گیرد .

عبدی در خصوص نقش دوربین های نظارت تصویری گفت : نصب دوربین های نظارت تصویری به دريافت اطلاعات  وتصاوير  لحظه به لحظه ترافیک، وظیفه ای است که در" مرکز کنترل ترافیک " دنبال می شود. به روز رسانی و نصب تابلوهای ترافیکی در معابر ، وظیفه ای است که توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک در دست اقدام است . ضمن آنکه با همکاری پلیس راهور نسبت به اعمال قانون درنقاط مختلف اقدامات لازم انجام می شود.

وی در ادامه افزود: از دیگر موارد ناهنجاری ترافیکی ؛ موضوع بی توجهی رانندگان به خط کشی های عدم رانندگي بين خطوط و عدم رعايت قوانين از سوي  عابران پیاده است

افزایش توجه رانندگان به خط کشی معابر و افزایش تبعیت آنها نسبت به پیام خط کشی ها ، کاهش ناهنجاری های ترافیکی را به دنبال دارد. در حال حاضر پروژه "خط سفید" ، شاخص ترین پروژه در سطح شهر تهران است که در مناطق 6 و 8 شهرداری و برخی از معابر بزرگراهی به صورت پایلوت در حال اجراست  وهدف از اجراي آن بهبود كيفيت اجرا  واز اين طريق اصلاح رفتارهاي ترافيكي است

عبدی با اشاره به تبعات مخرب و حادثه ساز سرعت غیر مجاز بیان داشت : برای جلوگیری از تخلف سرعت غیر مجاز نسبت به نصب دوربین های سرعت در بزرگراه ها و تونل ها اقدامات خوبی انجام گرفته است . که این کار باعث افزایش نظم در تردد و کاهش تصادفات شده است . به علاوه در زمینه تخلفات عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی که باعث تصادفات در تقاطع ها می شود ، اقدام به نصب دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز شده است .

وی در خصوص اشغال پیاده راه ها توسط برخی از کسبه گفت: اشغال سطح پیاده روها و سطح سواره رو توسط برخی از کاسبان برای دپوی لوازم و ماشین آلات و مصالح ساختمانی ، باعث کاهش ظرفیت و سطح سرويس مطلوب فضاهای شهری شده و در جهت رفع این معضل ، اعمال قوانین و مقررات و وضع ضوابط جدید لازم و ضروری می نماید. به طور مثال: اعمال ضوابط حفاری و نیز انحراف ترافیک در مناطق عملیات اجرایی از جمله اقدامات مهم در جهت  رفع معارض و هدایت بهتر ترافیک به حساب می آید.

عبدی گفت :  عدم رانندگی بین خطوط و عدم توجه به گردش های ممنوع در تقاطع ها ، میادین ، عدم توجه به جهات حرکتی مانند ورود به معابر ورود ممنوع ، عبور از چراغ قرمز ، عدم توجه به حقوق عابران پیاده توسط رانندگان از مواردی است که به جهت كنترل و مديريت و اصلاح نیاز به استفاده از فن آوری های هوشمند حوزه حمل و نقل احساس می شود و با نصب  وتوسعه سيستم هاي هوشمند از قبيل دوربین های کنترل سرعت و تجهیز  تقاطع ها به دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و نیز استفاده از نرده ها و جدا کننده های فیزیکی می تواند نسبت به رفع برخی از این تخلفات اقدامات موثری انجام داد .

وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات که می تواند منجر به ایجاد ناهنجاری ترافیکی شود ،خارج کردن کنترل کننده های چراغ های راهنمایی از حالت خودکار توسط پلیس راهور و کنترل توسط عوامل انسانی است که در این زمینه با تعاملاتی که با پلیس راهور انجام می گیرد می توانیم در جهت رفع این ایراد اقدام کنیم .

عبدی با اشاره به عوامل دیگر ناهنجاری ترافیکی در سطح شهر تهران گفت : در کنار مواردی که گفته شد، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که رفع آنها مستلزم افزایش همکاری و تعامل با سایر دستگاه های اجرایی است.

وی در ادامه افزود : کمبود جایگاه های سوخت در سطح شهر ، جانمایی نامناسب پمپ های بنزین و جایگاه های گاز در محدوده مرکزی شهر و در نتیجه صف های طولانی در پمپ های بنزین و گاز و معابر منتهی به این جایگاه ها  از دیگر مشکلاتی است که باید در خصوص آن تدابیری اندیشیده شود .

مهندس عبدی با اشاره به لزوم برخورد با رانندگان و موتور سواران متخلف خاطر نشان کرد :وجود موتورسیکلت سوارانی که خود را محق به قانون شکنی و تردد در هر مسیری می دانند و رانندگانی که به دلیل استفاده از مواد مخدر توهم زا و قرص های روان گردان ، غیر استاندارد کردن شکل ظاهری خودرو و سیاه کردن چراغ های خودرو و کم نور کردن آن ها  در سطح خیابان های شهر تهران حرکات مارپیچ و غیر معقول و خارج از قواعد و رفتار استاندارد ترافیکی انجام می دهند ، نیاز به برخورد جدی قانونی توسط پلیس راهور دارند تا بتوانیم شاهد عملکرد ترافیکی بهتری در سطح خیابان های شهر باشیم .

وی در خصوص ارائه پیشنهادات ترافیکی توسط شهروندان و کارشناسان  گفت : رفع مشکلات و ناهنجاری های ترافیکی امری است که نیاز به اقدامات و برنامه ریزی ها و بررسی های کارشناسانه دارد و به جهت مطالعه بر روی انواع گره ها و مشکلات ترافیکی نیازمند ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناسانه در خصوص تغییر در انواع تقاطع ها به منظور بهینه سازی عملکرد آنها و نیز کانالیزه کردن جریان ترافیک و اصلاح هندسی در تقاطع ها داریم .

عبدی در خاتمه گفت : ارائه پیشنهادات جهت غیر هم سطح سازی تقاطع های اصلی و اولویت بندی اجرای آنها بر اساس ضوابط سلسله مراتب معابر شهری ، هماهنگ سازی مد های مختلف حمل و نقل همگانی و ایجاد پوشش کامل سطح شهر به منظور تشویق به عدم استفاده از وسائل نقلیه شخصی ، بهینه سازی کنترل تقاطع ها و حداقل کردن زمان تاخیر برای مسافران وسائل نقلیه عمومی از دیگر مواردی است که در راستای رفع مشکلات وكاهش   ناهنجاری های ترافیکی انجام مي گيرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: