جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 شهريور 1395     
مقاومت خرده فروش‌ها برای کاهش قیمت شکر

اگرچه بازار شکر در ماه‌های گذشته دستخوش تغییرات قیمتی زیادی شد اما در روزهای گذشته به تعادل نسبی رسیده و عرضه در بازار افزایش یافته است.


خبرگزاری مهر: بازار شکر که در ماه رمضان با افت و خیزهای زیادی روبرو شده بود، این روزها به آرامش نسبی رسیده و روند عرضه و تقاضا در این بازار تعادل نسبی یافته است. هرچند که در برخی خرده فروشی‌ها هنوز برای کاهش قیمت‌مقاومت‌هایی وجود دارد  اما در مجموع،  بازار  با روند فعلی مشکلی در عرضه و قیمت شکر ندارد.

البته باوجود کاهش قیمت شکر نسبت به ماه رمضان، هنوز قیمت در عمده فروشی‌ها کمی بالا است اما فروشندگان معتقدند که کمبودی در عرضه وجود ندارد و به احتمال زیادی دارد که قیمت‌ها به قیمت مصوب نزدیک شود. از سویی دیگر کنترل قیمت‌ها و افزایش عرضه در آستانه فرارسیدن ماه محرم و صفر می‌تواند به تعادل بازار در این ماه‌ها کمک زیادی کند.

با این وجود اما شکر در چند ساله گذشته همواره با نوسان قیمت مواجه بوده و تاکنون تدبیری برای حل مساله صورت نگرفته است.  ضمن آنکه میزان نیاز به شکر در کشور مشخص نیست و همین موضوع منجر به این شده که بازار در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد و آنها با کاهش عرضه، قیمت‌ها را در مواقع خاص افزایش دهند.

در حال حاضر هر کیلوگرم شکر در خرده فروشی با نرخ مصوب به صورت فله ۲۸۵۰ تومان، در بسته بندی‌های ۹۰۰ گرمی ۳۵۰۰ تومان و یک کیلوگرمی ۳۸۰۰ تومان عرضه می شود.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه الان در عمده فروشی‌ها قیمت هر کیلو شکر  در بسته های۵۰ کیلویی، ۳ هزار تومان است، گفت: حتی در برخی مواقع ۵۰ تومان پایین‌تر و با قیمت ۲۹۵۰ تومان هم در عمده فروشی‌ها فروخته می‌شود که البته هنوز بالاتر از نرخ مصوب است.

محمد آقاطاهر با اشاره به اینکه در کل قیمت‌ها نسبت به گذشته بالاتر رفته است، افزود: اما نسبت به ماه رمضان با کاهش قیمت روبرو بودیم و با توجه به اینکه به ماه محرم و صفر نزدیک می‌شویم همچنان تعادل در بازار وجود دارد.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اعلام اینکه قیمت مصوب در کارخانجات ۲۵۲۰ تومان است، اظهار داشت: با اضافه شدن هزینه حمل و انبارداری و سایر هزینه‌ها این قیمت در بنکداری افزایش یافته و سرانجام در خرده فروشی‌ها هم با قیمت‌های دیگری به فروش می‌رسد.

آقاطاهر با بیان اینکه الان در عمده فروشی‌ها قیمت شکر ۱۰ کیلویی به ۳۱۰۰ تومان هم می‌رسد، گفت: با افزایش وزن، قیمت شکر عمده‌ پایین می‌آید و حتی در کیسه‌های با وزن بالاتر به ۲۷۰۰ تومان هم می‌رسد اما در مجموع قیمت‌ها نسبت به گذشته بالاتر است.

وی در خصوص آخرین وضعیت عرضه شکر در بازار، افزود: الان عرضه در بازار متناسب است و تولید چغندر قند هم شروع شده و در اوج تولید قرار داریم که همین موجب تعادل در بازار شده است و باوجود آنکه در آستانه بازار پرتقاضای محرم و صفر قرار داریم مشکلی در عرضه نیست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره مشکل عرضه شکر در کشور، گفت: تولید به اندازه مصرف نیست به همین دلیل بخشی از نیاز ما از خارج تامین می‌شود اما هنوز بر سر میزان نیاز، اختلافات آماری وجود دارد بطوریکه برخی ‌میگویند نیاز به ۵۰۰ هزار تن واردات داریم و برخی هم این رقم را یک میلیون تن عنوان می‌کنند.

آقاطاهر با اشاره به اینکه اگر میزان نیاز مشخص شود و شکر مورد نیاز به صورت مداوم و مستمر به کشور بیاید مشکلی در تنظیم بازار به وجود نمی‌آید، افزود: وقفه بین نیاز بازار و واردات مشکل به وجود می‌آورد و در مواقعی مانند ماه رمضان با کمبود عرضه و افزایش قیمت روبرو می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید مطالعات آماری و کارشناسی در مورد میزان نیاز کشور به شکر انجام شود، اظهار داشت: مصرف شکر فقط خانگی نیست بلکه حجم زیادی از شکر در کارخانجات استفاده می‌شود که گرانی و کمبود عرضه می‌تواند بر تولید و قیمت تمام شده آنها اثر بگذارد.

افزایش عرضه شکر در بازار

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی قند و شکر نیز در گفتگو با مهر در خصوص افزایش نرخ شکر در خرده فروشی‌ها، گفت: تولیدکننده با نرخ مصوب ۲۵۲۰ تومان شرکت را عرضه می‌کند بنابراین افزایش قیمت در بازار دراختیار تولیدکننده نیست و توزیع کننده‌ها و نهادهای نظارتی باید بر این امر نظارت کنند.

علیرضا اشرف با بیان اینکه شکر تولید داخل با حجم زیادی وارد بازار می‌شود و کسری در این خصوص نداریم، افزود: خرده فروشی‌ها در مقابل کاهش قیمت شکر مقاومت کرده و دلایلی را بابت این موضوع اعلام می‌کنند اما اینکه قیمت‌ها افزایش یافته معضل تولید نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی قند و شکر با اشاره به اینکه الان فصل تولید شکر است بنابراین نباید افزایش قیمتی هم داشته باشیم، اظهار داشت: متاسفانه روال بازار این است که وقتی قیمت یک محصول بالا می‌رود برای کاهش قیمت آن مقاومت‌هایی در بازار می شود. الان هم شبکه‌های مویرگی توزیع شکر در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

اشرف با اعلام اینکه الان در بخش توزیع و خرده فروشی‌ها باید این موضوع پیگیری شود که چرا علیرغم افزایش تولید، قیمت‌ها کاهش نیافته است، گفت: از آنجاییکه در زمان گرانی برخی از توزیع کننده‌ها یا خرده فروشی‌ها شکر را گران خریدند الان حاضر به کاهش قیمت نیستند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی قند و شکر به حجم بالای تولید در کارخانجات شکر اشاره کرد و گفت: تولیدکننده با قیمت مصوب از درب کارخانجات شکر را می‌فروشد اما وقتی وارد شبکه توزیع می‌شود، قیمت‌ها تغییر می‌کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: